Historia Polski 1914-1945 [2900-L-H20PL1]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia Polski 1914-1945 [2900-L-H20PL1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Wagner | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
100 lat Polski w liczbach, red. Magdalena Ambroch, Grażyna Czermak, Elżbieta Lisiak, Grażyna Szydłowska, Warszawa 2018. Encyklopedia historii Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999. Historia Polski w liczbach. Statystyka Polski dawniej i dzisiaj, red. Franciszek Kubiczek, Warszawa 2017. Jezierski Andrzej , Cecylia Leszczyńska, Historia gospodarcza Polski, Warszawa 2013. http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/116302. Kaczmarek Ryszard, Historia Polski 1914-1989, ebook BUW Leszczyńska Cecylia, Historia Polski w liczbach. T.5, Polska 1918 – 2018, Warszawa 2018. Janicki Karol i inni, Przedwojenna Polska w liczbach, Warszawa 2020. Roszkowski Wojciech, Historia Polski 1914 -2015, Warszawa 2017 (e BUW). Węzły Pamięci niepodległej Polski, Kraków – Warszawa 2014. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia zmierzają do pokazania studentom zasad pracy naukowej w oparciu o źródła pisane i ikonograficzne. Ćwiczenia mają monograficzny charakter, są poświęcone wybranym kwestiom z zakresu polityki, gospodarki, kultury. Teksty źródłowe służą analizie oraz uzupełnieniu lub modyfikacji narracji zawartej w publikowanych syntezach, monografiach oraz literaturze popularnonaukowej. Każde z wymienionych zagadnień będzie omawiane na jednym lub dwóch zajęciach. W zależności od rozwoju sytuacji, czyli dyskusji. 1) Międzywojenne społeczeństwo. 2) Życie polityczne i propaganda państwowa. 3) Józef Piłsudski – mit bohatera. Uroczystość w Bezdanach. 4) Obrazki poszczególnych powiatów. 5) Wieś – życie chłopów, kultura i oświata wiejska. 6) Gospodarka II RP – wybrane aspekty. 7) Higiena i zdrowie. 8) Radiofonizacja kraju. Rozrywka dla obywateli 9) Kultura materialna dwudziestolecia międzywojennego. 10) Kształcenie przedpoborowych i poborowych. Propaganda obronna. Liga Oborny Powietrznej i Przeciwgazowej. 11) Obraz z lat 1939 – 1945. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Studenci poznają specyfikę źródeł archiwalnych, zgromadzonych przez prowadzącego. Celem zajęć jest omówienie wybranych zagadnień poprzez analizę materiałów archiwalnych oraz źródeł drukowanych. Szukamy ważnych treści w najnowszych publikach popularnonaukowych, wspartych zdjęciami z epoki. Wiodąca metodą pracy na będzie dyskusja w oparciu o wszelkie materiały źródłowe i literaturę. Przewiduje się krótkie referaty i prezentacje studenckie na zadany temat. Studenci mogą pisać (około 1 stronicowe) notatki na zadany temat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane są: przygotowanie zadanych materiałów, poziom prezentowanych referatów i prezentacji, aktywność podczas zajęć. Dopuszczalna jest jedna nieobecność (oczywiście nie z zaplanowanym referatem lub prezentacją), potem ustalimy tryb zaliczenia nieobecności. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Barbara Wagner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.