Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii historii [2900-L-METW] Semestr letni 2021/22
Wykład, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy metodologii historii [2900-L-METW]
Zajęcia: Semestr letni 2021/22 [2021L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
sala A
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Błachowska
Literatura:

– Bloch M., Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, przeł. W. Jedlicka, przejrzał i przedmową opatrzył W. Kula, Warszawa 1960 (i nast.).

– Braudel F., Historia i trwanie, przeł. B. Geremek, przedmową opatrzyli B. Geremek i W. Kula, Warszawa 1999.

– Bugajewski M., Historiografia i czas. Paula Riceura teoria poznania historycznego, Poznań 2002.

– Burke P., Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000.

– Burke P., Historia kulturowa. Wprowadzenie, tłum. J. Hunia, Kraków 2012.

– Hayden White w Polsce: fakty, krytyka, recepcja, red. E. Domańska, E. Skibiński, P. Stróżyk, Kraków 2019.

– Czarnkowski S., Metoda historyczna a socjologiczna, w: Historycy o historii. 1918–1939, zebrał, wstępem i komentarzami opatrzył M.H. Serejski, Warszawa 1966; przedruk fragmentu rozdziału za: Czarnkowski S., Społeczeństwo – kultura. Prace z socjologii i historii kultury, Warszawa–Poznań 1939.

– Domańska E., Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań 1999.

– Domańska E., Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2017.

– Domańska E., Dekonstruktywistyczne podejście do przeszłości, „Historyka”, t. 50, 2020.

– Gadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, wybrał, opracował i wstępem poprzedził K. Michalski, przeł. M. Łukasiewicz, K. Michalski, Warszawa 2000.

– Le Goff J., Historia i pamięć, przekł. A. Gronowska, J. Stryjczak, wstęp P. Rodak, Warszawa 2007.

– Habermas J., Filozoficzny dyskurs nowoczesności, przekł. M. Łukasiewicz, Kraków 2000.

– Iggers G.G., Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych, tłum. A. Gadzała, Warszawa 2010.

– Julkowska V., Historie rodzinne: narracje – narratorzy – interpretacje, Poznań 2018.

– Lechte J., Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, przeł. T. Baszniak, Warszawa 1999.

– Le Roy Ladurie, Montaillou, wioska heretyków 1294–1324, przeł. E.D. Żółkiewska, Warszawa 1988.

– Lutman R., Zagadnienie prawdy w historii, w: Historycy o historii. 1918–1939, zebrał, wstępem i komentarzami opatrzył M.H. Serejski, Warszawa 1966; przedruk z: Księga pamiątkowa wydana ku czci Oswalda Balzera, t. II, Lwów 1925.

– Lutman R., Zagadnienia filozoficzne historii, w: Historycy o historii. 1918–1939, zebrał, wstępem i komentarzami opatrzył M.H. Serejski, Warszawa 1966; przedruk z: Pamiętnik IV Zjazdu Historyków Polskich w Poznaniu. 6–8 grudnia 1925 r., Lwów 1927.

– Łotman J., Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, przekład i posłowie B. Żyłko, Gdańsk 1999.

– Majcherek J.A., Źródła relatywizmu w nauce i kulturze XX wieku: od teorii względności do postmodernizmu, Kraków 2004.

– Mises von L., Teoria a historia. Interpretacja procesów społeczno-gospodarczych, przekł. G. Łuczkiewicz, Warszawa 2011.

– Miś A., Filozofia współczesna: główne nurty, wyd. 5., Warszawa 2006.

– Pawelec T., Dzieje i nieświadomość. Założenia metodologiczne i praktyka badawcza psychohistorii, Katowice 2004.

– Piasek W., Antropologizowanie historii. Studium metodologiczne twórczości Witolda Kuli, Poznań 2004.

– Pomorski J. Homo metahistoricus. Studium sześciu kultur poznających historię, Lublin 2019.

– Psyche i Klio. Historia w oczach psychohistoryków, wybór, przekład i wstęp T. Pawelec, Lublin 2002.

– Rosner K., Narracja, tożsamość, czas, Kraków 2003, 2006.

– Semkowicz W., Geograficzne podstawy Polski Chrobrego, „Kwartalnik Historyczny”, T. 39, z. 2,1925.

– Solska E., Czas kultury naukowej, Lublin 2019.

– Stanford M., An Introduction to the Philosophy of History, Blackwell Publishers, Oxford 1998.

– Swianiewicz J., Możliwość makrohistorii. Braudel, Wallerstein, Deleuze, Toruń-Warszawa 2014.

– Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1998.

– Walicki A., Idea narodu w polskiej myśli oświeceniowej, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej”, T. 26 (1980).

– White H., Poetyka pisarstwa historycznego, pod red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego, wyd. 2 poprawione i uzupełnione, Kraków 2010.

– Wrzosek W., Historia – Kultura – Metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii, Wrocław 1995.

– Zamorski K., Dziwna rzeczywistość. Wprowadzenie do ontologii historii, Kraków 2008.

– Żmudzki P., Władca i wojownicy. Narracje o wodzach, drużynie i wojnach w najdawniejszej historiografii Polski i Rusi, Wrocław 2009.

Zakres tematów:

– Metodologia historii jako subdyscyplina nauki historycznej. Zagadnienia terminologiczne.

– O czym piszą historycy? Rozważania o możliwości poznania historycznego; historia wobec pamięci.

– Historia i socjologia.

– Historia i geografia. Zastosowanie osiągnięć geografii w badaniach nad historią.

– Szkoła „Annales” – historia strukturalna, historia totalna.

– Marksizm w nauce historycznej po dwóch stronach „żelaznej kurtyny”.

– Historia kulturowa i jej oblicza: antropologia historyczna, mikrohistoria, konstruktywizm, ujęcie semiotyczne, gender.

– Ku historii zindywidualizowanej? Psychohistoria, historia rodzinna.

– Zwrot lingwistyczny w perspektywie nauki historycznej.

– Niechciana, nielubiana, niepotrzebna? „Wielka narracja” w nauce historycznej drugiej połowy XX i w pierwszych dekadach XXI w.

Metody dydaktyczne:

– wykład;

– omawianie wybranych tekstów;

– dyskusja ze studentami nad wybranymi zagadnieniami.

Uwagi:

prof. Katarzyna Błachowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)