Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wprowadzenie do językoznawstwa 3302-WJ1-Z
Semestr zimowy 2021/22
Konwersatorium, grupa nr 5

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wprowadzenie do językoznawstwa 3302-WJ1-Z
Zajęcia Semestr zimowy 2021/22 (2021Z) (jeszcze nie rozpoczęty)
Konwersatorium (KON), grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 1.009
Gmach Wydziału Neofilologii cz. I - Dobra 55 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2021-10-07 13:15 : 14:45 sala 1.009
Gmach Wydziału Neofilologii cz. I - Dobra 55
2021-10-14 13:15 : 14:45 sala 1.009
Gmach Wydziału Neofilologii cz. I - Dobra 55
2021-10-21 13:15 : 14:45 sala 1.009
Gmach Wydziału Neofilologii cz. I - Dobra 55
2021-10-28 13:15 : 14:45 sala 1.009
Gmach Wydziału Neofilologii cz. I - Dobra 55
2021-11-04 13:15 : 14:45 sala 1.009
Gmach Wydziału Neofilologii cz. I - Dobra 55
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Geller
Literatura:

Rekomendowana Literatura:

Aronoff, Marc (ed.) 2020 The Handbook of Linguistics. John Wiley&Sons

Bußman, H. 2008. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart.

Fasold, Ralph & Jeff Connor-Linton 2018 An Introduction to Language and Linguistics. Cambridge University Press

Feret, Magdalena 2019. Wiedza o języku w pytaniach i odpowiedziach, Kielce.

Grzegorczykowa, Renata 2007. Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.

Kocsány, Piroska 2010. Grundkurs Linguistik. Ein Arbeitsbuch für Anfänger. Paderborn: Wilhelm Fink.

Meibauer, Jörg, Ulrike Demske 2007. Einführung in die germanistische Linguistik. Metzler Verlag.

Mueller, Horst (Hrsg.) 2009. Arbeitsbuch Linguistik: Eine Einführung in die Sprachwissenschaft. Stuttgart: UTB

Zakres tematów:

1. Dlaczego tak trudno jest zdefiniować "język" skoro każdy wie jak się nim posługiwać? / "Sprache" Versuch einer Begriffserklärung

2. Jak opisujemy otaczający świat za pomocą dźwięków, liter i ich połączeń? / Sprache als Zeichensystem.

3. Do czego może służyć język? / Sprachfunktionen

4. Jak i po co używamy języka na co dzień? / Sprache als Kommunikationssystem: sprachliches Handeln

5. Językowy "virtual" i "real" / Sprachsystem vs. Sprachgebrauch

6. Z jakich klocków zbudowany jest język i wg jakich reguł się je składa? / Grammatische Subsysteme: Phonologie, Morphologie, Syntax, Text/Diskurs

7. Jak gromadzimy i szufladkujemy słowa? / Das mentale Lexikon und sein Aufbau

8. Co to jest "sensowna" wymiana zdań? / Konversationsmaximen

9. Jak języki „kontaktują się” z sobą i co z tego wynika?/ Fragen der Sprachkontaktforschung

10. Jak i dlaczego języki się zmieniają? / Fragen der historischen Sprachforschung

11. Według jakiego klucza „Bóg na górze Babel pomieszał ludziom języki”? / Sprachtypologie

12. Iloma „językami” się posługuję znając tylko język ojczysty?/ Fragen der Socjolinguistik

13. Jak człowiek nauczył się mówić? / Sprachentstehungstheorien

14. Czy język kreuje rzeczywistość czy może rzeczywistość kształtuje język? / Fragen der anthropologischen Linguistik.

15. Podsumowanie: Czy potrafię wyjaśnić, jak działa i do czego służy język?/ Abschlusstest

Metody dydaktyczne:

- wykład wprowadzający

- opracowanie zagadnień z sylabusa na podstawie własnej kwerendy źródeł internetowych i/lub wskazanej lektury

- prezentacja PP indywidualne i/lub grupowe

- dyskusja moderowana

- konsultacje indywidualne przygotowujące do prezentacji

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa składa się:

- w 50% -przygotowanie i przedstawienie prezentacji wybranego zagadnienia z sylabusa ocenianych pod kątem poprawności merytorycznej i formalnej w połowie przez uczestników seminarium w połowie przez prowadzącą seminarium.

- w 20% - obecność i aktywny udział w dyskusji

- w 30% - test końcowy

Uwagi:

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet, Zoom lub i platforma Campus).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.