Seminarium magisterskie - j. rosyjski [3200-M2-0SEMR]
Rok akademicki 2022/23
Seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium magisterskie - j. rosyjski [3200-M2-0SEMR] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(w trakcie)
Seminarium [SEM], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Łukasz Karpiński |
Literatura: |
Zależnie od tematu pracy, między innymi: Gumovskaya G., English for Special Purposes, KJS UW, Warszawa, 2005. Grucza F., Terminologia – jej przedmiot, status i znaczenie, [w:] «Teoretyczne podstawy terminologii», Ossolineum, Wrocław 1991. Grucza F., Zagadnienia metalingwistyki, PWN, Warszawa, 1983. Grucza S., Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjalistycznego, KJS UW, Warszawa, 2004. Języki specjalistyczne. Słownik terminologii przedmiotowej [STP], pod red. J. Lukszyna, KJS UW, Warszawa, 2002. Karpiński Ł., Systemy leksykalno-komunikacyjne, Campidoglio, Warszawa, 2017. Karpiński Ł., Zarys leksykografii terminologicznej, KJS UW, Warszawa, 2008. Karpiński Ł., 2012, Od słownika do systemu terminologicznego, [w:] „Linguodidactica”, t. XV, UwB, Białystok, s. 89-100. Kielar B.Z., Zarys translatoryki, KJS UW, Warszawa, 2003 Lukszyn J., Podstawy technolingwistyki I, wyd. Euro-Edukacja, Warszawa, 2008. Leski K., Zasady budowy tezaurusa, PAN O.I.T., Warszawa, 1978. Lukszyn J., Podstawy technolingwistyki II, wyd. Euro-Edukacja, Warszawa, 2008. Lukszyn J., Zmarzer W., Teoretyczne podstawy terminologii, WLSiFW, Warszawa, 2001. Łukasik M., Angielsko-polskie i polsko-angielskie słowniki specjalistyczne (1990-2006). Analiza terminologiczna, KJS UW, Warszawa, 2007. Praktyczna stylistyka, pod red. E.Bańkowskiej i A.Mikołajczuk, Książka i Wiedza, Warszawa, 2003. Milewski T., Językoznawstwo, wyd. VII, uzupełnione, PWN, Warszawa, 2004. Miodunka T., Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa, 1989. Pawłowski A., 2010, Empiryczne i ilościowe metody badań wobec naukowego statusu współczesnego językoznawstwa, [w:] „Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka”, Stalmaszczyk P. (red.), UŁ, Łódź. Zmarzer W. (red.), Narzędzia pracy lingwistycznej, IR UW, Warszawa 2014. Czasopisma tematyczne: Języki specjalistyczne, Komunikacja Specjalistyczna, Lingwistyka Stosowana, Przegląd Rusycystyczny, Studia Rossica, Linguodidactica |
Zakres tematów: |
Leksykologia i leksykografia terminologiczna. Słowniki specjalistyczne, dydaktyczne, tezaurusy (w kierunku zagadnień technicznych), analiza mikrostruktury słowników. Ocena jakościowa słowników na podstawie opracowanej i udostępnianej metodologii. Badania zakresów tematycznych i znaczeniowych dziedzin nauki, porządkowanie strukturalne JCS, klasyfikacje modułowe terminologii. Problemy przekładowe – badania porównawcze, błędy językowe, ekwiwalencja międzyjęzykowa w czasopismach, filmach, materiałach audiowizualnych. Modele przekładu pól znaczeniowych. Modele parametryczne ekwiwalentów językowych. Analiza komputerowa (maszynowa) lingwistyczno-stylistyczna słownictwa specjalistycznego, słownictwa społecznościowego, lingwistyka korpusowa, badania frekwencyjne, analiza tłumaczeń maszynowych. Zapożyczenia (najczęściej anglojęzyczne) w tekstach specjalistycznych rosyjskich i polskich. Międzyjęzykowa analiza pradygmatów znaczeniowych. Aspekty interkulturowe w języku i komunikacji specjalistycznej. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne podające: pogadanka, wykład konwersatoryjny, objaśnienia, omawianie, omawianie błędów; Metody dydaktyczne poszukujące: rozwiązywanie problemów, ćwiczeniowa giełda pomysłów, pytania i odpowiedzi, analiza przypadku; Metody dydaktyczne eksponujące: przygotowanie zadań etapowych; Metody pracy: zajęcia w grupie, debata, dyskusje, prace pisemne, konsultacje indywidualne, praca własna z tekstem naukowym; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na wyznaczonych zajęciach; - równomierny postęp w tworzeniu poszczególnych komponentów pracy; - przygotowanie ponad 2/3 pracy z elementów stanowiących spójne fragmenty (rozdziały, podrozdziały, część praktyczna). Warunkiem ostatecznym wpisania zaliczenia przez promotora jest złożenie pracy magisterskiej (wymóg odgórny). Nakład pracy studenta (łącznie 60 godzin - 2 semestry): - 60 godzin rocznie w sali - obecność na zajęciach – 2 ECTS; - 160 godzin samodzielna praca studenta rocznie – 6 ECTS: - 60 h – przygotowanie do zajęć (prezentacje, fragmenty/elementy pracy magisterskiej) – 2 ECTS - 100 h – przygotowanie pracy magisterskiej (część teoretyczna, część praktyczna, wnioski z badań, opracowanie redakcyjne, edytorskie i formalne) - 4 ECTS |
Uwagi: |
TTS - dr Ł. Karpiński |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.