Język hebrajski biblijny - grupa początkowa [3006-JHB-FAK]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Język hebrajski biblijny - grupa początkowa [3006-JHB-FAK] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
sala 113 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres?
każda środa, 15:00 - 16:30
sala 113 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Grzybowska-Wiatrak |
Literatura: |
Podręcznik: Kahn, L., The Routledge Introductory Course in Biblical Hebrew, Routledge, London-New York 2014. Źródła: Biblia Hebraica Stuttgartensia, red. Kahle, P. et. al., wyd. 5, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart Biblia, to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Nowy przekład z języków hebrajskiego i greckiego opracowany przez Komisję Przekładu Pisma Świętego, Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 1975. Słowniki: Clines, D. J. A., The Dictionary of Classical Hebrew, v. 1–8, Sheffield Phoenix Press, Sheffield 2011. Dietrich, W., Arnet, S. (ed.), Konzise und Aktualisierte Ausgabe des Hebräischen und Aramäischen Lexikons zum Alten Testament, Leiden-Boston 2013. Gesenius, W., Hebräisches und Aramäisches Worterbuch über das Alte Testament, ed. Meyer, R. D. et al., Springer, Berlin-Heidelberg 2013. Koehler, L., Baumgartner, W., Stamm, J. J., Wieli słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski, v. 1–2, ed. Przemysław Dec, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Beginning Biblical Hebrew: A Grammar and Illustrated Reader, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2013. Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Intermediate Biblical Hebrew: An Illustrated Grammar, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2020. Halabé, R., Hinneh. Biblical Hebrew the Practical Way, v. 1., Magnes Press, Jerusalem 2011. Joüon P., Muraoka T., A Grammar of Biblical Hebrew, Gregorian & Biblical Press, Roma 2011. Lambdin, T. O., Introduction to Biblical Hebrew, Prentice-Hall, Upper Saddle River (NJ), 1971. Seow, C. L., A Grammar of Biblical Hebrew, Abingdon Press, Nashville (TN), 1995. |
Zakres tematów: |
Spis tematów opracowany został w oparciu o podręcznik Lily Kahn, The Routledge Introductory Course in Biblical Hebrew, Routledge, London-New York 2014. Przy każdym temacie w nawiasie podana została orientacyjna liczba spotkań potrzebna do jego realizacji. 1. Wprowadzenie do kursu (1): - język hebrajski: jego historia i etapy rozwoju, - inne języki żydowskie, - Biblia hebrajska jako główne źródło pisane języka hebrajskiego, - inne źródła pisane języka hebrajskiego, - zapoznanie studentów z planem, założeniami i zasadami przebiegu kursu. 2. Hebrajski system pisma (2). 1. spotkanie: - historia hebrajskiego systemu pisma, - omówienie liter hebrajskiego alfabetu, - spółgłoski nieme, litery z formami końcowymi, litery begadkefat, - spółgłoski o podobnym brzmieniu, - hebrajski system samogłoskowy - wprowadzenie. 2. spotkanie: - rodzaje sylab i akcent w języku hebrajskim, - szwa ruchome i spoczywające, - dagesz i zasady nim rządzące, - spółgłoski gardłowe. 3. Przedimek określony ha-, zdania imienne, związek rzeczownika z przymiotnikiem (2): - przedimek określony ha- i zasady przyłączania go do wyrazów, - użycie przedimka określonego ha-, - zasady tworzenia zdań imiennych, - zasady tworzenia wyrażeń rzeczownikowo-przymiotnikowych, - szyk zdania w języku hebrajskim biblijnym. 4. Spójnik we- [„i”]; przyimki (2): - spójnik we- i zasady przyłączania go do wyrazów, - użycie i znaczenia spójnika we-, - przyimki pisane łącznie i rozłącznie, - zasady przyłączania przyimków pisanych łącznie do wyrazów. 5. Odmiana rzeczownika (2): - rodzaj rzeczownika w języku hebrajskim, - liczba rzeczownika (pojedyncza, podwójna, mnoga), - zasady wokalizacji w odmianie rzeczownika. 6. Wprowadzenie do hebrajskiego systemu czasownikowego. Partykuła et (2): - kluczowe pojęcia: rdzeń, koniugacja, binjan, - zasady odmiany czasownika w j. hebrajskim, - koniugacja qatal w binjanie qal: zasady tworzenia, znaczenie, przeczenie. - zasady analizy gramatycznej czasownika w j. hebrajskim, - partykuła et: do czego służy i kiedy jej używać? 7. Koniugacja wayiqtol w binjanie qal (4). - zasady tworzenia i stosowania form koniugacji wayiqtol w binjanie qal, - forma wayehi – co oznacza i kiedy jest stosowana? - partykuła ki i zdania przyczynowe oraz dopełnieniowe, - funkcja i tłumaczenie partykuły we-hine. 8. Przymiotniki. Wyrażanie przynależności (4): - rodzaje, odmiana i funkcje przymiotników w j. hebrajskim, - zasady analizy gramatycznej przymiotników, - konstrukcje zastępujące stopniowanie przymiotników, - wyrażanie przynależności za pomocą przyimka le-, - zwroty ze słowem kol-. 9. Zaimki i przymiotniki wskazujące (2): - zaimki wskazujące ze, zot, ele, - przymiotniki wskazujące: odmiana i stosowanie, - ki jako partykuła emfatyczna. 10. Status constructus (4): - czym jest status constructus? - zasady tworzenia form rzeczowników w status constructus, - zasady stosowania konstrukcji status constructus: określanie i odmiana. - partykuły yeš oraz en. 11. Sufiksy dzierżawcze przy rzeczownikach (4): - dołączanie sufiksów dzierżawczych do rzeczowników l. pojedynczej i mnogiej, - użycie sufiksów dzierżawczych, - użycie partykuły ki do wprowadzania zdań przeciwstawnych i czasowych. 12. Zaimki osobowe. Accusativus cognatus w hebrajskim biblijnym (2): - zaimki osobowe w liczbie pojedynczej i mnogiej, - tworzenie przymiotników od nazw miejsc i ludów, - he kierunkowe, - accusativus cognatus – funkcja i tłumaczenie, - zasady analizy gramatycznej rzeczownika. 13. Przyimki lə-, bə-, im, et oraz partykuła et z sufiksami (4): - zasady dołączania sufiksów do przyimków lə-, bə-, im, et oraz partykuły et, - tworzenie pytań poprzez ha-, - zasady dołączania sufiksów do przyimków el, al, ke-, min. 14. Liczebniki główne do 100 (2): - zasady funkcjonowania liczebników głównych w zdaniu, - liczebniki w rodzaju męskim i żeńskim, - liczebniki w stanie niezależnym i w status constructus. 15. Koniugacja weqatal w binjanie qal (2): - zasady tworzenia i użycia form weqatal w binjanie qal, - wokalizacja słowa ma [„co”], - dagesz mocny w wyrażeniach połączonych maqqefem. 16. Imiesłów czynny w binjanie qal (2): - zasady tworzenia i funkcje imiesłowu czynnego w binjanie qal, - zaprzeczanie imiesłowu czynnego w binjanie qal, - zasady analizy gramatycznej imiesłowu czynnego, - słowo hine z sufiksami zaimkowymi. 17. Formy wolitywne w binjanie qal – cohortativus, imperativus, iussivus (2): - cohortativus: zasady tworzenia i stosowanie, - imperativus: odmiana i stosowanie, - użycie iussivu, - partykuła al- i zaprzeczanie imperativu oraz iussivu, - partykuła kohortatywna na. 18. Infinitivus constructus w binjanie qal (2): - zasady tworzenia i użycie form infinitivus constructus, - zaprzeczanie form infinitivus constructus. 19. Infinitivus absolutus w binjanie qal (2): - zasady tworzenia i użycie form infinitivus absolutus, - zdania celowe z formami koniugacji yiqtol lub z cohortativem. 20. Imiesłów bierny w binjanie qal (2): - zasady tworzenia i użycie imiesłowu biernego w binjanie qal, 21. Rodzaje i funkcje akcentów oraz pauz w hebrajskim biblijnym (1). 22. Czasowniki stanu w binjanie qal. Liczebniki porządkowe. (2): - odmiana czasowników stanu w binjanie qal w koniugacjach qatal, yiqtol oraz wayiqtol, - zasady używania czasowników stanu, - liczebniki porządkowe do 10. 23. Sufiksy dopełnieniowe przy czasownikach (2): - zasady dołączania sufiksów dopełnieniowych do czasowników w koniugacjacj qatal oraz weqatal, yiqtol oraz wayiqtol, do form infinitivus constructus oraz do imiesłowów czynnych, - wprowadzanie zdań okolicznikowych przyzwolenia za pomocą spójnika waw. 24. Zakończenie i podsumowanie kursu (1): - podsumowanie wiadomości pozyskanych w trakcie roku nauki, - wskazanie zagadnień do dalszej nauki (binjanim poza qal, czasowniki słabe itd.). |
Metody dydaktyczne: |
Tematy będą realizowane według poniższego ramowego planu: - wspólna lektura i tłumaczenie tekstu preparowanego zawierającego omawiane w danej lekcji zagadnienie gramatyczne (preparacje nie są oparte na tekstach biblijnych, ale bazują na przypominających biblijne postaciach i słownictwie; ponadto mają charakter ciągłej fabuły rozwijającej się w kolejnych lekcjach), - omówienie materiału gramatycznego przypisanego danej lekcji w oparciu o przykłady z tekstu preparowanego oraz z Biblii (elementy wykładu), - ćwiczenia: przekład (hebr.-pol., ang.-hebr.), analiza gramatyczna, uzupełnianie zdań, wokalizacja wyrazów, odpowiadanie po hebrajsku na pytania do tekstu, pisanie oraz odgrywanie dialogów. Ćwiczenia będą wykonywane indywidualnie bądź w parach/grupach. - wspólna lektura i przekład tekstu biblijnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (25% oceny), wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych (25% oceny), wynik testu końcowego zaliczeniowego – 50% oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.