Historia starożytna [3006-HST2]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia starożytna [3006-HST2] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 113 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Krystyna Stebnicka |
Literatura: |
zob. Zakres tematów |
Zakres tematów: |
IFK, czwartek, godz. 9.45 w roku 2022-2023 – oba semestry, historia starożytna I SEMESTR I Zajęcia wstępne: przedstawienie tematyki zajęć, szczegółowych warunków zaliczenia i zapoznanie uczestników zajęć z pomocami do zajęć. II Stan zachowania antycznej literatury (1 zajęcia): Tradycja rękopiśmienna; tradycja bezpośrednia i pośrednia; kryteria zachowania się bądź zaginięcia poszczególnych dzieł Literatura: B. Bravo & E. Wipszycka, Losy antycznej literatury [w:] Słownik pisarzy antycznych , red. A. Świderkówna, Warszawa 1982,13-27. III. Kobiety w społeczeństwie Homerowym (3 kolejne zajęcia). Źródła: Homer, Odyseja w tłum. J. Parandowskiego. Zajęcia 1: Postać Homera, datowanie eposów, starożytne i współczesne spory wokół Homera, literatura ustna czy pisana? Epos jako źródło historyczne. Co to jest rzeczywistość Homerowa? Literatura do zajęć pierwszych: J. Łanowski, Wstęp do Iliady w przekładzie K. Jeżewskiej (seria Biblioteki Narodowej, wydania od 1986 roku); E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t. I, ss. 118-126 oraz 115-117; B. Patzek, Homer i jego czasy, Warszawa 2007, ss. 9-65; L. Trzcionkowski, „Historyczne aspekty eposu homeryckiego”, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. I: Epika-liryka-dramat , red. H. Podbielski, Lublin 2005, ss. 41-66. Zajęcia 2 i 3: pełna kwerenda Odysei. postać Penelopy i jej pozycja w domu nieobecnego Odysa; małżeństwo i posag w świecie Homera; analiza ofiary dla umarłych, tzw. Nekya. kobiety arystokratki w eposie Homera; ideał kobiety w świecie Homerowym. Literatura do tych zajęć: C. Reinsberg, Obyczaje seksualne starożytnych Greków (przekład polski 1998), rozdział o Homerze; B. Patzek, Homer, op. cit., ss. 82-88. IV Ofiara w malarstwie wazowym (2 kolejne zajęcia). Źródła: uczestnicy zajęć otrzymają ilustracje z malarstwem wazowym (i wskazanie odpowiednich ilustracji dostępnych na stronach internetowych) ; Literatura: J. Boardman, Sztuka grecka , Toruń 1999, 35-42; 54-63; 100-123; 198-215; 247-249; W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994, 78- 111. Problemy: Malarstwo wazowe jako źródło historyczne. Analiza wybranej ikonografii: “kuchnia ofiary” i przedmioty niezbędne do składania ofiary; postaci ofiarników i zwierzęta ofiarne; procesje. V. Tyrania na Samos (3 kolejne zajęcia). Źródła: Herodot, Dzieje, ks. III (szczególnie III 39-60). Literatura: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu. Źródłoznawstwo starożytności klasycznej I/II, Warszawa 2001, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001, ss. 10-39 oraz 74; E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t. I, ss. 194-212; B.M. Mitchell, „Herodotus and Samos“, Journal of Hellenic Studies 95 (1970), ss. 75-91 (czasopismo jest dostępne w zasobach internetowych Biblioteki Uniwersyteckiej). Problemy: greckie piśmiennictwo historyczne przed Herodotem; Herodot i jego dzieło; źródła Herodota do dziejów Samos; tyrania jako typ ustroju w poleis greckich okresu archaicznego; tyrania Polykratesa: „politika zagraniczna“ Polykratesa; czy istnieje opozycja wewnętrzna do jego rządów? dokonania tyrana. VI Mowa Lizjasza Obrona w sprawie zabójstwa Eratostenesa (2 kolejne zajęcia) Źródła: Tłumaczenie mowy: Lizjasz, Mowy (Mowa I), przełożył, opracował i wstepem poprzedził R. Turasiewicz, Kraków 1998. Literatura: Wstęp do tłumaczenia mowy; A. Wolicki, „Retoryka i cudzołóstwo. Uwagi w Obronie w sprawie zabójstwa Eratosthenesa Lizjasza“, w: Timai. Studia poświęcone Włodzimierzowi Lengauerowi przez uczniów i młodszych kolegów z okazji Jego 60. Urodzin, Warszawa 2009, ss. 186-231. Problemy: Postać Lizjasza – mowy jako źródło retoryczne. Romans żony Eufiletosa z Eratostenesem: pierwsze spotkania, schadzki w domu, układ domu Eufiletosa. Dlaczego nie znamy imienia żony Eufiletosa? Zabójstwo kochanka i przewidywana w prawie ateńskim kara za taki czyn. VII Przyczyny wybuchu powstania Machabeuszy tradycja i przekaz źródłowy (2 kolejne zajęcia) Źródła: I ks. Machabejska, 1.10-64; II ks. Machabejska 3.1-5.26 Literatura: A. Zółkowski, Starożytność, Warszawa 2009, 631-638. Problematyka: Czas powstania, autorstwo i charakter Ksiąg Machabejskich. Arcykapłani w Jerozolimie przed wybuchem powstania. Stronnictwo tzw. hellenistów. Polityka Antiocha IV wobec Żydów – mit i rzeczywistość. Porównanie przekazu obu Ksiąg Machabejskich. II semestr I Pierwsze zajęcia poświęcone będą prezentacji najważniejszych pomocy wykorzystywanych w drugim semestrze i omówieniu tematyki zajęć. II Prześladowanie w Rzymie czcicieli Bakchusa (3 kolejne zajęcia) Źródła: inskrypcja senatus consultum de Bacchanalibus, CIL I 2581 w: E. Wipszycka, Wprowadzenie do ćwiczeń z historii starożytnej, Białystok 1978, ss. 73-74 (uczestnicy otrzymają skan tekstu); Liwiusz, Dzieje Rzymu, ks. XXXIX. Literatura: M. Jaczynowska, Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987, ss. 35-49, 71-77; E. Gruen, ‘The Bacchanalian Affair’ w: Studies in Greek Culture and Roman Policy, Leiden 1990, ss. 34-78; Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu I/II, Warszawa 2001, ss. 130-153 i 199-229 (o epigrafice łacińskiej) oraz 89-93 (o Liwiuszu). Problematyka: Liwiusz jako historyk. Początki kultu Dionizosa w Italii. Analiza narracji Liwiusza, afera romansowa, śledztwo, analiza mowy konsula, działania państwa rzymskiego; źródła Liwiusza. (Trzecie zajęcia) Senatus consultum – analiza regulacji wprowadzonych przez rzymskie państwo; czy Liwiusz wspomina o uchwale senatu znanej z inskrypcji? Polityczne i religijne podłoże wydarzeń 186 r. p.n.e. III Działalność publikanów w prowincjach w świetle listów Cycerona (2 kolejne zajęcia). Źródła: Listy Cycerona z Cylicji w: Wybór źródeł do historii starożytnej pod red. A. Chankowskiego, Warszawa 1995, ss. 127-133. Literatura: K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres Cyceroński, W-wa 1977, ss. 384-398; A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004, ss. 231-234; komentarz do listów w: Cicero Letters to Atticus, wyd. Shackelton Bailey. Problemy: I zajęcia: korespondencja Cycerona jako źródło historyczne; okoliczności wyjazdu Cycerona z Rzymu i przyjazd do Cylicji; wybór namiestników do prowincji w okresie republiki; namiestnik i jego otoczenie w prowincji; kompetencje namiestnika; II zajęcia: działalność publikanów w prowincji – sprawa Salaminy; pożyczki nobilitas; edykty Cycerona jako namiestnika prowincji. IV Ideologia władzy: posąg Augusta z Prima Porta (2 zajęcia) Źródła: posąg Augusta, uczestnicy otrzymają zdjęcia tego zabytku (również zdjęcia w internecie) Literatura: J. Pollini, ‘The Augustus from Prima Porta and the transformation of the Polykleitan heroic ideal: the rhetoric of art.’, w: Polykleitos, the Doryphoros, and Tradition, Madison 1995, ss. 262-282; P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999, ss. 171-239. Problematyka: I zajęcia: miejsce wystawienia zabytku; wzory greckie - omówienie; wspornik rzeżby i jego interpretacja. II zajęcia: analiza ikonograficzna posągu (pancerz cesarza) – propaganda Augusta; retoryka gestu i władzy. V Spisek Pizona (3 zajęcia) Źródła: Tacyt, Roczniki, ks. II 53-88; III 1-19; Uchwała senatu rzymskiego w sprawie Gnejusza Pizona ojca, Poznań 1998, przekład i komentarz P. Sawiński et al. Literatura: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu I/II, Warszawa 2001, ss. 115-119 (o Tacycie), ss. 130-153 i 199-229 (o inskrypcjach). Problematyka: Postać Tacyta (jego kariera, dzieła, Tacyt jako historyk). Postać Germanika w przekazie Tacyta. Jego choroba i śmierć. Działania Pizona na wschodzie. Przebieg procesu Pizona – analiza mowy Tyberiusza. Rodzina Pizona – jak zachowywała się żona Pizona? Okoliczności śmierci Pizona. (Trzecie zajęcia) Inskrypcja zawierająca uchwałę senatu w sprawie Pizona – opis zabytku, Analiza senatus consultum de Pisone patre – porównanie z przekazem Tacyta. Próba interpretacji wydarzeń. VI Świat stowarzyszeń zawodowych i religijnych na rzymskim wschodzie: wybór inskrypcji (2 zajęcia) Źródła epigraficzne: TAM II 910 (inskrypcja ku czci epikurejskiego filozofa, lekarza, poety); IKKios 22 (Anoubion, czcicielka Izydy); MAMA VI 164 (pilśniarze honorują swojego dobroczyńcę). Literatura: M. Sartre, Wschód rzymski, Wrocław 1991, ss. 135-219. Problematyka: uczestnicy zajęć otrzymają tekst grecki wraz z tłumaczeniem wyżej wymienionych inskrypcji. Na zajęciach będziemy czytali i analizowali teksty epigraficzne starając się zrozumieć rolę stowarzyszeń w życiu greckich poleis okresu rzymskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
- frekwencja: (a) jedna nieobecność w semestrze bez konsekwencji; (b) każda powyżej jednej do zaliczenia w trybie dyżuru; (c) powyżej trzech nieobecności zaliczenia nie ma; - bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.