The Muse at Play - Linguistic Games in Ancient Poetry (OGUN j. ang. B2+) [3006-TMAP-OG]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | The Muse at Play - Linguistic Games in Ancient Poetry (OGUN j. ang. B2+) [3006-TMAP-OG] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 116 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jan Kwapisz |
Literatura: |
J. Kwapisz, D. Petrain and M. Szymański (eds) The Muse at Play: Riddles and Wordplay in Greek and Latin Poetry, Berlin 2013. J. Kwapisz, The Paradigm of Simias: Essays on Poetic Eccentricity, Berlin 2019. C. Luz, Technopaignia. Formspiele in der griechischen Dichtung, Leiden 2010. J. Tuwim, Pegaz dęba, Warsaw 1950 (2nd ed. 2008). H. Weiss, Bella bulla. Lateinische Sprachspielerein, 2nd ed., Bonn 1952. The English translations of the Greek and Latin texts under discussion and additional literature on relevant topics will be successively supplied to the participants. |
Zakres tematów: |
The following topics will be explored (some modifications are possible depending on how the course proceeds): (1) Introduction: basic facts about Greek and Roman poetry, its periodization and genres; orality vs literacy; material documents of ancient literature and its state of preservation. (2) Greek alphabet and basic facts about ancient metrics. Linguistic games on the wall of Pompeii. (3) Ancient riddles. (4) Acrostichs. (5) Illustrated papyri and the Art of Eudoxus poem. (6) The Antikythera Mechanism vs ancient poetry. (7) Greek figure poems. (8) The Tabulae Iliacae. (9) Palindromes, anacyclic verse, anagrams. (10) Laevius and Roman figure poems. (11) Isopsephic verse. (12) Mathematical problems in verse. (13) Optatian Porfyry. (14) Bilingualism in ancient poetry: Palladas, Optatian and Ausonius. (15) The neo-Latin playful poetry of the Renaissance. |
Metody dydaktyczne: |
expository methods (explanation) practical methods (group exercises) exploratory methods (study of encountered problems) |
Metody i kryteria oceniania: |
Participation in discussions (50%), essay (50%). |
Uwagi: |
ogun dedykowany studentom: S2-PRK-HAMC |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.