Literatura grecka i łacińska - epika i liryka [3006-LGIŁ2]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura grecka i łacińska - epika i liryka [3006-LGIŁ2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
sala 116 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Jan Kwapisz |
Literatura: |
H. Podbielski, Literatura Grecji starożytnej, t. I-II, Lublin 2005. T. Sinko, Literatura grecka, t. I–III (6 części), Warszawa-Kraków-Wrocław 1931–1954. M. Cytowska, L. Rychlewska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996. K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski Warszawa 1990. M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992. Podstawowe wydania autorów starożytnych i komentarze do nich oraz anglojęzyczne podręczniki, leksykony i publikacje wprowadzające (handbooks, guides, companions etc.) oraz polskie opracowania (zwł. prace J. Danielewicza i tomy serii „Biblioteka Antyczna“) będą prezentowane sukcesywnie w trakcie zajęć. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do poezji starożytnej. Jej charakter, chronologia i periodyzacja, oralność a piśmienność, konteksty wykonawcze a rewolucja książkowa, gatunki poezji starożytnej i jej tendencje, dokumenty materialne do poznania poezji greckiej, stan zachowania poezji starożytnej, historia i stan badań nad poezją starożytną. 2. Archaiczna epika grecka: Homer i Hezjod. 3. Fragmenty liryki greckiej. Pindar. 4. Jamb i elegia grecka. 5. Hymn grecki. 6. Kallimach, Apollonios z Rodos i Likofron. 7. Epigram grecki i rzymski. 8. Teokryt i jego naśladowcy. 9. Mniejsi poeci hellenistyczni i Katullus. 10. Lukrecjusz i starożytne poematy dydaktyczne. 11. Eneida Wergiliusza. 12. Owidiusz. 13. Pieśni Horacego. 14. Elegie, eklogi, sylwy i satyry rzymskie. 15. Tradycja epicka w epoce cesarstwa i jej schyłek. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
Metody i kryteria oceniania: |
Szacunkowy nakład pracy studenta – 4 ECTS (120 godz.): udział w ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS) przygotowanie do ćwiczeń i egzaminu: 90 godz. (3 ECTS) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20% - egzamin ustny - 80% Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Przekroczenie dozwolonej liczby nieobecności może skutkować niezaliczeniem zajęć. Do każdego z tematów zostanie w toku zajęć podanych 5-10 pytań-zagadnień, które utworzą spis pytań egzaminacyjnych, z których 3 zostaną wylosowane podczas egzaminu. Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.