Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Języka Polskiego

Jednostka: Instytut Języka Polskiego Wymienione są te przedmioty, które są oferowane dla wybranej jednostkę oraz jej podjednostek.
wybierz inną powiązane grupy przedmiotów Kliknij powiązane grupy przedmiotów, aby wyświetlić listę grup przedmiotów zdefiniowanych przez tę jednostkę (czyli np. przedmioty obowiązkowe dla I roku).
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2024Z - Semestr zimowy 2024/25
2024L - Semestr letni 2024/25
2024 - Rok akademicki 2024/25
2025Z - Semestr zimowy 2025/26
2025L - Semestr letni 2025/26
2025 - Rok akademicki 2025/26
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2024Z 2024L 2024 2025Z 2025L 2025
3003-C4TN-KJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Konwersatorium służy pogłębieniu wiedzy dotyczącej frazeologii. Poruszone tematy pozwolą na analizę różnych koncepcji frazeologii, omówienie źródeł leksykograficznych prezentujących zasoby frazeologiczne, analizę materiału wywodzącego się z różnych baz danych pod kątem pochodzenia jednostek frazeologicznych, ich funkcji i wykorzystania w przekazach medialnych.

Strona przedmiotu
3003-C5TN-KJ2 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Konwersatorium służy pogłębieniu wiedzy dotyczącej frazeologii. Poruszone tematy pozwolą na analizę różnych koncepcji frazeologii, omówienie źródeł leksykograficznych prezentujących zasoby frazeologiczne, analizę materiału wywodzącego się z różnych baz danych pod kątem pochodzenia jednostek frazeologicznych, ich funkcji i wykorzystania w przekazach medialnych.

Strona przedmiotu
3003-C5TN-HJ3 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas spotkań będziemy rozwijać umiejętności historycznojęzykowej analizy piśmiennictwa z różnych epok rozwojowych polszczyzny w celu przygotowania do samodzielnych prac badawczych, łączących językoznawcze badania tekstów dawnych ze studiami nad źródłami – świadectwami kultury, poznamy podstawy tekstologii i edytorstwa. Skupimy się na utworach często pomijanychi na zajęciach z historii literatury. Efektem końcowym ma być pisemna praca zaliczeniowa będąca charakterystyką historycznojęzykową wybranego tekstu dawnego (druku, rękopisu lub zdygitalizowanych czasopism).

Strona przedmiotu
3003-C453KJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Seminarium licencjackie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Seminarium dotyczy współczesnej polszczyzny, a szczególnie: najnowszej leksyki polskiej. Studenci zdobędą wiedzę oraz umiejętności dotyczące różnych sposobów opisu systemu leksykalnego polszczyzny (w powiązaniu z systemem gramatycznym oraz funkcjonowaniem języka w społeczeństwie). Materiał opisu stanowi najnowsza leksyka polska (nowe jednostki leksykalne - ogólnie, oraz szczegółowo: derywaty słowotwórcze, frazeologizmy, elementy socjolektu, różnych typów dyskursu). Celem jest przygotowanie studentów do pisania językoznawczej pracy licencjackiej poświęconej polszczyźnie współczesnej/ najnowszej.

Strona przedmiotu
3003-C553KJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Seminarium licencjackie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Seminarium dotyczy współczesnej polszczyzny, a szczególnie: najnowszej leksyki polskiej. Studenci zdobędą wiedzę oraz umiejętności dotyczące różnych sposobów opisu systemu leksykalnego polszczyzny (w powiązaniu z systemem gramatycznym oraz funkcjonowaniem języka w społeczeństwie). Materiał opisu stanowi najnowsza leksyka polska. Celem jest przygotowanie studentów do pisania językoznawczej pracy licencjackiej poświęconej polszczyźnie współczesnej/ najnowszej.

Strona przedmiotu
3003-SP-PJ-AZP brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 6 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Ćwiczenia - 6 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas zajęć omówimy:

1. poradniki, słowniki i strony internetowe pomocne w pracy nad formułowaniem (i redagowaniem) poprawnych językowo tekstów;

2. poradniki pomoce w upraszczaniu tekstów;

3. aplikacje automatyzujące proces upraszczania tekstów;

4. rodzaje źródeł (np. podkasty, vlogi, blogi, strony internetowe) wiedzy na temat prostego języka;

5. specjalistyczne słowniki (tradycyjne i online) pomocne w pracy nad tekstami w języku polskim.

Ćwiczenia w trybie zdalnym.

Strona przedmiotu
3003-C4TN-HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na konwersatorium zapraszam studentów zainteresowanych historycznymi nazwami osobowymi mniejszości etnicznych i narodowych zamieszkujących tereny Polski.

Czym będziemy się zajmować?

• Omówimy historyczną antroponimię Kaszubów, Karaimów, Litwinów, Łemków, Ormian, Ukraińców, Tatarów, Ślązaków czy Żydów.

• Imiona i nazwiska przedstawimy na szerokim tle językowo-kulturowym poszczególnych grup.

• Zastanowimy się nad wzajemnymi wpływami antroponimów funkcjonujących na pograniczach kulturowo-językowych.

• Śladów dawnej antroponimii poszukamy w nazewnictwie współczesnym.

Szczególną uwagę poświęcimy tym zagadnieniom, które będą najbardziej interesujące dla uczestników zajęć.

Strona przedmiotu
3003-C461HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Seminarium magisterskie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na seminarium zapraszamy osoby zainteresowane szeroko rozumianą onomastyką, m.in. antroponimią, toponimią, mikrotoponimią, urbanonimią czy chrematonimią. Na pewno znajdą na nim coś dla siebie wszyscy, którzy zastanawiają się:

• dlaczego Aleksandra to Ola, a nie Ala?

• dlaczego małego Zbigniewa nazywamy Zbyszkiem, a nie Zbiszkiem?

• jakie jest najpopularniejsze nazwisko w Polsce i dlaczego akurat to?

• od czego pochodzi nazwa miejscowości Zimna Wódka?

• jakie gry językowe podejmują twórcy nazw sklepów z używaną odzieżą?

Różne typy onimów będziemy podczas zajęć analizować zarówno w aspekcie diachronicznym, jak i synchronicznym. Spojrzymy na ich współczesność i historię. Szczególną uwagę poświęcimy funkcjonowaniu nazw własnych w rzeczywistości pozajęzykowej; uwzględnimy perspektywę socjolingwistyczną, psycholingwistyczną, geograficzno-historyczną i kulturową.

Strona przedmiotu
3003-C562HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Seminarium magisterskie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na seminarium zapraszamy osoby zainteresowane szeroko rozumianą onomastyką, m.in. antroponimią, toponimią, mikrotoponimią, urbanonimią czy chrematonimią. Na pewno znajdą na nim coś dla siebie wszyscy, którzy zastanawiają się:

• dlaczego Aleksandra to Ola, a nie Ala?

• dlaczego małego Zbigniewa nazywamy Zbyszkiem, a nie Zbiszkiem?

• jakie jest najpopularniejsze nazwisko w Polsce i dlaczego akurat to?

• od czego pochodzi nazwa miejscowości Zimna Wódka?

• jakie gry językowe podejmują twórcy nazw sklepów z używaną odzieżą?

Różne typy onimów będziemy podczas zajęć analizować zarówno w aspekcie diachronicznym, jak i synchronicznym. Spojrzymy na ich współczesność i historię. Szczególną uwagę poświęcimy funkcjonowaniu nazw własnych w rzeczywistości pozajęzykowej; uwzględnimy perspektywę socjolingwistyczną, psycholingwistyczną, geograficzno-historyczną i kulturową.

Strona przedmiotu
3003-11A3DL brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zapoznanie studentów z terytorialnym zróżnicowaniem polszczyzny na tle innych odmian języka, cechami poszczególnych dialektów polskich (także poza granicami kraju).

Strona przedmiotu
3003-C462HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Seminarium magisterskie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas zajęć postaramy się odpowiedzieć wiele innych zagadek onomastycznych, dotyczących różnego typu nazw własnych: toponimów, mikrotoponimów, antroponimów, chrematonimów, między innymi:

- Gdzie się chowa Częstochowa?

- Czy Piastów to gród Piasta tak jak Kraków jest grodem Kraka?

- Dlaczego radzą mijać Radzymin z daleka?

- Dlaczego przetrwał Bierutów, a nie przetrwał Stalinogród?

- Czy Marianna to Maria i Anna?

- Skąd w Polsce tak wielu Brajanków i Kewinków?

- Czy Katarzyna jest czysta, a Monika - samotna?

- Czy Karp to na pewno ryba?

- Czy Kowalski był kowalem, czy może mieszkał w Kowalach?

- Kim był Nowak i dlaczego tak wielu ich w Polsce?

- Kasprzyk a może Kacprzyk - czy ktoś tu popełnił błąd?

- Czy Dobra Wola należała do Dobrowolskiego?

Strona przedmiotu
3003-C4TN-GO1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na zajęciach tych są referowane i dyskutowane tematy z zakresu szeroko rozumianej semantyki.

Zamierzamy omawiać wybrane zagadnienia z obszernych tematów badawczych, zwłaszcza rozwijanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i funkcjonalnego.

Poruszana problematyka wiąże się z badaniami autorskimi referentów (pracowników, doktorantów, studentów), wykorzystujących dorobek lingwistyki polskiej i światowej.

W zależności od tematu badania te - podstawowo językoznawcze - nawiązują do wybranych nurtów filozoficznych, a także wskazują na związki z wybranymi obszarami kultury.

Strona przedmiotu
3003-C5TN-GO1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na zajęciach tych są referowane i dyskutowane tematy z zakresu szeroko rozumianej semantyki.

Zamierzamy omawiać wybrane zagadnienia z obszernych tematów badawczych, zwłaszcza rozwijanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i funkcjonalnego.

Poruszana problematyka wiąże się z badaniami autorskimi referentów (pracowników, doktorantów, studentów), wykorzystujących dorobek lingwistyki polskiej i światowej.

W zależności od tematu badania te - podstawowo językoznawcze - nawiązują do wybranych nurtów filozoficznych, a także wskazują na związki z wybranymi obszarami kultury.

Strona przedmiotu
3003-SP-PJ-DC brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Ćwiczenia - 6 godzin
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Ćwiczenia w trybie zdalnym. Zajęcia dotyczą idei dostępności w Polsce: podstaw prawnych, podmiotów, których dotyczą obowiązki w tym zakresie, zadań koordynatorów dostępności. Słuchacze poznają zasady tworzenia dostępnych dokumentów i stron internetowych (m.in. WCAG, ETR, deklaracja dostępności), a także systemy ułatwiające komunikację osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. PJM, pętla indukcyjna, audiodeskrypcja, czytniki ekranu, tekst alternatywny).

Strona przedmiotu
3003-SP-PJ-ES brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Wykład - 6 godzin
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład w trybie zdalnym. Przedmiotem zajęć będą różne rodzaje nieetycznych zachowań komunikacyjnych (jak na przykład agresja językowa, zabiegi o charakterze redukującym, inwektywy). Słuchacze poznają także podstawowe zalecenia dotyczące budowania relacji z odbiorcą zgodnie z zasadami etyki słowa. Będzie nas interesować mowa niewykluczająca wobec grup mniejszościowych: kobiet, osób z niepełnosprawnością, osób czarnoskórych, seniorów itp.

Strona przedmiotu
3003-11A3GH brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Studenci zdobędą wiedzę na temat procesów i zmian zachodzących w języku polskim od czasów najdawniejszych po współczesność. Nauczą się także interpretować interpretować współczesny kształt języka polskiego przez pryzmat dawnych procesów fonetycznych i fleksyjnych.

Studenci opanują podstawowy warsztat terminologiczny z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego, a przede wszystkim nauczą się samodzielnie rekonstruować wybrane formy (pod względem fonetycznym) i opisywać kluczowe dla polszczyzny zjawiska fleksyjne.

Strona przedmiotu
3003-11A1GP brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na wykładzie w pierwszym semestrze omawiane są zagadnienia fonetyki, fonologii, podstawowe pojęcia morfologii, w tym tradycyjnych (szkolnych) części mowy i kategorii gramatycznych, słowotwórstwa oraz paradygmatyki fleksyjnej. W drugim semestrze przedmiotem wykładu są nowsze klasyfikacje części mowy, zależności między kategoriami gramatycznymi oraz cały kurs składni.

Na ćwiczeniach poświęca się więcej czasu: klasyfikacji głosek, segmentacji tekstu na morfy, podstawom analizy słowotwórczej, rozpoznawaniu tradycyjnych części mowy, tradycyjnej (szkolnej) analizie składniowej zdań pojedynczych i złożonych według zasad składni Klemensiewicza, analizie związków akomodacyjnych oraz konotacyjnych w zdaniu oraz rozpoznawaniu schematów składniowych.

Strona przedmiotu
3003-P1A1GO brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 60 godzin
  • Wykład - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na wykładzie w pierwszym semestrze omawiane są zagadnienia fonetyki, fonologii, podstawowe pojęcia morfologii, w tym tradycyjnych części mowy i kategorii gramatycznych, słowotwórstwa oraz paradygmatyki fleksyjnej. W drugim semestrze przedmiotem wykładu są nowsze klasyfikacje części mowy, zależności między kategoriami gramatycznymi oraz cały kurs składni.

Na ćwiczeniach poświęca się więcej czasu: klasyfikacji głosek oraz grup spółgłoskowych, segmentacji tekstu na morfy, analizie słowotwórczej podstawowych kategorii derywatów rzeczownikowych, rozpoznawaniu tradycyjnych części mowy, tradycyjnej analizie składniowej zdań pojedynczych i złożonych według zasad składni Klemensiewicza, analizie związków akomodacyjnych oraz konotacyjnych w zdaniu oraz rozpoznawaniu schematów składniowych.

Strona przedmiotu
3003-11A2GR brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

WYKŁAD, wspólny dla wszystkich, wprowadza w zagadnienia semantyki i pragmatyki językoznawczej, dziedziny językoznawstwa bardziej skomplikowane niż opis kategorii gramatycznych i reguł składniowych. Język jest traktowany jako budulec myśli i interakcji w analizie kognitywnej i kulturowej. Omawiane są też najnowsze tendencje w interpretacjach społecznych języka i zmianach inkluzywnych. Podstawą analizy będą współczesne zasoby korpusowe polszczyzny i narzędzia technologii językowej.

Tematyka ĆWICZEŃ jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane na nich są wybrane zagadnienia z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki leksykalnej współczesnej polszczyzny (częściowo jako rozwinięcie wątków omawianych w ramach przedmiotu GOJP).

Opisy ćwiczeń znajdują się w sylabusach dla poszczególnych grup na dany rok akademicki.

Strona przedmiotu
3003-11A2GP brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

WYKŁAD, wspólny dla wszystkich, wprowadza w zagadnienia semantyki i pragmatyki językoznawczej, dziedziny językoznawstwa bardziej skomplikowane niż opis kategorii gramatycznych i reguł składniowych. Język jest traktowany jako budulec myśli i interakcji w analizie kognitywnej i kulturowej. Omawiane są też najnowsze tendencje w interpretacjach społecznych języka i zmianach inkluzywnych. Podstawą analizy będą współczesne zasoby korpusowe polszczyzny i narzędzia technologii językowej.

Tematyka ĆWICZEŃ jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane na nich są wybrane zagadnienia z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki leksykalnej współczesnej polszczyzny (częściowo jako rozwinięcie wątków omawianych w ramach przedmiotu GOJP).

Opisy ćwiczeń znajdują się w sylabusach dla poszczególnych grup na dany rok akademicki.

Strona przedmiotu
3003-11B1HJ brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z dziejami polszczyzny i najważniejszymi tendencjami w jej rozwoju.

Strona przedmiotu
3003-11B2HJ brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z dziejami polszczyzny i najważniejszymi tendencjami w jej rozwoju.

Strona przedmiotu
3003-PJB2JB brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
  • Warsztaty - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3003-JP(KS)-OG brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Kurs internetowy - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Prosty język (ang. plain language) to standard komunikacyjny, dzięki któremu odbiorca rozumie tekst po pierwszej lekturze, z łatwością znajduje w nim potrzebne informacje i bez problemu wykorzystuje je w praktyce. Taki sposób pisania tekstów urzędowych z powodzeniem funkcjonuje od połowy XX wieku w wielu państwach europejskich i Stanach Zjednoczonych. W 2010 roku pojawił się również w Polsce, a od kilku lat wdrażają go liczne instytucje publiczne i firmy większego i mniejszego sektora.

Podczas zajęć omówimy szczegółowe zagadnienia dotyczące prostego języka i dostępności komunikacyjnej, między innymi:

• historię prostego języka na świecie i w Polsce,

• różnice między prostym językiem a tekstem łatwym (ETR),

• zasad prostego języka,

• prostego języka w bankowości, urzędach i na uczelni.

Nauczymy się podstaw upraszczania tekstów. Poznamy też narzędzia, aplikacje i słowniki, które specjaliści od prostego języka i redaktorzy wykorzystują w codziennej pracy z tekstami oficjalnymi.

Strona przedmiotu
3003-C4K-GO2 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z różnymi formami obecności języka w medycynie (i medycyny w języku) oraz zainteresowanie interdyscyplinarnym obszarem badawczym, wyznaczonym przez zbliżenie medycyny i humanistyki. Podczas zajęć poznamy m.in. podstawowe pojęcia komunikacji medycznej i poszukamy najważniejszych językowych aspektów relacji między pacjentem i personelem medycznym. Zastanowimy się nad tym, jak „zwykli ludzie” (którzy są lub bywają pacjentami) mówią o kluczowych zjawiskach kojarzonych z medycyną (choćby takich jak: choroba, zdrowie, ból i inne wrażenia fizyczne), jakich środków dostarcza im system języka polskiego i czy/jak ich język różni się od języka medycyny jako nauki. Szczególną uwagę poświęcimy metaforze i jej funkcjom: w medycynie, w komunikacji medycznej i w doświadczaniu choroby. Wreszcie będziemy czytać i analizować wybrane teksty w nurcie medycyny narracyjnej (w ujęciu Rity Charon).

Strona przedmiotu
3003-C5K-GO1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z różnymi formami obecności języka w medycynie (i medycyny w języku) oraz zainteresowanie interdyscyplinarnym obszarem badawczym, wyznaczonym przez zbliżenie medycyny i humanistyki. Podczas zajęć poznamy m.in. podstawowe pojęcia komunikacji medycznej i poszukamy najważniejszych językowych aspektów relacji między pacjentem i personelem medycznym. Zastanowimy się nad tym, jak „zwykli ludzie” (którzy są lub bywają pacjentami) mówią o kluczowych zjawiskach kojarzonych z medycyną (choćby takich jak: choroba, zdrowie, ból i inne wrażenia fizyczne), jakich środków dostarcza im system języka polskiego i czy/jak ich język różni się od języka medycyny jako nauki. Szczególną uwagę poświęcimy metaforze i jej funkcjom: w medycynie, w komunikacji medycznej i w doświadczaniu choroby. Wreszcie będziemy czytać i analizować wybrane teksty w nurcie medycyny narracyjnej (w ujęciu Rity Charon).

Strona przedmiotu
3003-C5TN-HJ1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia będą dotyczyły historii języka polskiego: zmian zachodzących w przeszłości i ich rezultatów we współczesnej polszczyźnie.

Strona przedmiotu
3003-C561GO1 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Seminarium magisterskie - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na seminarium będą omawiane najważniejsze zagadnienia z teorii tekstu. Celem zajęć jest zdobycie dodatkowej wiedzy na ten temat oraz kształcenie umiejętności korzystania z polskiej i obcej literatury fachowej. Studenci zapoznają się także z podstawami metodologii pracy naukowej w dziedzinie językoznawstwa oraz z zasadami pisania pracy magisterskiej.

Strona przedmiotu
3003-JKS brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć będzie zapoznanie uczestniczek i uczestników z wybranymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem języka w kontekście społecznym, w tym: różnorodności językowej i jej źródeł, poprawności, grzeczności i dyskryminacji językowej, wykorzystania języka jako środka wywierania wpływu, funkcjonowania języka jako narzędzia utrwalania i przekazywania wiedzy oraz społecznych konsekwencji rozwoju narzędzi maszynowego przetwarzania tekstu.

Strona przedmiotu
3003-P1A2JA brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone są analizie językowych uwarunkowań przekładu, zwłaszcza tekstu literackiego i tekstu naukowego z dziedziny nauk humanistycznych. Ich celem jest uwrażliwienie uczestników na obcowanie z tekstem przetłumaczonym. W ramach zajęć pokazuje się miejsce literatury przełożonej w systemie literatury, wpływ przekładów na kształtowanie się języka narodowego, ale przede wszystkim problemy, jakie stwarzają przekładowi różnice między językiem źródłowym a docelowym. Zajęcia składają się z bloków tematycznych poświęconych bardziej szczegółowym zagadnieniom: 1. oddanie warstwy dźwiękowej (onomatopeje, kalambury, aliteracje), 2. problemy związane ze strukturą kategorii morfologicznych i ich wartości, wykorzystaniem środków składniowych, grami językowymi, 3. różnymi obyczajami dotyczącymi różnych typów przekładów (np. naukowego, artystycznego, prasowego dla dzieci, dla dorosłych) oraz stylizacją czy wykorzystaniem gwar, żargonu itp.

Strona przedmiotu
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)