Wykład z epok (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Historii Sztuki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021Z - Semestr zimowy 2021/22 2021L - Semestr letni 2021/22 2022Z - Semestr zimowy 2022/23 2022L - Semestr letni 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021Z | 2021L | 2022Z | 2022L | |||||
3105-ARCH-WE |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This interdisciplinary and introductory course addresses the problems of the place of architecture in modern systems of the visual arts and modern culture. The history of modern architecture in Europe and North America (between c.1750–1920) is seen as closely interrelated to the history of modern painting, sculpture and other media. |
|
||
3105-ARCHM-WE | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This interdisciplinary and introductory course addresses the problems of the place of architecture in modern systems of the visual arts and contemporary visual culture. The history of modern and contemporary architecture (between the 1920s and the present) is seen as closely interrelated to the history of painting, sculpture, photography, film and performance. |
|
||
3105-ANS-WE |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
3105-ANSII-OG | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
3105-ANSII-WE | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
3105-LAZRZ-WE |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym. |
|
||
3105-LCAP-WE |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kraje Europy Środkowej do początku XVIII w. i wielkiej reformy Rosji przez cara Piotra I Romanowa były położone na peryferiach ówczesnej Europy, tak pod względem kultury jak i architektury oraz sztuk wizualnych i rzemiosła. Od publikacji najważniejszej próby syntezy nowożytnych dziejów artystycznych Europy Środkowej (w nomenklaturze światowej uznawanej za Wschodnią) mięło już ćwierćwiecze, a znakomita książka Thomasa DaCosty Kaufmanna wciąż inspiruje nowe pokolenie badaczy pozbawionym lokalnych kompleksów całościowym ujęciem specyfiki regonu i wywodem / narracją godzącą realia ówczesnych peryferiów kontynentu względem wielkich centrów kolejno w Italii i Europie Zachodniej. Z perspektywy tych lat warto powtórnie przyjrzeć się założeniom Badacza i uwzględnić w analizę nowo odkryte wątki na temat dziejów kultury artystycznej krajów habsburskich i dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. |
|
||
3105-AAMC-WE | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course requires no background in architectural history. It addresses the problems of the place of architecture in modern systems of the visual arts and contemporary visual culture. The history of modern and contemporary architecture (from 1800 to the present) is closely related to the history of painting, sculpture, photography, film, and performance. |
|
||
3105-LFAZS-WE | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentujące artystyczne fundacje króla Zygmunta I. |
|
||
3105-LHDWISZ-WE | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treść wykładów obejmuje zakres czasowy: od rewolucji przemysłowej XIX w. i powstania tzw. „sztuki stosowanej” do końca XX wieku i pojawienia się zjawiska „celebrytyzacji” zawodu dizajnera. W czasie zajęć zostaną omówione m.in. takie pojęcia, zjawiska i ugrupowania, jak: Arts&Crafts Movements, Szkoła z Glasgow, Wienner Werkstatte, Bauhaus, Wystawa Paryska 1925 r. i triumf art deco, Wystawa Światowa w Nowym Jorku 1939 r. i stylistyka „streamline”, wzornictwo po II wojnie światowej i „pokojowe” zastosowanie wojennych wynalazków, dizajn po obu stronach „żelaznej kurtyny”, amerykanizacja świata zachodniego, dekady we wzornictwie (lata 50., 60., 70., 80. i charakterystyczna dla nich stylistyka), wzornictwo ostatnich dwóch dekad i pojawienie się projektanta-celebryty (np. Philippe Stark, Karim Rashid). |
|
||
3105-ICIC-WE |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
An introductory course offering an overview of the main problems of classical Islam |
|
||
3105-JBGK-WE | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3105-LJBGK-WE |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą dotyczyły konstrukcyjnego i praktycznego sposobu wznoszenia monumentalnych budowli sakralnych w okresie późnego średniowiecza, w oparciu o źródła pisane, ikonografię i praktykę budowlaną. |
|
||
3105-JNSZ-WE |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas wykładów omówione zostaną kluczowe teksty, w których współcześni niemieccy badacze odczytują na nowo niemiecką historię sztuki, wystawy problematyzujące niemieckość niemieckiej sztuki po wojnie oraz po 1989 roku, przedstawione zostaną także postawy zmagających się z własną tożsamością artystów. |
|
||
3105-KA-WE | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są analizie i interpretacji tekstów krytycznych, towarzyszących przemianom w sztuce polskiej po 1945 roku w relacji do tendencji i metod krytyki artystycznej zachodnioeuropejskiej i amerykańskiej. |
|
||
3105-PRK-WE | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3105-RIR-WE | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W wykładzie poruszone zostaną różne zagadnienia wiążące się z różnorako pojmowanymi tytułowymi kwestiami – od budzącego się zainteresowania lokalnością i miejscowym budownictwem przez profesjonalnych architektów w XIX w. po nowe formuły regionalizmu wypracowane w II połowie XX w. |
|
||
3105-LRZMA-WE | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3105-LSDM-WE | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone fenomenowi rozkwitu w XVII i na 1. tercji XVIII w. rzeźby w drewnie w głównych państwach Europy Środkowej: krajach monarchii habsburskiej i Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Punktem wyjścia jest szczegółowa analiza specyfiki technik rzeźbiarskich w różnych gatunkach drewna, oraz ich polichromii i innych technik zdobniczych. Zawierają przegląd najważniejszych procesów i zjawisk dotyczących działalności niemieckojęzycznych rzemieślników z krajów Rzeszy i lokalnych twórców, obejmują też panoramę geograficzną regionu z uwzględnieniem migracji najważniejszych warsztatów i recepcji ich sztuki w kolejnych regionach. |
|
||
3105-SDMB-WE | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3105-LSP-WE | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie próbą monografii Paryża jako średniowiecznej metropolii i sztuki która w niej powstawała od początku XII do końca XV wieku. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie topografia miasta, jego rozwój urbanistyczny, architektura sakralna oraz rezydencjonalna, a także najważniejsze gałęzi twórczości artystycznej, która kwitła w Paryżu – rzeźba, malarstwo miniaturowe i złotnictwo. |
|
||
3105-LSWB-WE |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone problematyce kontaktów cywilizacji śródziemnomorskiej z ludami wewnątrz Europy w starożytności. Szczególną rolę będzie odgrywało pytanie, co powodowało, że jedna ze stron dążyła do tych kontaktów |
|
||
3105-TAH1416-WE | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Lectures will focus on fundamental change in theory of architecture between 1600 and 1800 and on the novel methods of conceptualizing the built form in the wake of shifts in contemporary science and culture, as well as on diverse narratives concerning history of architecture and vernacular building. |
|
||
3105-TOFEMA-WE | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||