Przedmioty obieralne - Wykład monograficzny (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Romanistyki)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022Z - Semestr zimowy 2022/23 2022L - Semestr letni 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022Z | 2022L | |||||
3304-2DXW-WM-WN-002 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład monograficzny - Wprowadzenie do francuskiej kultury popularnej proponuje przedstawienie podstawowych informacji dotyczących francuskiej kultury popularnej od połowy XIX wieku do czasów współczesnych. |
|
||
3304-2DXW-WM-LFA | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład przeznaczony jest dla studentów IV i V roku. Głównym celem wykładu jest prezentacja transferów kulturowych w postkolonialnej literaturze frankofońskiej Ameryki Północnej i Środkowej, które znamiennie wpłynęły na nowe sposoby obrazowania tożsamości zbiorowej i indywidualnej przez pisarzy tych obszarów. Intencją jest ukazanie, jak w ostatnich dekadach XX wieku pod wpływem różnorodnych wyzwań kulturowych, stanowiących kontekst wypowiedzi literackiej -imigracja, globalizacji kultur, pluralizm światopoglądowy, feminizm, kryzys dyskursu narodowo-terytorialnego oraz atawizmów rasowych, etnicznych i regionalnych - owe dominujące wcześniej wyobrażenia i strategie pisarskie wyczerpują się, odchodzą od wspólnotowej percepcji świata i zostają przemodelowane przez nowe poszukiwania formalne i tematyczne, wrażliwe na wartości międzykulturowe, pluralizm tożsamości oraz na potrzebę indywidualizacji ekspresji. |
|
||
3304-2DXW-WM-MZA |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Oświecenie i antyoświecenie, czy slusznie a jesli tak, to na jakiej płaszczyźnie mogą być sobie przeciwstawiane? Wycinkiem ilustrującym te kwestię będzie lektura publicystyki, prozy narracyjnej i komedii Marivaux jako twórczości przeciwstawiającej się modnym libertyńskim ideom. Paradoks Marivaux polega na tym, że - jako uczeń Locke'a i Malebranche'a - posługuje się narzędziami filozofii oświecenia, pozostając głęboko religijnym moralistą. |
|
||
3304-2DXW-WM-PABK | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest ukazanie podstawowych aspektów pracy tłumacza, który stara się oddać sens tekstu wyjściowego, biorąc pod uwagę nową sytuację wypowiadania, w której będzie czytany jako tekst przekładu. Tłumacz z jednej strony musi przestrzegać reguł językowych, stylistycznych i estetycznych, z drugiej zaś wykorzystuje swą kreatywność, dzięki której może uchodzić za drugiego autora. Na przekład spojrzymy akcentując rolę zjawisk językowych w tekstach pisanych, literackich i prasowych. Uwzględnimy zarówno rolę gramatycznych różnic i podobieństw między językami francuskim i polskim, jak i zjawiska z poziomu dyskursu. Wykład ma ułatwić rozpoznawanie problemów przekładu i dobór odpowiednich technik tłumaczenia, jak też zachęcić do twórczego redagowania jak najlepszego tekstu docelowego. |
|
||
3304-2DXW-WM-IR-002 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład monograficzny - Wprowadzenie do francuskiej kultury popularnej proponuje przedstawienie podstawowych informacji dotyczących francuskiej kultury popularnej od połowy XIX wieku do czasów współczesnych. |
|
||
3304-2DXW-WM-ORDK | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie dotyczył roli refleksyjnej postawy w procesie uczenia się, pojmowanym jako aktywne budowanie zarówno wiedzy, jak i kompetencji. Problematyka ta zostanie omówiona w odniesieniu do dwóch obszarów: po pierwsze procesu nauczania/uczenia się języka obcego, po drugie kształcenia i rozwoju zawodowego nauczycieli języka obcego. |
|
||
3304-2DXW-WM-DKZ1 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na wykładzie zilustrowana zostanie teza semantyki dyskursu mówiąca o tym, że dyskurs jest pewną konstrukcją społeczną. |
|
||
3304-2DXW-WM-WZSK | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest przybliżenie wybranych tematów będących obiektem szczególnego zainteresowania językoznawstwa kognitywnego (przede wszystkim anglo- i francuskojęzycznego). Przedstawione zostaną m.in. pojęcia schematu i konkretyzacji, profilu, bazy i domeny, trajektora i landmarka, kategoryzacji i prototypu, domen źródłowych i docelowych i ich roli w tworzeniu metonimii i metafor, relacji schemat-konkretyzacja w obrębie konstrukcji idiomatycznych. Wykład oparty jest na materiałach źródłowych w języku angielskim, francuskim i polskim, będzie też ilustrowany przykładami zaczerpniętymi z tych języków. Wykład prowadzony jest w języku francuskim. |
|
||