Oferta przedmiotowa jednostki Wydział Filozofii
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022Z - Semestr zimowy 2022/23 2022L - Semestr letni 2022/23 2022 - Rok akademicki 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2022Z | 2022L | 2022 | |||||
3800-ISP-APW | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przygotowanie studentów do pisania i publikowania prac naukowych o tematyce filozoficznej. Tematy omawiane w ramach kursu będą obejmowały wstępne fazy pisania tekstów, formy bibliografii, interpunkcję oraz najlepsze praktyki argumentacji i pisania unikalne dla stylu akademickiego. Studenci zostaną również zaznajomieni z procesem publikacji, z typami publikacji, recenzjami itp. |
|
||
3800-KOG-AWS |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przygotowanie studentów do naukowych wystąpień publicznych w języku angielskim oraz nauka pisania podstawowych tekstów naukowych (i.a. abstrakt, raport z badań, recenzja) w języku angielskim. |
|
||
3800-BE-APBB | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treść zajęć obejmuje bieżące dyskusje publiczne (medialne, naukowe, polityczne) na temat najnowszych wydarzeń z zakresu bioetyki i biopolityki (w tym, odkryć, osiągnięć, zmian regulacyjnych, głośnych przypadków klinicznych albo kazusów sądowych) o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. Student odpowiedzialny za wybór danego tematu i materiałów, przygotowuje prezentację wprowadzającą do zajęć, a następnie moderuje dyskusję grupową, której celem jest identyfikacja i analiza źródeł sporów lub dyskusji wokół danego wydarzenia, wyjaśnienie ich kontekstu, uwarunkowań, przebiegu i ewentualnych konsekwencji społecznych. |
|
||
3800-BE-APBB-OG | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treść zajęć obejmuje bieżące dyskusje publiczne (medialne, naukowe, polityczne) na temat najnowszych wydarzeń z zakresu bioetyki i biopolityki (w tym, odkryć, osiągnięć, zmian regulacyjnych, głośnych przypadków klinicznych albo kazusów sądowych) o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. Student odpowiedzialny za wybór danego tematu i materiałów, przygotowuje prezentację wprowadzającą do zajęć, a następnie moderuje dyskusję grupową, której celem jest identyfikacja i analiza źródeł sporów lub dyskusji wokół danego wydarzenia, wyjaśnienie ich kontekstu, uwarunkowań, przebiegu i ewentualnych konsekwencji społecznych. |
|
||
3800-KOG-EEG2 | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy sygnału EEG zarejestrowanego podczas doświadczeń psycho-poznawczych (rozpoznanie i usuwanie artefaktów, uśrednianie ERP, filtrowanie i analiza częstotliwościowa EEG i ERP). Ćwiczenia oparte są o funkcje pakietu EEGlab w środowisku obliczeniowym MATLAB. |
|
||
3800-SP-ATF | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3800-AMMO22-S |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie podstawowych zagadnień współczesnej metaontologii w tradycji analitycznej. |
|
||
3800-AMMM22-S | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie wybranych zagadnień współczesnej metametafizyki w tradycji analitycznej. |
|
||
3800-ISP-AnlP |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The course is designed to acquaint students with major tenets of 20th century analytic philosophy. |
|
||
3800-ISP-AncP |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs będzie dotyczył głównych kierunków w filozofii europejskiej od VI w. p.n.e. do VI w. n.e. W ramach filozofii starożytnej zajmiemy się myślą presokratyków, sofistów i Sokratesa, wielkimi systemami filozoficznymi Platona i Arystotelesa, szkołami hellenistycznymi i neoplatonizmem. |
|
||
3800-APL22-S | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The seminar will be devoted to selected topics from ancient philosophy of language. The following three sets of topics are planned: 1) Interpretations of Aristotle's "Categories". 2) Major semantic theories in Ancient Philosophy. 3) Neoplatonic interpretations of Plato’s "Cratylus". |
|
||
3800-NZ-M6-22 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Perspektywa filozoficzna seminarium jest racjonalistyczna (szacunek do logiki) i antynaturalistyczna (metafizyczna – w rozumieniu pitagorejsko-augustyńskim), a jego tematyka antropologiczno-aksjologiczna (ze szczególnym uwzględnieniem filozofii religii). Wszystkie posiedzenia, bazujące na referatach uczestników, polegają na dyskusji przedstawianych tez: wydobyciu racjonalnej ich treści oraz jej ocenie (także poglądów prelegenta). Analiza taka, oparta na zmyśle logicznym, prowadzi zawsze – co zgodne i z Kotarbińskim, i z Elzenbergiem – do ścierania się opozycyjnych stanowisk. |
|
||
3800-NZ-S8-22 | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład jest wprowadzeniem w klasyczną problematykę filozofii człowieka i filozofii wartości, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień filozofii religii. Omawiane są stanowiska w zakresie antropologii filoz. i aksjologii (w dużej części wybitnych filozofów polskich). Wskazane przez słuchaczy interesujące tezy następnie dyskutowane są w grupie. Spekulatywne twierdzenia filozofów mają charakter polemiczny, tym bardziej – że odnoszone są do zjawisk współczesności. Antagonistyczne stanowiska składające się na różne charakterystyki natury ludzkiej oraz świata wartości pozwalają wyrobić sobie zdanie własne w ważnych kwestiach światopoglądowych. |
|
||
3800-AP22-S | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Mianem „awangardowych” określić można te spośród artystycznych praktyk, które zrywają z dotychczasową tradycją artystyczną, wytwarzają nowe sposoby wyrażania treści oraz przeżywania w obrębie całkowicie nowych sposobów działania, prowadząc do kształtowania się nowych grupowych tożsamości artystycznych, które przeciwstawiają się reszcie społeczeństwa. Stawką tych praktyk jest, jak stwierdza Peter Bürger, „próba, by - wychodząc od sztuki - zorganizować nową praktykę życiową” („Teoria awangardy”). Awangarda dąży do takiej reorganizacji poprzez przeformułowanie instytucji sztuki. Zajęcia będą miały na celu rekonstrukcję i analizę filozoficznych przesłanek historycznych awangardowych projektów stworzenia nowej praktyki życiowej oraz krytyczny namysł nad aktualnością tych idei w kontekście pytania o współczesne miejsce sztuki w społeczeństwie. |
|
||
3800-BE-BTED | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia stanowią teoretyczne (konwersatorium) i praktyczne (warsztaty) wprowadzenie do nauczania bioetyki. Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów i studentek z założeniami, zadaniami i metodami edukacji bioetycznej. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności dydaktycznych studentów i studentek. |
|
||
3800-BE-BTED-OG | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
- (od 2023-02-20) Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim (Uniwersytet Warszawski)
- (od 2023-02-20) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii
Skrócony opis
Zajęcia stanowią teoretyczne (konwersatorium) i praktyczne (warsztaty) wprowadzenie do nauczania bioetyki. Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów i studentek z założeniami, zadaniami i metodami edukacji bioetycznej. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności dydaktycznych studentów i studentek. |
|
||
3800-BPL22-M | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład z zakresu biopolityki, prezentuje filozoficzny oraz polityczny wymiar problematyki związanej z życiem (rozumianym jako zoe i bios). Tematyka wykładu jest w istotny sposób powiązana z historią filozofii, etyką, filozofią prawa, socjologią polityki i politologią. |
|
||
3800-BPL22-M-OG | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład z zakresu biopolityki, prezentuje filozoficzny oraz polityczny wymiar problematyki związanej z życiem (rozumianym jako zoe i bios). Tematyka wykładu jest w istotny sposób powiązana z historią filozofii, etyką, filozofią prawa, socjologią polityki i politologią. |
|
||
3800-BRU22-S | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium będzie poświęcone filozoficznym koncepcjom buntu, rewolucji i utopii. Będziemy się zajmować analizą założeń aksjologicznych i implikacji etycznych wybranych filozoficznych koncepcji zmiany społecznej, wywodzących się z szeroko rozumianej tradycji krytycznej. Rozważaniom poddamy odpowiedzi na pytanie, jak wyjść z kapitalizmu: czy można go zreformować, czy trzeba obalić rewolucyjnie oraz jaką rolę może tu odegrać myślenie utopijne. |
|
||
3800-BRU22-S-OG | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium będzie poświęcone filozoficznym koncepcjom buntu, rewolucji i utopii. Będziemy się zajmować analizą założeń aksjologicznych i implikacji etycznych wybranych filozoficznych koncepcji zmiany społecznej, wywodzących się z szeroko rozumianej tradycji krytycznej. Rozważaniom poddamy odpowiedzi na pytanie, jak wyjść z kapitalizmu: czy można go zreformować, czy trzeba obalić rewolucyjnie oraz jaką rolę może tu odegrać myślenie utopijne. |
|
||
3800-ISP-CCP |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest prezentacja najważniejszych problemów współczesnej filozofii kontynentalnej. |
|
||
3800-CMP22-S |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na seminarium będziemy czytać i omawiać „Fenomenologię percepcji” M. Merleau-Ponty’ego. Książka ta, uznawana za główne dzieło francuskiego filozofa, jest nie tylko ciekawym odczytaniem fenomenologii Husserla, ale przede wszystkim oryginalną analizą cielesnej egzystencji. Wspólnemu czytaniu i omawianiu fragmentów tekstu Merleau-Ponty’ego będą towarzyszyć wycieczki do Husserla, Heideggera, psychoanalizy, jak i do współczesnych koncepcji poznania ucieleśnionego. |
|
||
3800-DEPL22-S | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wspólne polsko-niemieckie seminarium z zakresu pojęcia demokracji, które odbędzie się w dniach 05-10.03.2023 r. (przyjazd 05.03) w Bad Bevensen w Niemczech. Seminarium jest organizowane wspólnie z Pracownią Kantowską Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji i wezmą w nim udział także studenci z Niemiec. Celem seminarium jest refleksja nad współczesnym pojmowaniem pojęcia „demokracja” z uwzględnieniem kontekstu polsko-niemieckiego. W trakcie seminarium poza akademickimi metodami dydaktyki filozofii zostaną zastosowane także alternatywne metody edukacji, przede wszystkim metoda doświadczania uczestnictwa w procesie demokratycznym „Betzavta/Miteinander”, wymagająca poddania własnych działań krytycznej autorefleksji na plenum grupy. Realizacja seminarium uzależniona jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Proszę zapoznać się z uwagami w opisie szczegółowym |
|
||
4030-DMSPI |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The seminar investigates the nature of development. We will discuss the texts on three types of processes: (1) our development as entities capable to think and act, (2) the emergence of human species as social beings, (3) the development of modern science. In the course of our discussions the teleological nature of development will be put into the question: is development aimed at any goal by necessity? |
|
||
3800-DTKF22-M | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Najpierw podjęty zostanie temat relacji między filozofią a literaturą (zwłaszcza powieściową), a następnie różne ujęcia twórczości Dostojewskiego ze szczególnym uwzględnieniem idei powieści polifonicznej oraz metafizyczno-antropologicznych źródeł oraz konsekwencji wybranych wątków i postaci z powieści Dostojewskiego. W odniesieniu do twórczości Tołstoja zaakcentowane zostaną jego traktaty religijno-moralne. W odniesieniu do obydwu autorów znaczącą rolę odgrywać będą również wątki biograficzne. |
|
||
3800-DTKF22-M-OG | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Najpierw podjęty zostanie temat relacji między filozofią a literaturą (zwłaszcza powieściową), a następnie różne ujęcia twórczości Dostojewskiego ze szczególnym uwzględnieniem idei powieści polifonicznej oraz metafizyczno-antropologicznych źródeł oraz konsekwencji wybranych wątków i postaci z powieści Dostojewskiego. W odniesieniu do twórczości Tołstoja zaakcentowane zostaną jego traktaty religijno-moralne. W odniesieniu do obydwu autorów znaczącą rolę odgrywać będą również wątki biograficzne. |
|
||
3800-PED-DESP1-C | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W Ćwiczeniach I zajmiemy się dydaktyką nauczania filozofii w szkole podstawowej. Poznamy różne metody filozofowania z naciskiem na Dociekania filozoficzne czyli Philosophy for Children (P4C) stworzone przez Matthew Lipmana. W formie warsztatowej będziemy starali się razem zbudować wspólnotę dociekającą oraz w działaniu zastanowić się, co oznacza w takim kontekście wydawanie „mądrego” sądu oraz jak wydobywać z uczniów założenia i ukryte kryteria w ich rozumowaniu. Wspólnie będziemy formułować kryteria naszych rozumowań, zastanawiać się , czy da się „uczyć” wartości, jak wyrobić nawyk autokorekty w myśleniu, wrażliwości na kontekst. Poprzez teksty młodzieżowe, gry, układanie klocków Lego, słuchanie muzyki i oglądanie fragmentów filmów, będziemy starali się doświadczyć realnej lekcji oraz przybliżyć do tego, co znaczy filozofować w rzeczywistości szkolnej. |
|
||
3800-PED-DESP2-C |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na ćwiczeniach II będziemy kontynuować Lipmanowskie dociekania oraz zapoznamy się z kilkoma innymi „technikami” uczenia filozofii . Goście będą pokazywać z różnych perspektyw , jak radzą sobie z wieloma „problemami” pojawiającymi się na lekcji. |
|
||
3800-PED-DFSPP-W | brak |
![]() ![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie głównych kierunków współczesnej filozofii edukacji w relacji do nauczania filozofii w szkołach. Nacisk położony zostanie na epistemiczne, moralne i społeczne cele edukacji w odniesieniu do edukacji filozoficznej na poszczególnych etapach nauczania. Pokazane będzie znaczenie edukacji filozoficznej w budowaniu autonomii myślenia, rozwijaniu postawy etycznej, wrażliwości estetycznej i kultury ciągłego kształcenia. |
|
||
3800-PED-DFSPP1-C |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest pogłębiona refleksja nad problemami dydaktyki filozofii a metafilozofią, w nawiązaniu do wcześniejszego wykładu. Zajęcia prowadzone będę w formie laboratorium filozoficznego - analizy i testowanie różnych, czasami sprzecznych lub konkurencyjnych, hipotez z zakresu teorii edukacji i metafilozofii w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole średniej. |
|
||