Wykłady monograficzne na studiach II stopnia (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Ośrodek Studiów Amerykańskich)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | |||||
4219-AW226 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą próbą spojrzenia na politykę jako na zjawisko „wytworzone kulturowo”. Mity polityczne towarzyszą określonym typom systemów politycznych (demokratyczny, autorytarny, totalitarny) i konkretnym sytuacjom (rewolucja, reforma, stagnacja). Przedmiotem naszego głównego zainteresowania będą: znaki polityczne, symbole, rytuały, ikony i bohaterowie oraz sposób, w jaki są one wykorzystywane lub wymyślane przez propagandystów, ekspertów medialnych, organizatorów kampanii lub spinmasterów w amerykanskeij demokracji. |
|
|||
4219-AW215 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dlaczego meksykańska kukurydza jest święta, Kubańczycy obchodzą karnawał w lipcu a Kanadyjczycy nie mają święta niepodległości? Wykład ma za zadanie wprowadzić studentów w świat wspólnych mianowników i różnic kulturowych w zachodniej hemisferze. Co tydzień zajęcia skupią się na wybranej osi tematycznej, przedstawiając ją w perspektywie porównawczej różnych kontekstów narodowych i kulturowych. |
|
|||
4219-AW224 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W połowie XIX wieku koncepcja “manifest destiny” (tzw. „objawionego przeznaczenia”) zelektryzowała Stany Zjednoczone, skupiając uwagę dziennikarzy, intelektualistów i władz państwowych, oraz determinując kształt dyskursu na temat amerykańskiego rozwoju, polityki wewnętrznej i zagranicznej USA. Ideologia ta rozkwitała, gdy Amerykanie poszerzali granice terytorialne swojego państwa w XIX wieku, a także w istotny sposób tłumaczyła i zapewniała legitymizację dla decyzji politycznych z zakresu polityki zagranicznej USA, w tym szczególnie w odniesieniu do polityki ekspansjonistycznej/interwencjonistycznej z przełomu XIX i XX wieku. Celem kursu jest analiza roli jaką ideologia „manifest destiny” i wyrastająca z niej idea „misji” amerykańskiej, odegrały w kształtowaniu amerykańskiej polityki zagranicznej oraz legitymizacji działań USA na arenie międzynarodowej. |
|
|||
4219-AW211 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest kulturowej historii fotografii w ujęciu tematycznym i problemowym. Technologia fotograficzna (zapis i utrwalenie obrazy przy pomocy światła) pojawiła się w Stanach Zjednoczonych krótko po jej wynalezieniu i rozpowszechnieniu w Europie w latach trzydziestych dziewiętnastego wieku i właściwie od początku służyła jako medium dokumentujące przestrzeń Ameryki, życie jej mieszkańców, jak również polityczne i społeczne konflikty (na przykład wojnę secesyjną). Wykład omawia nie tylko najważniejsze postaci, idee, ruchy i instytucje, które przyczyniły się do szybkiego i wielotorowego rozwoju amerykańskiej fotografii, ale również przedstawia jej rozwój techniczny (a więc materialny) jako medium komunikacji wizualnej oraz ukazuje jej burzliwe dzieje jako dziedziny sztuki, gdzie istotną rolę odgrywają aspekty formalnego przedstawienia, kompozycji i poetyki obrazu. |
|
|||
4219-AW208 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia omawiać będą rewolucje i zmiany, jakie zachodzą w społeczeństwie amerykańskim i starać się znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego i jak one zachodzą, jak wygląda ich mechanizm i w jakim stopniu są one rewolucyjne, a w jakim konserwatywne i zachowawcze. Kluczem do analiz rewolucji jest ich powtarzalność i ciągłość. Rewolucje należy także rozumieć w szerszym kontekście ciągłości i zmiany społecznej w USA. Przyjrzymy się także rewolucjom w innych krajach. Stanowić one będą punkt odniesienia do dyskusji nad charakterem przemian zachodzących w USA. |
|
|||