Przedmioty Historii II stopnia, Teoria badań historycznych (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Historii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022Z - Semestr zimowy 2022/23 2022L - Semestr letni 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022Z | 2022L | |||||
2900-MK3-ARAT |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-MK3-AEK-KL |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą elementów teorii antropologicznej oraz jej zastosowania do analizy źródeł etnograficznych i historycznych z uwzględnieniem różnych punktów widzenia i kierunków badawczych. Antropologia ekonomiczna zajmuje się przede wszystkim społecznymi instytucjami i zachowaniami ekonomicznymi, choć jej rozważania sięgają często obszarów badawczych będących domeną innych gałęzi antropologii kultury i społecznej (ekologii, techniki, kultury i struktur społecznych). |
|
||
2900-MK3-SA-MAPO |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści kształcenia: metodyka archiwalna – przedmiot i metody badania, pojęcie opracowywania archiwalnego, etapy i metody opracowywania archiwalnego, standardy opracowania archiwalnego, standardy opisu archiwalnego, zastosowanie technologii informatycznych w opracowaniu archiwalnym, tworzenie pomocy archiwalnych w systemie klasycznym i elektronicznym – przewodniki po narodowym zasobie archiwalnym, państwowym zasobie archiwalnym, zespole, przewodniki tematyczne, inwentarze w formie klasycznej i elektronicznej, spisy zespołów w formie baz danych, tematyczne bazy danych, sumariusze, repertoria, opracowanie archiwów osobistych, dokumentacji technicznej, fotografii, nagrania, filmu, materiałów telewizyjnych, druków ulotnych, inne nowe problemy pojawiające się w trakcie rozwoju tej dziedziny wiedzy, zasady działania systemów teleinformatycznych, metadane w systemach teleinformatycznych, praktyczne ćwiczenia w ich stosowaniu, inne nowe problemy rozwoju tej dziedziny wiedzy |
|
||
2900-MK3-SA-TA |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści kształcenia: teoria archiwalna – przedmiot i metody badania, terminologia, problemy stosowania pojęcia zespołu archiwalnego i zasad proweniencji i pertynencji terytorytorialnej, teorie gromadzenia archiwaliów, archiwum historyczne jako instytucja, modele organizacji archiwów historycznych, sieć archiwów w Polsce, problemy klasyfikacji archiwów, teorie dostępu i udostępniania archiwaliów w archiwum historycznym, formuła archiwum otwartego, archiwa historyczne w przestrzeni publicznej, archiwum historyczne a społeczeństwo nowoczesne, archiwum w sieci instytucji dziedzictwa kulturowego, zasób archiwalny jako składnik dziedzictwa kulturowego. |
|
||
2900-MK3-CMHS-KL | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-MK3-HGL-KL | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-MK3-GHGM-KL |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu analizę i dyskusję niektórych głównych problemów z dziedziny historii globalnej oraz z badań nad pamięcią, a także przeanalizowanie punktów przecięcia pomiędzy tymi dwiema metodami badań historycznych i socjologicznych. Zajęcia będą nakłaniały studentów i doktorantów do refleksji interdyscyplinarnej w badaniu dziejów, a także kładły nacisk na rozwój umiejętności metodologicznych w zakresie historii globalnej, historii badań pamięci i historii globalnej pamięci. |
|
||
2900-M-K3-HH |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę badań subdyscypliny nauki historycznej, jaką jest historia historiografii. Subdyscypliny, która zajmuje się… historią nauki historycznej. Celem zajęć przybliżenie studentom zasadniczych nurtów nauki historycznej od schyłku XVIII do XX wieku z uwzględnieniem zasadniczych problemów podejmowanych przez badaczy w kolejnych okresach, wskazaniem oddziaływania na refleksję historyków myśli filozoficznej, a także czynników „pozanaukowych”, jak np. sytuacja polityczna. Przedmiot obowiązkowy dla studentów pierwszego roku studiów drugiego stopnia |
|
||
2900-MK3-HHNS | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone rozumieniu interdyscyplinarności w kontekście badań nad wybranymi aspektami historii XIX w. i zastosowaniom podejścia interdyscyplinarnego w praktyce badawczej. Studia stacjonarne II stopnia, przedmiot do wyboru. 4 ECTS (30 godz. kontaktowych, 90 godzin przygotowanie do zajęć). |
|
||
2900-MK3-MHW | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-MK3-MHKR |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-MK3-SPH-NTM | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach konwersatorium studenci zapoznają się ze sposobami prezentacji historii najnowszej w wybranych ekspozycjach muzealnych. |
|
||
2900-MK3-TPID-KL |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Europa Środkowo-Wschodnia, Europa Wschodnia. Kiedy na mapie mentalnej elit intelektualnych i politycznych pojawił się region Europa Środkowo-Wschodnia? Pod wpływem jakich czynników uformował się dualny podział na region Europa Zachodnia i Europa Wschodnia? Pod wpływem jakich czynników nastąpiło wyodrębnienie regionu Europa Środkowo-Wschodnia z regionu Europa Wschodnia? Celem zajęć jest próba udzielenia odpowiedzi na postawione wyżej pytania poprzez analizę koncepcji formułowanych przez filozofów, historyków, reprezentantów nauk społecznych. Na podstawie analizy ustalenie kryteriów, według których autorzy omawianych koncepcji wyodrębniali region Europa Wschodnia, Europa Środkowo-Wschodnia oraz określenie punktu odniesienia, czy była nim po prostu Europa, czy też Europa Zachodnia. |
|
||
2900-MK3-PHG-KL | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zaznajomienie ich uczestników z podstawowymi zagadnieniami historii gospodarczej z wykorzystaniem także ustaleń ekonomistów. |
|
||
2900-MK3-POLHI | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-MK3-TPENW | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2900-MK3-MBHNW |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||