Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Laboratoria etnograficzne (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej)

Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Zestaw przedmiotów, który widzisz poniżej został zdefiniowany przez tę jednostkę. Jednostka ta nie musi mieć jednak związku z organizacją wymienionych przedmiotów (jednostką odpowiedzialną za organizację przedmiotu jest jednostka wymieniona w odpowiedniej kolumnie w tabeli poniżej). Więcej o tym przeczytasz w Pomocy.
Grupa przedmiotów: Laboratoria etnograficzne
wybierz inną grupę zobacz plany zajęć tej grupy
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2024Z - Semestr zimowy 2024/25
2024L - Semestr letni 2024/25
2024 - Rok akademicki 2024/25
2025Z - Semestr zimowy 2025/26
2025L - Semestr letni 2025/26
2025 - Rok akademicki 2025/26
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2024Z 2024L 2024 2025Z 2025L 2025
3102-LLBT1 brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Praktyka - 56 godzin
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3102-LLBT3 brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Praktyka - 56 godzin
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3102-LLBT4 brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25 Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3102-LL243 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Temat zajęć dotyczy nieoczywistych obszarów wsi i miasteczek w obliczu obecnych „splątanych” kryzysów (Haraway 2016). Badania prowadzone będą na Podlasiu m.in. w Suchowoli – geograficznym "środku Europy".

Celem będzie zbadanie postpandemicznych relacji (Strathern 2020) między ludźmi: (post)rolnikami i (post)rolniczkami, technologią i bytami więcej-niż-ludzkimi (Howard 2021), np. produktami, zwierzętami, aplikacjami, po "niewidzialne" wirusy. Analizować będziemy napięcia społeczne, a także nowe dynamiki (cyfryzacja wsi, przewroty polityczne, zmiany w funkcjonowaniu rodziny, kryzysy, migracje uchodźców). Kontekstem będzie współczesne (post)rolnictwo jako funkcjonujące w paradoksalnym napięciu między celebrowaniem „chłopskich korzeni” - „zwrotem chłopskim” a marginalizacją rolników. Przyjrzymy się konfliktom o zasoby, materialności, hybrydowości granic (Latour 1993), mediatyzacji, nowym formom wspólnotowości i protestów oraz cichym, lecz głębokim przeobrażeniom codzienności.

Strona przedmiotu
3102-LL221 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Projekt ma na celu analizę alternatyw rolniczych, takich jak rolnictwo ekologiczne, czy ruchy nowo-chłopskie w kontekście współczesnej wsi, która coraz bardziej się wyludnia i przekształca w miejsce rozwoju przemysłowej produkcji rolnej lub w atrakcję turystyczną. Badania grupy laboratoryjnej prowadzone będą w okolicach Grzybowa, w województwie mazowieckim. Tematy, które będą nas interesować, to między innymi: wartości stojące za różnymi modelami rolnictwa, zmieniająca się sytuacja gospodarcza na wsi, jej wpływ na lokalne relacje społeczne (w tym na gospodarkę wzajemności i na relacje pomiędzy reprezentantami różnych rodzajów gospodarstw), podejście do pracy, planowanie i podejmowanie decyzji w różnych modelach rolniczych, wpływ mechanizmów rynkowych i polityki rolnej na działalność rolniczą, konsumenci gospodarstw alternatywnych i ich relacje z rolnikami.

Strona przedmiotu
3102-LL241 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

W ramach laboratorium będziemy dokumentować i analizować różne formy aktywizmu na rzecz praw reprodukcyjnych i seksualnych.

Strona przedmiotu
3102-LL222 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Anna Malewska-Szałygin

Projekt zatytułowany „Dynamika wyobrażeń społecznych.” szuka odpowiedzi na pytanie badawcze: w jaki sposób zmieniły się wyobrażenia społeczne (stereotypy) dotyczące mieszkańców Ukrainy w sytuacji, gdy kontakt bezpośredni gwałtownie się zwiększył w wyniku wydarzeń takich jak masowa migracja spowodowana wojną. Badania będą prowadzone w gminie Nowy Targ, na Podhalu.

Strona przedmiotu
3102-LL233 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas laboratorium skupimy się na dziecku i dzieciństwie w relacji do szeroko rozumianego środowiska. Pomysł laboratorium zakorzeniony jest w tzw. nowych studiach nad dzieciństwem (new childhood studies), które wskazują na konieczność włączenia do badań społecznych, w tym antropologicznych, dziecka jako pełnoprawnego podmiotu opowieści o świecie i sprawczego aktora, mającego moc wpływania na otaczające go środowisko.

Przede wszystkim interesować nas będzie relacja dziecka i środowiska, rozumianego z jednej strony klasycznie, jako przyroda (zwierzęta, rośliny, skały itp.), z drugiej jako otaczający świat wytworzony przez ludzkich i pozaludzkich aktorów (np. przestrzeń miasta, rodzina). Podczas zajęć duży nacisk położymy na kwestie etyczne i metodologiczne badań z dziećmi. Nie przewidujemy wyjazdów badawczych, ale planujemy dwa wyjazdy seminaryjno˗warsztatowe. Badania będą prowadzone w Warszawie lub okolicy.

Strona przedmiotu
3102-LL232 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3102-LL231 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Chłopi – umarła klasa? „Zwrot chłopski” i jego kulturowe znaczenia. Inspiracje kulturą ludową we współczesnej sztuce. Rolnicy o sobie: tradycja, pamięć, dziedzictwo, Europa. Ocena zmian stylu życia i recepcja sztuki, której są bohaterami. Współczesne rolnicze imaginaria.

Strona przedmiotu
3102-LL242 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2025/26
  • Laboratorium - 60 godzin
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3102-LL223 brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

To laboratorium zajmie się relacjami ludzi, wody i innych stworzeń na Odrze dotkniętej katastrofą ekologiczną. Jest to zaproszenie do badań etnograficznych nad zmianami klimatycznymi, antropopresją i sytuacją wód w Polsce. Głównymi pytaniami badawczymi są: Co to znaczy śmierć rzeki? Jak i kto (ludzie i inne byty) odpowiadają na zaistniałą sytuację? Czy w obliczu kryzysu można szukać nadziei? Jak kształtują się kulturowe, lokalne aspekty życia w kryzysie ekologicznym? Grupa zajmie się społecznymi konsekwencjami trwającej na Odrze katastrofy, wyobrażeniami rzeki, sposobami radzenia sobie z kryzysem (np. samoorganizacją, aktywizmem, planami ekologicznej odbudowy Odry przeciwstawianymi dalszej jej regulacji, tworzonymi na temat Odry opowieściami). Istotną kwestią będzie refleksja nad transformacyjnymi aspektami kryzysu. Prace będą miały charakter antropologiczny i trans-dyscyplinarny.

Strona przedmiotu
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)