Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów stacjonarnych I stopnia (do wyboru 2 z 3 modułów) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Muzykologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022Z - Semestr zimowy 2022/23 2022L - Semestr letni 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022Z | 2022L | |||||
3106-ANHAR-KON |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przykłady z literatury muzycznej służą ukazywaniu mechanizmów harmonii tonalnej, omawiane są też takie zagadnienia mniej znane w polskiej literaturze przedmiotu, jak akord seksty zwiększonej i inne. |
|
||
3106-1AM-C | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia muzyki jest to dziedzina nauki, która opisuje i wyjaśnia proces ewolucji muzyki i kultury muzycznej człowieka w powiązaniu z jego ewolucją biologiczną i na tle środowiska naturalnego. Antropologia muzyki obejmuje: 1. problematykę pochodzenia muzyki, z uwzględnieniem zwierzęcych i hominidalnych systemów akustycznych, 2. problematykę ewolucji kognitywnych mechanizmów muzycznej produkcji i percepcji, 3. badania nad ewolucją kultury muzycznej oraz 4. porównawcze badania nad zróżnicowaniem ról i zastosowań muzyki we wszystkich ludzkich kulturach. Ćwiczenia zostaną poświęcone omówieniu lektur uzupełniających problematykę wykładu. |
|
||
3106-1AM-W | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia muzyki jest to dziedzina nauki, która opisuje i wyjaśnia zjawiska muzyczne człowieka w kontekście kultury. Celem wykładu jest przedstawienie najważniejszych obszarów zainteresowań antropologii muzyki, a zwłaszcza uświadomienie studentom znaczenia muzyki jako uniwersalnego, właściwego gatunkowi ludzkiemu systemu komunikacji symbolicznej. |
|
||
3106-1ES | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są różnym aspektom estetyki muzycznej, omawianym w porządku chronologicznym, począwszy od zagadnień poruszanych w myśli o muzyce w starożytnej Grecji po XX wiek i trendy współczesne. |
|
||
3106-ETNOM |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kontynuacja etnomuzykologii 1 i 2, cztery nowe zagadnienia: 1) współczesnenurty muzyczne wykorzystującetradycyjne tworzywo etniczne (folk, ethno-pop, folk-jazz i in.), 2) kultury muzyczne mniejszości narodowych w Polsce i pograniczy etnicznych na podstawie zarówno źródeł historycznych, literatury przedmiotu, jak i współczesnego życia muzycznego codziennego oraz festiwalowego, 3) etnomuzykologia miasta (muzyka uliczna, tradycje etniczne w miejskim kontekście), muzyka a migracje, 4) tradycje lokalnego śpiewu religijnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych nadal zwyczajów religijnych (np. śpiewy wielkopostne, majowe, pielgrzymkowe, procesje Bożego Ciała). |
|
||
3106-1BA-C |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia obejmują zagadnienia związane z muzyką instrumentalną w epoce baroku. Ich celem jest omówienie jej podstawowych form (sonata triowa, sonata solowa, concerto grosso, koncert solowy itp.), praktyka basso continuo. Podjęta zostanie także problematyka stylów narodowych: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i ich syntezy w twórczości F. Couperina, J.S. Bacha i G.F. Händla. |
|
||
3106-1BA-W |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem wykładu będzie historia muzyki baroku (XVII w. – I poł. XVIII w.) widziana przez pryzmat najważniejszych ośrodków rozwoju muzyki w tej epoce, promieniujących na inne centra europejskie. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą wielkie formy wokalne, takie jak opera, oratorium, kantata, nowe i zarazem specyficzne dla tego okresu, prezentowane w kontekście dworskim i miejskim. Wykład zatem będzie miał pewne cechy wykładu monograficznego ("wybrane zagadnienia"). |
|
||
3106-1KL-C | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia obejmują wybór zagadnień z historii muzyki klasycyzmu, o charakterze uzupełniającym w stosunku do odbywającego się wykładu obowiązkowego i zajęć fakultatywnych. Koncentrować będą się one wokół muzyki instrumentalnej epoki. |
|
||
3106-1KL-W | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład obejmuje historię muzyki szeroko rozumianego klasycyzmu (1720-1800) i stanowi siłą rzeczy szkicowy przegląd wybranych zagadnień. Założeniem jest z jednej strony ukazanie różnorodności i odmienności kultury muzycznej w najważniejszych centrach Europy, z drugiej zaś strony omówienie najistotniejszych zakresów w twórczości trzech klasyków wiedeńskich - Haydna, Mozarta, Beethovena |
|
||
3106-1JMBA-KON |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot „Język muzyczny baroku” łączy w sobie wykład i ćwiczenia. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: 1/ wykłady, podczas których postawione i wyjaśnione zostaną podstawowe problemy, zaprezentowane właściwe metody i narzędzia analityczne 2/ ćwiczenia, podczas których studenci pod kontrolą prowadzącego analizować będą wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych |
|
||
3106-KOMPL-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyka omawiana na zajęciach: Twórczość I połowy wieku - wybrane zagadnienia: 1. Młoda Polska w muzyce - twórcy, kluczowe gatunki, 2. twórczość Mieczysława Karłowicza - poematy, liryka wokalna, inne ważne gatunki, 3. twórczość Karola Szymanowskiego – znaczenie dla muzyki polskiej XXw.: - fazy twórczości, cezury i ewolucja stylu, - uprawiane gatunki, - najważniejsze dzieła. |
|
||
3106-1KULMU-KON |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone kulturze muzycznej Rzeczypospolitej w XVI-XVIII wiekach. Przegląd zjawisk zostanie dokonany chronologicznie – omówiona będzie organizacja kultury w naszym kraju za rządów kolejnych dynastii królewskich: Jagiellonów-Wazów-Sasów. |
|
||
3106-1MA-CW |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W czasie zajęć studenci zapoznają się z wybranymi metodami analizy dzieła muzycznego. Główny punkt zainteresowań stanowią metody analizy tonalności przeznaczone przede wszystkim do badania dzieł epoki klasyczno-romantycznej. Celem zajęć jest praktyczne opanowanie warsztatu analitycznego na poziomie podstawowym. |
|
||
3106-MSW-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są muzyce polskiej XIX wieku i polskim artystom, którzy wnieśli wkład zarówno w kulturę polską, jak i kulturę innych narodów. |
|
||
3106-MUZOB-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Założeniem przedmiotu jest ogólne wprowadzenie studenta w problematykę związaną z muzyką i ruchomym obrazem (głównie - muzyka filmowa, ale też sztuka teledysku). Pojawi się też tematyka związna z relacjami muzyki i obrazu nieruchomego (okładki płyt z muzyką). Podstawą zajęć jest wielość i różnorodność proponowanych tematów, które będą punktem wyjścia do własnych poszukiwań. |
|
||
3106-MTWPA-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-1MDAP-KON |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia o charakterze źródłoznawczo-analitycznym poświęcone wybranym twórcom muzyki staropolskiej. Celem zajęć jest przybliżenie źródeł twórczości wybranych kompozytorów, stylu kompozytorskiego oraz znajomości twórczości najwybitniejszych kompozytorów w poszczególnych ośrodkach Rzeczypospolitej XVI-XVIII wieku. |
|
||
3106-POLMULUD-W |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Muzyka ludowa/tradycyjna w świetle historycznej i współczesnej dokumentacji dźwiękowej i audiowizualnej. Nacisk na style wykonawcze, osobliwości regionalne, wybitne osobowości muzyków, śpiewaków, szeroki przekrój dyskografii; ewentualne transkrypcje muzyczne, analizai interpretacja kultury z adaptacją różnej metodyki i metodologii |
|
||
3106-1PMLUD-CW |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy o tradycyjnej muzyce wiejskiej w Polsce. Zadanie to realizowane jest w toku omawiania i dyskutowania lektur i filmów poświęconych tradycyjnej muzyce wiejskiej w Polsce oraz analizie wybranych przykładów muzycznych. |
|
||
3106-1PS | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia adresowane są dla studentów zainteresowanych zdobyciem podstawowych kompetencji muzykologicznych, przydatnych w trakcie pisania pracy licencjackiej. Przedmiotem kolejnych zajęć jest prezentacja różnych aspektów pracy muzykologa zajmującego się źródłami muzycznymi. |
|
||
3106-1PSO | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tekst naukowy: zasady organizacji, przygotowanie, realizacja. |
|
||
3106-1TEKO-KON |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Zagadnienia wstępne. 2. Cantus firmus chorałowy. 3. Cantus firmus pieśniowy. 4. Cantus firmus solmizacyjny. 5. Cantus firmus wielokrotny. 6. Parodia. 7. Kanon. |
|
||
3106-TECHKO-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pierwsza część zajęć wprowadza studentów w zagadnienia związane znajważniejszą formą i związaną z nią ściśle techniką kompozytorską, jakie ewoluowały w II połowie XVIII w., czyli z tzw. formą sonatową i techniką pracy przetworzeniowej (pracy tematycznej/ pracy motywicznej), których obecność zdominowała kompozytorskie myślenie o wielkiej formie muzycznej na niemal dwa wieki. |
|
||
3106-1TI |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Program zajęć uwzględnia wymagania ECDL (Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych). W ramach ćwiczeń przekazywana jest podstawowa wiedza z zakresu technologii informacyjnej oraz jej praktycznego zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb studentów muzykologii. |
|
||
3106-1TREU-W |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką obecności muzyki jako maski dźwiękowej w zachowaniach teatralnych i parateatralnych w kulturach tradycyjnych europejskich i pozaeuropejskich. W szczególności omówione zostaną takie zagadnienia jak: teatralizacja rytuałów cyklu rodzinnego i dorocznego w Europie Środkowo-Wschodniej, parateatralne zwyczaje społeczności agrarnych dawniej i dziś, wybrane formy teatru muzycznego w tradycyjnych kulturach azjatyckich (Japonia, Chiny, Indie, Jawa, Bali). |
|
||
3106-TWCHOP-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium poświęcone jest twórczości Fryderyka Chopina. W trakcie zajęć zapoznamy się z najważniejszymi gatunkami muzycznymi charakterystycznymi dla jego twórczości i utworami reprezentującymi te gatunki. |
|
||
3106-1WDRR-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Dramat liturgiczny 2. Pasja 3. Moralitet 4. Ludus 5. Wczesne oratorium 6. Opera religijna 7. Jezuicki dramat szkolny |
|
||
3106-WWK-KON | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą głównych nurtów stylistycznych oraz technik kompozytorskich XX i XXI wieku. |
|
||
3106-HGMSXVII/XIX-W |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tytuł wykładu: Teatr muzyczny Ryszarda Wagnera Tematem wykładu będzie twórczość sceniczna Ryszarda Wagnera - jednego z najważniejszych reformatorów opery nie tylko w wieku XIX, ale w całej historii gatunku. W ramach cyklu zajęć planowane jest omówienie wszystkich oper i dramatów muzycznych tego niemieckiego kompozytora. |
|
||
3106-HGMSXVII/XXI-2 | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład skoncentrowany na muzyce scenicznej XVIII w., choć znajdą się w nim także tematy dotyczące wieku XVII. Celem wykładu będzie pokazanie różnych gatunków muzyki scenicznej – semi-opera, dramma per musica/opera seria, parodia opery seria, intermezzo,azioneteatrale, opera buffa,tragédielyrique, comédie-ballet, opéra-ballet, opéracomniqe, singspiel, balet, opera polska. |
|
||