Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022Z - Semestr zimowy 2022/23 2022L - Semestr letni 2022/23 2022 - Rok akademicki 2022/23 2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022Z | 2022L | 2022 | 2023Z | 2023L | 2023 | |||||
3401-FAK-SEd | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są adresowane zarówno do studentów studiów dziennych, jak i studentów zaocznych, zainteresowanych uczestnictwem w innowacyjnym kursie o charakterze interdyscyplinarnym, który koncentruje się na przedstawieniu wybranych problemów związanych z kulturoznawstwem skandynawskim oraz wywodzącym się z niego podejściu do prawa, przestępczości i karania – na przykładzie Norwegii, w tym norweskiej części Arktyki. Kurs realizowany będzie w formule hybrydowej, tj. z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość, umożliwiając – oprócz pozyskania wiedzy - wzmocnienie kompetencji cyfrowych, wzmocnienie kompetencji miękkich, podniesienie kompetencji społecznych oraz zwiększenie wirtualnej mobilności studentów. Kurs jest wyrazem dążenia do oferowania studentom zajęć nie tylko poszerzających wiedzę, ale przede wszystkim skłaniających studentów do wieloaspektowej analizy i krytycznej refleksji oraz dostrzeżenia praktycznych implikacji przyjmowanych w danych obszarach rozwiązań. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-AWRz | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę aksjologiczną, sprofilowaną na zagadnienia wychowania resocjalizującego. Wprowadzenie to dokonuje się poprzez analizę semiotyczną terminów „wartość” i „aksjologia” (etymologia, typologia znaczeń); wskazanie katalogu wybranych wartości (prawda, dobro, piękno, wolność, szczęście, rozwój), pogłębione przez rozważania terminologiczne i historycznofilozoficzne oraz refleksję nad realizacją każdej z wybranych wartości w wychowaniu resocjalizującym, również w ich praktycznej postaci: przykładowych programach resocjalizacyjnych. |
|
||
3401-PS2-1ADJz | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach kursu studenci poznają podstawowe metody analizy danych jakościowych gromadzonych w obszarze pracy socjalnej. |
|
||
3401-PS2-1ADZz | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach kursu studenci poznają podstawowe metody analizy danych zastanych z obszaru pracy socjalnej. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-ASPz | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pojęcia kultury i jej znaczenia w życiu jednostki i społeczeństwa. Socjalizujące wartości kultury, Kategorie i dziedziny kultury, kultura regionalna, kultura masowa i elitarna. Enklawy upośledzenia socjokulturowego, grupy społeczne niewydolne kulturowo i socjalnie. Charakterystyka wybranej grupy wybranych środowiskach Podkultura, subkultura - pojęcia teoretyczne, podkultura nędzy. Polityka kulturalna państwa, modele polityki kulturalnej. |
|
||
3401-PS2-2BEDz |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3401-KR2-1BIJNz |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu podstawowych metod badań społecznych. |
|
||
3401-PR2-M-1BJNSz |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3401-RES2-1BSTPz | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest wybranym rodzajom badań społecznych i ich praktycznemu stosowaniu. Wpisuje się w szerokie spektrum wiedzy o działaniach jednostkowych i grupowych człowieka. Studenci dowiedzą się jakie są założenia i cele badań społecznych oraz zgłębią szczegółowe zagadnienia charakterystyczne dla różnych (wybranych) typów badań. |
|
||
3401-FAKB-CEFz |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
|
|
||
3401-PR2-2CISz |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przeznaczone są na ogląd wyników nowszych badań sondażowych CBOS dających charakterystykę polskiego społeczeństwa i jego dzisiejszych przemian. Są w ten sposób kontynuacją przedmiotu „Dynamika zmian społeczeństwa polskiego” realizowanego w semestrze poprzednim. Szczegółowe zagadnienia są w istotnej mierze pozostawione wyborowi Studentów, stąd zmienność ich doboru w poszczególnych latach. Na studiach stacjonarnych przewiduje się 30 godzin kontaktowych, 20 godzin pracy studenta na przygotowanie dwóch prezentacji wybranych wyników badań CBOS wraz z komentarzem oraz 40 godzin na przygotowanie się studenta do testu zaliczeniowego. Łącznie 90 godzin. |
|
||
3401-SEMM-CSBz | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest pomoc studentom w doskonaleniu warsztatu naukowego, podejmowaniu badań empirycznych i poprawnym przygotowaniu pracy magisterskiej. |
|
||
3401-SEML-CSTz | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest wspieranie i asystowanie studentom w procesie doskonaleniu warsztatu naukowego do poziomu pozwalającego na poprawne przygotowanie pracy licencjackiej. |
|
||
3401-FAK-DIz | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w problematykę deinstytucjonalizacji jako nowego kierunku/paradygmatu polityki społecznej. DI to proces przejścia od pomocy i opieki zakładowej do wsparcia społecznego świadczonego w sposób środowiskowy z wykorzystaniem różnorodnych zasobów i infrastruktury lokalnych społeczności, ze szczególnym uwzględnieniem dążenia do zastąpienia placówek długookresowej całodobowej opieki innymi rozwiązaniami organizacyjnymi. Studenci poznają zarówno założenia polityki DI jak i praktyczne formy jej stosowania odnoszące się do pracy z różnymi grupami wrażliwymi: osobami z niepełnosprawnościami, migrantami, osobami bezdomnymi, a także odnoszące się do transformacji różnego typu instytucji. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-DSWz |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Diagnostyka jednostek i środowisk wychowawczych ma służyć poznaniu metodologii stawiania poprawnych diagnoz na użytek opieki, wychowania i terapii. Celem zajęć jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy jednostek i środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, społeczność lokalna. Przedmiot przygotowuje do umiejętnego posługiwania się istniejącymi narzędziami badawczymi. Ponadto student poznaje zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych oraz interpretowania uzyskiwanych wyników. |
|
||
3401-RES2-1DRz | brak | brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę diagnozy w procesie resocjalizacji, w tym przekazanie wiedzy na temat specyfiki procesu diagnozowania i interpretacji wyników badań diagnostycznych. Ponadto celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami diagnostycznymi. |
|
||
3401-PR2-1DZSz | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ten ważny na poziomie studiów magisterskich przedmiot ma w istocie charakter ogólny i jako taki przygotowuje Studentów do korzystania z innych, sprofilowanych już bardziej szczegółowo, zajęć. Ma dawać charakterystykę współczesnego, polskiego społeczeństwa w perspektywie jego przemian. Jako narzędzie analiz jest wykorzystany paradygmat zmiany społecznej, co pozwala wydobyć charakterystykę naszego społeczeństwa jako rzeczywistości dynamicznej. |
|
||
3401-SEMM-DPSz | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest przygotowanie do napisania pracy magisterskiej dotyczącej związków między działaniem i porządkiem społecznym. Studentów uczy się podstawowych elementów warsztatu naukowego: kwerendy piśmiennictwa i źródeł, analizy tekstu naukowego, obmyślenia badań — ich projektowania i realizacji, pracy nad własnym tekstem. Problematykę różnych form działania i porządku społecznego ujmuje się stosunkowo szeroko: począwszy od analiz stricte teoretycznych, poprzez „klasyczne” prace empiryczne z „teoretycznym kluczem”, a skończywszy na studiach z zakresu historii myśli społecznej. Analiza działania i porządku dotyczy także odstępstw od tego, co kulturowo i społecznie oczekiwane, czyli zjawisk dewiacji, załamania porządku społecznego lub anomii, gdyż ich rozumienie jest na ogół nieodzowne w próbach ustalenia, jak możliwy jest porządek społeczny. |
|
||
3401-PR1-3DKPz |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dostarcza podstawowej wiedzy na temat historii instytucji penalnych oraz mechanizmów społecznych i kulturowych związanych z funkcjonowaniem systemów karnych w różnych kontekstach historyczno-kulturowych, w tym także współcześnie. W ramach przedmiotu łączy się elementy historii idei kary i historii instytucji wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, antropologii kary i socjologii kary w kontekście rozwoju konkretnych form organizacyjnych kary w ujęciu historycznym. W ramach przedmiotu wprowadza się elementy syntezy integralnokulturowej, to znaczy wiedzy na temat kary kryminalnej integrującej wieloaspektowe analizy zjawiska prawno-społecznego kary kryminalnej w kontekście rozwoju różnych struktur afektu penalnego powiązanego z odmiennymi typami kultur penalnych. |
|
||
3401-KR2-2EKz |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3401-0EG-OGz | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia służą zdobyciu kompetencji związanych z bezpiecznym i skutecznym posługiwaniem się głosem w pracy zawodowej. |
|
||
3401-KR2-1EASPz | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z definicją i znaczeniem etyki w działaniu służb publicznych – wypełnianiu przez nie określonych zadań. W trakcie zajęć studenci zrozumieją, że etyka kształtuje prawo, które nie tylko wzmacnia ochronę jednostek przed nadużyciami funkcjonariuszy publicznych, ale także nakłada na tych ostatnich pozytywne obowiązki w celu poprawy jakości życia i wzmocnienia bezpieczeństwa obywateli. Analiza treści poruszanych w trakcie zajęć pokaże, że etyka pozwala dokonywać trafnych i praworządnych w swych skutkach wyborów w przypadku kolizji wartości i dylematów etycznych związanych z pełnieniem służby. Studenci będą badać przejawy etyki w służbach publicznych (wymiarze sprawiedliwości, służbach śledczych, pracach parlamentu, itp.). |
|
||
3401-PR2-1ESPz | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami etycznymi, istotnymi dla problematyki resocjalizacji i profilaktyki społecznej (m.in. typologia znaczeń terminów „etyka” i „służba społeczna”/„służby społeczne”; czyn jako przedmiot etyki; moralna dobroć i słuszność czynu; norma moralna a obiektywna i subiektywna norma moralności (sumienie); spór o genezę zła moralnego; spór o istnienie charakteru moralnego i etyka sytuacjonistyczna; zarys aretologii). W świetle tej wiedzy studenci poddają samodzielnej analizie kodeksy etyczne wybranych służb społecznych (kurator sądowy, funkcjonariusz służby więziennej, policjant, pracownik socjalny, streetworker, terapeuta, asystent rodziny, mediator, wolontariusz), rozpatrując ich ogólne założenia i dyskutując potencjalne przypadki ich naruszania. |
|
||
3401-ETW-OGz | brak |
![]() |
brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot adresowany jest do studentów kierunku Praca socjalna. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do zagadnień moralnych najważniejszych z punktu widzenia pracy socjalnej (równość, emancypacja, globalizacja, wykluczenie społeczne). Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu i troski. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące klasy i płci. |
|
||
3401-PR1-SP-WR-ESOz |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest poświęcony prezentacji zagadnień opieki, resocjalizacji i pomocy osobom niedostosowanych społecznie we współczesnej Europie. Przedstawiona zostanie ewolucja podejścia do takich osób, kształtująca aktualny wizerunek europejskiej resocjalizacji, opieki i pomocy. Omówione będą jej najważniejsze podmioty, w tym Rada Europy, oraz ustawodawstwo rangi europejskiej i krajowej z zakresu postępowania z nieletnimi i ochrony ich praw. Zaprezentowane będą także rozwiązania stosowane w Polsce oraz w wybranych państwach europejskich. |
|
||
3401-FAKB-FASz |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
|
|
||
3401-FAK-GCHAz |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie planowanych zajęć słuchacze zapoznają się Programem 12 Kroków oraz z praktycznym sposobem ich wykorzystania na przykładzie uczestnictwa w samopomocowym ruchu Wspólnoty Anonimowych Alkoholików. Będą mieli możliwość dowiedzieć się jak działa Wspólnota AA i jak można ją wykorzystać do profesjonalnych celów związanych z pracą zawodową, a także jak wpisuje się ona w funkcjonowanie istniejącego systemu rozwiązywania problemów alkoholowych. |
|
||
3401-PR2-1HFz |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
„Historia filozofii” to przedmiot uczący dwóch rzeczy. Po pierwsze, historii doktryn filozoficznych, poczynając od starożytności. Po drugie, samego myślenia, używania logiki i argumentacji. Na zajęciach skupimy się na filozofii społecznej i etyce. Jakie zmiany w nich zaszły od czasów starożytnych? Co ważnego się stało z nadejściem Oświecenia? Czym jest emancypacja i czy jest ona możliwa? Czy da się pogodzić jednostkę i społeczeństwo? Jak to zrobić? |
|
||
3401-PR2-1HIWz |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie rozwoju instytucji resocjalizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem zakładów karnych, wychowawczych, opiekuńczych dla nieletnich przestępców i młodzieży pozbawionej właściwego nadzoru wychowawczego. Ukazanie tego procesu w perspektywie dziejowej pozwoli jednocześnie wychwycić społeczne, ekonomiczne i kulturowe czynniki ewolucji podejścia do osób i środowisk spatologizowanych oraz zaobserwować zmiany w metodach oddziaływania resocjalizującego i intelektualne inspiracje zmiany. |
|
||
3401-PR1-3HMSz |
![]() |
brak | brak |
![]() ![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||