Przedmioty w rejestracji Rejestracja dla 3 roku studia 1 stopnia na semestr LATO 2021 4003-2021L-EU3
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
4003-EU-L36-EBW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą problematyki funkcjonowania i współpracy Unii Europejskiej z krajami Bliskiego Wschodu. Obszarem rozciągającym się od Turcji na północy po Jemen na południu oraz od Libii na zachodzie po Iran na wschodzie. |
|
||
4003-EU-L36-EOSW |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przekazanie wiedzy dot. polityk publicznych UE w sektorze szkolnictwa wyższego oraz badań i rozwoju, także nowoczesnego zarządzania badaniami i instytucjami typu B+R. |
|
||
4003-EU-L36-MSP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw (MSP); 2. Elementy demografii MSP; 3. Cykl życia przedsiębiorstwa i możliwości wpływania na niego; 4. Polityka wspierania rozwoju MSP; 5. Finansowe wspieranie rozwoju MSP - przegląd rozwiązań; 6. Rola MSP na rynku pracy. Wspieranie zatrudnieniowej roli MSP; 7. Wykorzystanie MSP w rozwoju regionalnym; 8. Wpływ regulacji prawnych na przedsiębiorczość; 9. Wykorzystanie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i etyki biznesu do kształtowania kultury korporacyjnej MSP; 10. Efektywność podatkowa MSP i oddziaływanie bodźców podatkowych. |
|
||
4003-EU-L36-PZP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład obejmuje podstawowe kierunki polskiej polityki zagranicznej po odzyskaniu niepodległości, tzn. po 1989 roku. Szczególny nacisk położono na kwestie integracji europejskiej (członkostwo w UE) oraz bezpieczeństwa (członkostwo w NATO). Uwzględniono też problematykę sąsiedztwa, sojuszy oraz przyszłych wyzwań stojących przed polską polityką zagraniczną, w tym kontekście zauważalnych zmian (brexit) i procesów wewnątrz UE oraz w systemie światowym (tzw. efekt Trumpa i wzrost roli Azji Chin na scenei globalnej) |
|
||
4003-EU-L36-PMUE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z ewolucją polityk migracyjnych wybranych państw europejskich. W zakres przedmiotu wchodzić będzie wymiar historyczny migracji, analiza ustawodawstwa i wymiaru instytucjonalnego dotyczącego migracji i integracji migrantów, z uwzględnieniem udziału w rynku pracy, świadczeń socjalnych, edukacji, nabywania obywatelstwa, udziału w życiu publicznym. |
|
||
4003-EU-L36-PIOP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
I. Wprowadzenie do teorii integracji II. Rozpad ZSRR i powstanie Wspólnoty Niepodległych Państw III. Charakterystyka geopolityczna i geograficzna obszaru poradzieckiego. IV. Cywilizacyjne uwarunkowania integracji obszaru poradzieckiego. V. Polityczne uwarunkowania integracji państw poradzieckich. VI. Instytucje polityczne WNP. VII. Ekonomiczne uwarunkowania integracji. VIII. Problemy bezpieczeństwa i współpraca wojskowa WNP. IX. Społeczny obszar integracji. X. Rosja a integracja przestrzeni poradzieckiej. XI. Eurazjatycka Unia Gospodarcza XII. Państwo Związkowe Białorusi i Rosji. XIII. Integracja państw Azji Centralnej. XIV. Rywalizacja mocarstw na obszarze poradzieckim. |
|
||
4003-EU-L36-PFUE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą problematyki funkcjonowania Unii Europejskiej z perspektywy oddziaływania funduszy regionalnych jako głównej determinanty rozwoju regionów. |
|
||
4003-EU-L36-RPE |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką funkcjonowania rynków pracy w krajach europejskich. W trakcie kursu student zapozna się z wyzwaniami jakie dla rynków pracy w Europie stwarzają przemiany demograficzne (kurczenie się zasobów pracy wskutek starzenie się społeczeństw) i globalizacja (deindustrializacja, uelastycznienie rynków pracy, prekariat). Student uzyska wiedzę na temat sytuacji na rynkach pracy wybranych państw europejskich (Polski, Wielkiej Brytanii, Danii, Niemiec, krajów śródziemnomorskich), problemach tam występujących (bezrobocie vs. deficyt zasobów pracy, itd.) oraz współczesnych trendów w polityce rynku pracy (paradygmat „aktywizacji”, flexicurity). W trakcie kursu zostaną również omówione unijne zasady swobody przepływu pracowników i kontrowersje związane z ich praktycznym realizowaniem. Przeanalizowane zostaną również zmiany w organizacji pracy i potencjalne zmiany w strukturze zatrudnienia wywołane automatyzacją i digitalizacją pracy. |
|
||