Bezpieczeństwo międzynarodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PI-M-D1BM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo międzynarodowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Do głównych celów przedmiotu należy: zrozumienie i przyswojenie przez studentów podstawowych kategorii i pojęć przedmiotowych, jak: rozwój studiów nad bezpieczeństwem międzynarodowym, uwarunkowania bezpieczeństwa europejskiego, zagrożenia dla bezpieczeństwa, bezpieczeństwo międzynarodowe w ujęciu znanych paradygmatów. Przedmiot powiązany jest z innymi dziedzinami jak: politologia, stosunki międzynarodowe, bezpieczeństwo narodowe. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot jako jeden ze wstępnych kursów na kierunku europeistyki ma za zadanie wprowadzić studenta w świat pojęć odnoszących się do kształtu i funkcjonowania systemu bezpieczeństwa międzynarodowego. Zadanie to będzie realizowane poprzez przekazanie wiedzy dotyczącej znanych teorii, modeli, jak i praktyki kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie: - przedstawić systematyczną wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu - zapoznać studentów z podstawowymi procesami kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego - ukształtować umiejętności do prawidłowego – krytycznego wyciągania wniosków z procesu kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego. Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: 1. Zajęcia organizacyjne. Polityka bezpieczeństwa UE. 2. Rozwój studiów nad bezpieczeństwem. Kategoria bezpieczeństwa międzynarodowego - typologia. Bezpieczeństwo międzynarodowe w teoriach gier. Dylemat więźnia, perswazja, zapewnienie. Proces decyzyjny. Projekt „korelaty wojny” Davida Singera. Teoria oczekiwanej użyteczności wojny 3. Znaczenie broni nuklearnej. Racjonalna teoria odstraszania. Stare i nowe wojny, prywatne bezpieczeństwo, sojusze, NATO 4. Bezpieczeństwo wewnętrzne - różne ujęcia. Pojmowanie bezpieczeństwa wewnętrznego w Unii Europejskiej. 5. Uwarunkowania bezpieczeństwa europejskiego po zakończeniu zimnej wojny. Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony - misje zewnętrzne UE 6. Zagrożenia asymetryczne dla bezpieczeństwa, państwa upadłe, proliferacja broni masowego rażenia, przestępczość zorganizowana 7. Sektory bezpieczeństwa. Poziomy analizy. Zagrożenia dla bezpieczeństwa według prawdopodobieństwa wystąpienia i destrukcyjności 8. Bezpieczeństwo międzynarodowe w ujęciu realizmu. Biegunowość i równoważenie systemu a bezpieczeństwo. Realizm ofensywny, defensywny, neoklasyczny 9. Bezpieczeństwo międzynarodowe w ujęciu liberalizmu. Teoria demokratycznego pokoju. Argument strukturalny i normatywny 10. Bezpieczeństwo zbiorowe, multilateralizm, zbiorowa obrona. Działania pokojowe ONZ 11. Bezpieczeństwo ludzkie. Interwencja humanitarna 12. Bezpieczeństwo międzynarodowe w ujęciu konstruktywizmu. Kultura strategiczna, bezpieczeństwo ontologiczne 13. Krytyczne studia nad bezpieczeństwem. Sekurytyzacja. Szkoła kopenhaska, walijska i paryska 14. Bezpieczeństwo w ujęciu poststrukturalizmu, postkolonializmu i feminizmu 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jacek Czaputowicz, Bezpieczeństwo międzynarodowe. Współczesne koncepcje, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012; Jacek Czaputowicz, Teoretyczne wyjaśnienia Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, Stosunki Międzynarodowe nr 2 (48) 3013, s. 9-25; Joseph S. Nye jr., Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii i historii, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009; Józef Tymanowski, Aksjologiczne uwarunkowania w dziedzinie bezpieczeństwa europejskiego, w: Z. Trejnis (red.) Studia Bezpieczeństwa Narodowego, Nr 2, WAT, Warszawa 2011, s. 191-225; Józef Tymanowski, Struktury bezpieczeństwa międzynarodowego i europejskiego, w: Współczesne bezpieczeństwo, (red. W. Fehler), Toruń 2002, s. 59-89; Karina Paulina Marczuk, Bezpieczeństwo wewnętrzne państw członkowskich Unii Europejskiej, ASPRA-JR, Warszawa 2012, rozdz. 1, Zakresy human security i ich wpływ na pojmowanie bezpieczeństwa wewnętrznego, s. 27-97. Literatura uzupełniająca: Paul D. Williams (red.) Studia bezpieczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012; Karina Paulina Marczuk, Pojmowanie bezpieczeństwa wewnętrznego i human security przez Unie Europejską, s. 499-543. Jacek Czaputowicz, System czy nieład? Bezpieczeństwo europejskie u progu zimnej wojny, Rozdz.2, Uwarunkowania bezpieczeństwa europejskiego, s. 31-46, Rozdz. 5. Modele bezpieczeństwa europejskiego, s. 77-89.; Jacek Czaputowicz, Europa Atlantycka, Rocznik Strategiczny 2003/2004, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2004; Jacek Czaputowicz, Ewolucja polskiej polityki bezpieczeństwa: w kierunku strategicznej samodzielności, Studia Politologiczne vol. 34, 2014, s. 15-31; Marek Madej, Zagrożenia asymetryczne bezpieczeństwa państw obszaru transatlantyckiego, PISM, Warszawa 2007; Ryszard Zięba, Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafić: Wiedza 1. Opisać mechanizmy procesu kształtowania się systemu bezpieczeństwa międzynarodowego 2. Posiąść siatkę pojęć z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego, nauczyć się oceniać warunki powstawania i funkcjonowania systemów bezpieczeństwa międzynarodowego Umiejętności 1. Wyjaśnić genezę i cel konkretnych rozwiązań systemu bezpieczeństwa międzynarodowego 2. Dokonać egzegezy tekstów literatury związanych z kształtowaniem się systemu bezpieczeństwa międzynarodowego 3. Rozpoznać problemy systemy bezpieczeństwa międzynarodowego oraz zaproponować ich rozwiązanie Postawy 1. Postrzegać procesy kształtowania i funkcjonowania systemu bezpieczeństwa międzynarodowego jako niezbędny komponent współczesnego ładu globalnego 2. Rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań systemu bezpieczeństwa międzynarodowego 3. Docenić różnorodność i uzasadnienie wielu – nawet sprzecznych opinii |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - test pisemny: trzyczęściowy, zawierający pytania otwarte, pytania do uzupełnienia /wyboru/ kazusy, czas pisania 95 minut. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.