Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-2PN1cz2-Z
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego II
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zakończenie studiów I stopnia.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia "Pressesprache I" zapoznają studentów 1 roku studiów II stopnia ze specjalistycznym obszarem języka prasowego z uwzględnieniem wiedzy realioznawczej. Kontynuacją zajęć w semestrze letnim jest "Pressesprache II".

Pełny opis:

Zajęcia „Pressesprache I” zapoznają studentów 1 roku studiów II stopnia ze specjalistycznym obszarem języka prasowego z uwzględnieniem wiedzy realioznawczej i obejmują w szczególności:

1. Krajobraz mediów w Republice Federalnej Niemiec

2. Prawo prasowe w Niemczech

3. Największe wydawnictwa prasowe i koncerny medialne w Niemczech

4. Specyfika krajobrazu prasowego w Niemczech

5. Przegląd prasy regionalnej i ponadregionalnej oraz prasy online

- Kompleksowe opracowanie pracy regionalnej na przykładzie wybranego kraju związkowego

- Kompleksowe opracowanie prasy lokalnej na przykładzie wybranej metropolii

6. Przegląd najważniejszych tygodników i ich struktura rynkowa

7. Analiza i systematyka tytułów prasowych wg grup adresatów, poziomu merytorycznego, opcji politycznych itd.

8. Kształtowanie opinii publicznej poprzez wybór i hierarchię ważności tematyki informacji.

9. Analiza wiadomości/doniesień oraz relacji/sprawozdań w prasie i radiu. Formułowanie własnych tekstów w tym zakresie.

10. Umiejętność precyzyjnego oddzielania obiektywnej informacji od treści opiniotwórczych.

11. Prasa jako platforma debaty publicznej.

Kontynuacją zajęć w semestrze letnim jest "Pressesprache II".

Literatura:

1. Stałe śledzenie wybranych tytułów prasy codziennej i tygodniowej oraz słuchanie audycji informacyjnych w Deutschlandfunk

2. Heinz Pünder, (Hrsg)., Praktischer Journalismus in Zeitung, Radio und Fernesehen, Verlag Ölschläger, München 1991

3. Peter Linden, Wie Texte wirken: Anleitung zur Analyse journalistischer Sprache, Berlin 2008

4. Peter Schiwy/Walter J. Schütz (Hrsg.), Medienrecht, Hermann Leuchterhand Verlag, Neuwied, Kriftel, Berlin 1994

5. Heribert Höfling, Bernd Möwes, Matthias Pechstein (Hrsg.), Europäisches Medienrecht, Verlag C.H.Beck, München 1997

6. Sibylle Reiter, Stephan Ruß-Mohl (Hrsg.), Zukunft oder Ende des Journalismus, Verlag Bertelsmann Stiftung, Gütersloh 1994

7. Alexander Siedschlag, Digitale Demokratie – Netzpolitik und Deliberation, in: Welt Trend, Zeitschrift für internationale Politik und vergleichende Studien, Nr. 48, Postdam 2005

8. Simone Abendschön, Politische Online-Öffentlichkeit – abseits vom Mainstream der Printmedien, in: ebenda, s. 27

9. Grundgesetz, Deutscher Taschenbuch Verlag, München 2005

10. Taschenbuch des öffentlichen Lebens, Festland Verlag, Bonn 2013

Efekty uczenia się:

Student ma rozeznanie w tytułach prasy codziennej i tygodniowej, potrafi oddzielić obiektywną informację od treści opiniotwórczych. Potrafi ocenić jej jakość, w przybliżeniu opcję światopoglądową / polityczną. Posiada wiedzę realioznawczą w odniesieniu do prasy i mediów elektronicznych. Umie konstruować teksty prasowe (patrz punkt 9), w tym odnoszące się do wydarzeń w Polsce, posługując się właściwą terminologią.

Student zyskał podstawy do kontynuacji nauki w ramach "Pressesprache II" w semestrze letnim.

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H2A_W02, H2A_U01, H2A_U03, H2A_U11, S2A_U11, H2A_K01, H2A_K02, H2A_K04, H2A_K06

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia semestru jest spełnienie wszystkich wymogów stawianych przez lektora głównego i lektorów uzupełniających danej grupy, w tym w szczególności zaliczenie zadań pisemnych i ustnych realizowanych na zajęciach w trakcie trwania semestru. Ponadto warunkiem zaliczenia semestru jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. Zaliczenie obejmuje umiejętności wynikające ze specyfiki przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)