Chemia okiem niechemika (kurs internetowy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-CHONCH-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia okiem niechemika (kurs internetowy) |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe |
Strona przedmiotu: | http://kampus.uw.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: "http://kampus.uw.edu.pl" Adresatami kursu są wszyscy studenci pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia studiów dziennych, wieczorowych i zaocznych, za wyjątkiem studentów Wydziału Chemii. Wymagana jest wiedza gimnazjalna z zakresu chemii. 1. Wstęp teoretyczny, prezentacja, przykłady i quiz składający się z 5 pytań. 2. Kurs będzie zawierał następujące zagadnienia: - wprowadzenie do chemii - chemia medyczna - chemia spożywcza - chemia przemysłowa - chemia użytkowa - promieniotwórczość: korzyści i zagrożenia - chemia miłości - ciekawostki chemiczne |
Pełny opis: |
SYLLABUS KURSU Chemia okiem niechemika 1. Wprowadzenie do chemii (2 tygodni) Łagodne wprowadzenie do chemii, przypomnienie podstawowych informacji o pierwiastkach i związkach chemicznych, okresie pierwiastków. a) historia chemii (trochę tajników alchemii) b) układ okresowy pierwiastków – jak się tworzył i jaką informację można z niego odczytać 2. Chemia przemysłowa (1 tydzień) a) czym jest chemia przemysłowa, b) z czego składają się kosmetyki, farby, mydła, c) jak się produkuje piwo? 3. Chemia użytkowa (1 tydzień) Wystarczy rozejrzeć się naokoło, aby stwierdzić, że chemia nie musi kojarzyć się z nudnymi i trudnymi lekcjami w gimnazjum i liceum. Praktyczne rady: jak odkamienić czajnik; co zrobić, aby zlikwidować nalot i rdzę w wannie, usunąć uporczywe plamy i nie tylko. 4. Chemia spożywcza (1 tydzień) a) co to są związki „E”, czy na pewno są szkodliwe? b) Konserwanty: za i przeciw 5. Chemia medyczna (1 tydzień) a) co to są leki z punktu widzenie chemicznego, b) jak działają i jaki mają wpływ na człowieka 6. Chemia miłości (1 tydzień) a) dlaczego, gdy się przytulamy poprawia nam się humor i co to ma wspólnego z jedzeniem czekolady b) dlaczego miękną nam kolana na widok „tego” a nie ”innego” 7. Promieniotwórczość: korzyści i zagrożenia (1 tydzień) a) jaką korzyść niesie promieniotwórczość, b) zastosowanie w medycynie, c) czemu tak wszyscy się boją kolejnego Czarnobyla? 8. Ciekawostki chemiczne (1 tydzień) a) rożne ciekawostki chemiczne 9. Podsumowanie (1 tydzień) przygotowanie się do zaliczenia końcowego |
Literatura: |
Publikacje naukowe, książki naukowe, internet, skrypt dostępny na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Celem wykładu jest zainteresowanie studentów wydziałów humanistycznych chemią woĸół nas czyli chemią obecną w naszym codziennym życiu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są prowadzone w trybie tygodniowym, tzn. każdy czwartek rozpoczynany jest od nowego tematu, który kończy się pracą domową w postaci quizu, pracy pisemnej lub doświadczenia chemicznego. Prace domowe można nadsyłać w trakcie całego tygodnia trwania danego tematu. Prace nadesłane po upływie terminu nie są przyjmowane a student otrzymuje 0 pkt. Za prace domowe w sumie można otrzymać 45 punktów. Będzie też dodatkowa praca domowa w celu podwyższenia oceny (5 punktów). Prace domowe stanowią 40% wagi punktów. Na zaliczeniu końcowym (w realu) można będzie maksymalnie otrzymać 45 pkt. Waga punktów z zaliczenia końcowego to 60%. Dodatkowe punkty można również zdobyć udzielając się na forach kursu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.