Współczesne dylematy ochrony przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-225WDOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne dylematy ochrony przyrody |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Studenci na podstawie poleconej literatury przygotowują się do dyskusji i będą ją współprowadzić. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Skrócony opis przedmiotu Kurs przeznaczony jest dla studentów specjalności ochrona przyrody, którzy powinni zapoznać się zagadnieniami, które mogą wzbudzać kontrowersje lub identyfikować obszary potencjalnie „konfliktowe” przy realizacji zadań związanych z ochroną przyrody. Przedmiot ten obejmuje kilkanaście tematów, które stanowią współczesne dylematy ochrony przyrody np. wymieranie gatunków w związku z rozwojem cywilizacji, nadmierna eksploatacja gatunków i zasobów środowiska, ochrona gatunków zwierząt powodujących szkody gospodarcze oraz metody zapobiegania im, gatunki inwazyjne, wpływ zagospodarowania rzek na ochronę przyrody, problemy społeczności lokalnych na trenach objętych różnymi formami ochrony przyrody. Każde zagadnienie będzie przedstawione |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu Przedmiot ten obejmuje 15 zajęć dwugodzinnych, każde poświęcone innemu zagadnieniu przedstawiającemu współczesne dylematy ochrony przyrody. Każdy temat będzie zaprezentowany we wstępnym wykładzie przez specjalistę, praktyka danego zagadnienia. Zapraszani będą, zależnie od problematyki, naukowcy-specjaliści w zakresie ochrony przyrody, przedstawiciele poważnych organizacji pozarządowych, specjaliści z firm gospodarczych, działacze samorządowi itp. Na bazie wykładu będzie moderowana panelowa dyskusja poświęcona tematowi zajęć. Moderatorami poszczególnych tematów będą również studenci. Poszczególne zajęcia będą dotyczyć następujących zagadnień: 1. wymieranie gatunków w związku z rozwojem cywilizacji, 2. nadmierna eksploatacja gatunków i zasobów środowiska, 3. ochrona gatunków zwierząt powodujących szkody gospodarcze oraz metody zapobiegania im, 4. wpływ zmian klimatycznych na ochronę gatunków, 5. gatunki inwazyjne , 6. regulacja rzek, 7. wpływ zagospodarowania rzek na ochronę przyrody, 8. wpływ organizmów zmodyfikowanych genetycznie na różnorodność biologiczną, 9. odnawialne źródła energii i ich wpływ na ochronę przyrody, 10. fragmentacja krajobrazu, 11. wielkoobszarowe intensywne rolnictwo, 12. problemy społeczności lokalnych na trenach objętych różnymi formami ochrony przyrody, 13. kontrowersje wokół energetyki atomowej, 14. choroby cywilizacyjne 15. podsumowanie zajęć i zaliczenie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - wykazuje się wiedzą na temat czynników i zagrożeń wpływających na stan przyrody i środowiska, przyczyn degradacji gleby, zasobów wodnych i krajobrazu, zagrożeń środowiska przyrodniczego oraz metod ochrony przyrody w stopniu wystarczającym do realizacji zagadnień poświęconych współczesnym: dylematom ochrony przyrody (K_W02 OP2, K_10 OP2) Umiejętności; -potrafi identyfikować przyczyny degradacji ekosystemów wodnych i lądowych (K_U07 OP2) – przedstawia zagadnienia z zakresu ochrony różnorodności biologicznej, moderuje dyskusję i wygłasza wstępną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień współczesnych problemów związanych z ochroną różnorodności biologicznej (K_U15 OP2) Kompetencje społeczne: - Rozumie potrzebę ustawicznego uaktualniania wiedzy z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody, potrafi moderować dyskusję, ją prowadzić oraz wyciągać wnioski końcowe -Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym oraz w gospodarce. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony przyrody .Posiada wysoki poziom świadomości ekologicznej. (K_K05, K_K06, K_K07 OP2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę całości składać się będzie: aktywność w dyskusji, sposób moderowania panelowej dyskusji poszczególnych tematów, sprawdzian pisemny w formie eseju. W sumie potrzebne jest 60% punktów do zaliczenia przedmiotu . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.