Przyrodnicze podstawy planowania przestrzennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1APL |
Kod Erasmus / ISCED: |
02.4
|
Nazwa przedmiotu: | Przyrodnicze podstawy planowania przestrzennego |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne: Dla studentów kierunku geografia: zaliczenie II roku studiów I stopnia Dla studentów MSOŚ zaliczenie I roku studiów I stopnia
Założenia wstępne: • Podstawowe wiadomości z geografii fizycznej ogólnej i Polski, geomorfologii, hydrologii, kartografii, klimatologii, geologii itd. • Zaliczone podstawowe przedmioty geografii fizycznej (komponenty środowiska), kartografia, teledetekcja oraz ćwiczenia terenowe. • Zalecane zaliczenie przedmiotu dotyczącego planowania przestrzennego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przyrodnicze podstawy planowania przestrzennego to zbiór problematyki, metodyki i informacji źródłowych wraz z aktualnymi przykładami aplikacyjnymi umożliwiających zrozumienie roli i znaczenia a także umożliwiające stosowanie szeroko rozumianej wiedzy o środowisku przyrodniczym w procedurach planistycznych, strategicznym programowaniu, ocenianiu projektów wykorzystania przestrzeni itd. Procedury i przykłady dotyczą przede wszystkim Polski oraz UE i SA stale uzupełniane. Materiał metodyczny jest uniwersalny. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przekazanie podstaw teoretycznych, metodycznych i proceduralnych przyrodniczych uwarunkowań planowania przestrzennego, strategicznego programowania, oceniania projektów wykorzystania przestrzeni itd . Wyjaśniane są podstawowe problemy i pojęcia. Prezentowane są podstawy metodologiczne i przegląd strategicznych opracowań planistycznych. Szczególną uwagę zwraca się na wymagania ekologiczne i geośrodowiskowe oraz konieczność wykorzystywania wiedzy z geografii fizycznej w planowaniu miejscowym, regionalnym i krajowym, a także sektorowym. . Omawiane są m.in.: ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz wspomagające planowanie dokumentacje regionalne (programy ochrony środowiska i plany gospodarki odpadami). Zwraca się uwagę na wymagania planistyczne wynikają¬ce z ochrony zasobów przyrodniczych oraz ocenę możliwości ich wykorzystania w planowaniu przestrzennym. Omawiane są warunki wprowadzania sieci Natura 2000 oraz podstawy przy¬rodnicze uruchamiania innych programów prośrodowiskowych UE. Omawiana jest rola opracowań ekofizjograficznych oraz planów ochrony i prognoz OOS do dokumentów strategicznych. W cyklu wykładów poruszane są także takie zagadnienia jak: systemy podziału przestrzeni i ich przy¬datność na efekty procesu planistycznego; problem integracji przestrzennej w Unii Europejskiej; zmiany w koncepcji polityki przestrzen¬nego zagospodarowania kraju oraz problematyka geologiczno-inżynierska i hy¬drotechniczna w planowaniu przestrzennym. Prezentowane są przykłady wybranych rozwiązań planistycznych zgodnych z rozwojem zrównoważonym, uwzględniających warunki przyrodnicze w Europie i w Polsce. Wyjaśniane są korzyści i straty wywołane brakiem uwzględniania problematyki środowiskowej w planowaniu rozwoju i wdrażaniu różnych strategii. Celem ćwiczeń jest rozwinięcie umiejętności: samodzielnego korzystania z literatury, materiałów kartograficznych i fizjograficznych; prawidłowego stosowania pojęć i terminów z zakresu planowania przestrzennego; wykonywania różnych rodzajów waloryzacji środowiska przyrodniczego; analizy uwarunkowań środowiskowych i geologiczno-inżynierskich na potrzeby budownictwa, rozwoju rolnictwa, wypoczynku i turystyki. itd Przewiduje się wykonanie opracowania z propozycją przestrzennego zagospodarowania wybranego do analizy terenu. Nakład pracy studenta: [w godz.] • Godziny zorganizowane: - wykład 30 - ćwiczenia 15 • Samodzielna praca: - wykonanie 5 ćwiczeń x 3 godz. 15 - wykonanie pracy semestralnej 10 - przygotowanie do każdego wykładu i ćwiczeń (łącznie) 10 - przygotowanie do zaliczenia (test) 20 Razem ok. 100 godzin. |
Literatura: |
• Cymerman R. (red.), 2009, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego • Dubel K., 1998, Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym. Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko; Białystok. • Geograficzne badania środowiska przyrodniczego. 2007, (red. Richling A.) PWN. Warszawa • Instrukcja opracowania Mapy geośrodowiskowej Polski. 2005, Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa • Lenart W., 2002, Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby OOS. Ekokonsult; Gdańsk. • Leszczycki S., 1977, Geografia a planowanie przestrzenne i ochrona środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa. • Ochrona środowiska w gospodarce przestrzennej. 2005, (red. Ryszkowski L., Kędziora R.) PAN. Poznań. • Sas-Bojarska A., 2006, Przewidywanie zmian krajobrazowych w gospodarowaniu przestrzenią. Wyd. Pol. Gd., Gdańsk • Symonides E., 2007, Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu (wykładu i ćwiczeń) student: WIEDZA: 1. zna podstawowe pojęcia i uwarunkowania przyrodnicze i proceduralne z zakresu planowania przestrzennego 2. zna najważniejsze akty prawne dotyczące planowania przestrzennego oraz ochrony środowiska 3. zna treść przyrodniczą różnych dokumentów planistycznych i strategicznych o charakterze krajowym, regionalnym oraz sektorowym 4. zna wymagania ekologiczne i geośrodowiskowe w planowaniu miejscowym, regionalnym i krajowym 5. zna podstawową metodologię sporządzania opracowań waloryzujących środowisko przyrodnicze UMIEJĘTNOŚCI: 1. potrafi wykorzystać wiedzę i doświadczenia geografii fizycznej i innych nauk przyrodniczych w planowaniu regionalnym, miejscowym oraz w tworzeniu i wykorzystaniu dokumentów strategicznych 2. wyjaśnia wpływ wybranych czynników środowiskowych na przydatność terenu dla głównych form zagospodarowania; umie wskazać optymalne przeznaczenie terenu cennego przyrodniczo 3. analizuje różnego rodzaju opracowania, decyzje, projekty i koncepcje dotyczące przestrzeni i wykorzystywania środowiska z punktu widzenia potrzeb ochrony przyrody, krajobrazu, zrównoważonego rozwoju POSTAWY: 1. rozpoznaje obecność błędów planistycznych wynikających z niedostatecznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej 2. ocenia jakość wykorzystania wiedzy przyrodniczej przy sporządzaniu planów i strategii 3. gromadzi i wykorzystuje na co dzień argumenty za poprawą ładu przestrzennego kraju, w szczególności z koniecznym poszanowaniem środowiska przyrodniczego i krajobrazu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu pisemnego złożonego z ok. 30 pytań (ok. 20 otwartych i ok. 10 zamkniętych). Zaliczenie ćwiczeń jako średnia ocena przygotowywanych przez studenta opracowań. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.