Podstawy bioklimatologii człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-FPBC-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy bioklimatologii człowieka |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Bez wymagań wstępnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach kursu zostaną omówione różne aspekty oddziaływania środowiska atmosferycznego na człowieka. Uwzględniony zostanie zarówno aspekt indywidualny jak i populacyjny (meteorotropizm, zdrowie). Przeanalizowany zostanie także wpływ klimatu na niektóre dziedziny działalności człowieka (rekreacja, turystyka, planowanie przestrzenne). |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu: Wykład obejmujący podstawy wiedzy o oddziaływaniu warunków pogodowych i klimatu na organizm człowieka. W trakcie zajęć student nabędzie kompetencje w zakresie oddziaływania środowiska atmosferycznego na organizm człowieka. Omówiony zostanie wpływ środowiska atmosferycznego na różne sfery życia człowieka (funkcjonowanie organizmu, zdrowie, efektywność rekreacji i leczenia klimatycznego, warunki pracy i codziennego bytowania itp.). Treść: Bodźce klimatyczne (źródła i intensywność): fizyczne, chemiczne, biologiczne. Reakcje fizjologiczne na bodźce atmosferyczne. Klimat a zdrowie (meteorotropizm, umieralność, zachorowalność). Terapeutyczne właściwości klimatu. Klimat a rekreacja, turystyka i sport. Wpływ klimatu na warunki pracy i codziennego bytowania w warunkach miejskich i seminaturalnych. Przestrzenne zróżnicowanie warunków bioklimatycznych w Polsce, Europie i na kuli ziemskiej. Nakład pracy studenta: Wykład - 15 godzin Samodzielna praca studenta - 5 godzin Razem - 20 godzin |
Literatura: |
1. K. Błażejczyk, Bioklimatyczne podstawy rekreacji i turystyki w Polsce. Prace Geograficzne IGiPZ PAN, 192, 2004. 2. K. Błażejczyk, Z. Szyguła, Wpływ gorącego otoczenia na zdolność wysiłkową sportowca. Jak przygotować zawodnika do startu w Igrzyskach Olimpijskich w Atenach? Sport Wyczynowy 2004, 5-6/473-474, 45-63. 3. Bogucki J. (red), Biometeorologia turystyki i rekreacji. AWF w Poznaniu, 1999. 4. Flemming G., Klimat - środowisko - człowiek. WPRiL, Warszawa, 1983. 5. T. Kozłowska-Szczęsna, K. Błażejczyk, B. Krawczyk, Bioklimatologia człowieka. Metody ich zastosowania w badaniach bioklimatu Polski. IGiPZ PAN, Monografie 1, Warszawa 1997. 6. T. Kozłowska-Szczęsna, B. Krawczyk, M. Kuchcik, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka. IGiPZ PAN, Monografie 4, Warszawa 2004. 7. T. Kozłowska-Szczęsna, K. Błażejczyk, B. Krawczyk, D. Milanówka, Bioklimat uzdrowisk polskich i możliwości jego wykorzystania w lecznictwie. IGiPZ PAN, Monografie 3, 2002. 8. Kozłowski S., Granice przystosowania. Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu studenci: - potrafią rozpoznać i interpretować bodźcowe warunki pogodowe, - wiedzą, jakie typy bioklimatu występują w Polsce i na świecie, - potrafią określić wpływ stanów pogody na zdrowie i życie ludzi oraz gospodarkę, - wiedzą w jaki sposób mogą chronić się i przygotować na warunki meteorotropowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i kolokwium końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.