Trybunał Konstytucyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CWPP44 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Trybunał Konstytucyjny |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla III roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza dotycząca Konstytucji i zagadnień ustrojowych. |
Skrócony opis: |
Punktem centralnym rozważań jest polski model sądu konstytucyjnego, widziany jednak z perspektywy doświadczeń innych państw europejskich. Przedmiotem analizy są regulacje konstytucyjne i ustawowe odnoszące się do podstaw działania, statusu prawnego sędziego a także organizacji i kompetencji TK. |
Pełny opis: |
Konwersatorium jest poświęcone analizie następujących zagadnień: geneza i założenia sądowej kontroli konstytucyjności prawa w Polsce i na świecie; status prawny sędziego TK; zasady kontroli konstytucyjności; procedury kontroli konstytucyjności; kompetencje TK inne niż kontrola konstytucyjności; charakter prawny i skutki orzeczeń TK; granice sądowej kontroli konstytucyjności; konsekwencje powiązań międzynarodowych Polski dla kompetencji TK. |
Literatura: |
Z. Czeszejko – Sochacki, L. Garlicki, J. Trzciński: Komentarz do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, Warszawa 1999 Z. Czeszejko – Sochacki: Sądownictwo konstytucyjne w Polsce na tle porównawczym, Warszawa 2003 L. Garlicki: Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w 2001 r., „Przegląd Sądowy”, nr 9/2002 K. Gonera, E. Łętowska: Artykuł 190 Konstytucji i jego konsekwencje w praktyce sądowej, „Państwo i Prawo”, nr 9/2003 M. Granat: Sądowa kontrola konstytucyjności prawa w państwach Europy środkowej i wschodniej, Warszawa 2003 Skarga konstytucyjna, pod red. J. Trzcińskiego, Warszawa 2000 M. Zubik, M. Wiącek, Kompetencje sądu konstytucyjnego a granice swobody orzekania przez sędziów Trybunału Konstytucyjnego, „Przegląd Sejmowy”, Wydawnictwo Sejmowe, nr 4/2009 M. Zubik, Status prawny sędziego Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - wyjaśnia pojęcia i charakteryzuje instytucje dotyczące sądownictwa konstytucyjnego - przedstawia normy prawne zawarte w Konstytucji i niektórych innych aktach normatywnych dotyczące sądownictwa konstytucyjnego - wyjaśnia cele i funkcje poszczególnych rozwiązań prawnych określających zadania i kompetencje Trybunału Konstytucyjnego - identyfikuje kierunki orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie wolności i praw człowieka, a także zagadnień ustrojowych - identyfikuje problemy prawne dotyczące kompetencji Trybunału Konstytucyjnego i formułuje ich rozwiązania - analizuje orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego - formułuje własne wnioski w dyskusjach dotyczących orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć oraz aktywność w czasie zajęć); kontrola obecności; końcowe zaliczenie ustne (wygłoszenie referatu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.