Statystyka praktyczna cz. 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KF-PM-8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka praktyczna cz. 3 |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Metodologia, Statystyka i Psychometria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Poziom zaawansowany. Ćwiczenia prowadzone będą w pracowni komputerowej i skoncentrują się na analizowaniu danych. Wymagane jest wcześniejsze zaliczenie obowiązkowego wykładu ze statystyki, a także zajęć praktycznych z SPSSa, obejmujących podstawowe testy statystyczne (ew. posiadanie wiedzy i umiejętności posługiwania się SPSSem w tym zakresie). Zajęcia dla lat 3-5 |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia współprowadzone - dr Mikołaj Winiewski i dr Irena Zinserling Kurs przeznaczony jest dla studentów pragnących poszerzyć swoje umiejętności praktyczne w zakresie analizy danych. Zajęcia obejmą analizę czynnikową i tworzenie wskaźników. Ćwiczenia prowadzone będą w pracowni komputerowej i skoncentrują się na analizowaniu danych. |
Pełny opis: |
Zajęcia współprowadzone - dr Mikołaj Winiewski i dr Irena Zinserling Cel zajęć i formy pracy Kurs przeznaczony jest dla studentów pragnących poszerzyć swoje umiejętności praktyczne w zakresie analizy danych. Zajęcia obejmą analizę czynnikową i tworzenie wskaźników. Ćwiczenia prowadzone będą w pracowni komputerowej i skoncentrują się na analizowaniu i opisywaniu danych, dlatego też wymagane jest wcześniejsze zaliczenie obowiązkowego wykładu ze statystyki, a także zajęć praktycznych z SPSSa, obejmujących podstawowe testy statystyczne (ew. posiadanie wiedzy i umiejętności posługiwania się SPSSem w tym zakresie). Główne bloki zajęć • Analiza czynnikowa • Podstawy analizy rzetelności skal – modele rzetelności (alfa Cronbacha, połówkowa, korelacje intraklasowe). • Tworzenie wskaźników (m.in. z wykorzystaniem analizy czynnikowej) Zajęcia będą wzbogacone o uzupełniający kurs internetowy, gdzie równolegle z zajęciami będą zamieszczane dodatkowe materiały, zadania i prace domowe. |
Literatura: |
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica Costello, A. B. i Osborne. J, (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment Research & Evaluation, 10(7). Dostępny online: http://pareonline.net/getvn.asp?v=10&n=7 Francuz, P. i Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL Król, G. i Wieczorkowska, G. (2004). Budowanie wskaźników za pomocą analizy czynnikowej. s. 391-417. W: Brzeziński, J. (red.), Metodologia badań psychologicznych . Warszawa : PWN McGraw, K. O. i Wong, S. P. (1996). Forming inferences about some intraclass correlation coefficients. Psychological Methods , 1, 30-47. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007 – wyd. II uzupełnione). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica Shrout, P. E. i Fleiss, J. L. (1979). Intraclass correlations: Uses in assessing reliability. Psychological Bulletin, 86, 420-428. Wieczorkowska, G. i Wierzbiński, J. (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: - wie jak analizować dane zgodnie z wymogami konkretnej metody statystycznej - potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę statystyczną, z wykorzystaniem omawianych testów Umiejętności. Student: - potrafi zinterpretować wynik przeprowadzonych analiz, - potrafi opisać wynik przeprowadzonych analiz zgodnie ze standardami APA - rozumie w czytanych tekstach naukowych analizy statystyczne opisywane na zajęciach Postawy. Student: - potrafi krytycznie analizować wyniki badań - ma umiejętność krytycznego myślenia statystyczno-metodologicznego - odróżnia rzetelne badania od niezgodnych ze standardami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: dwa testy W trakcie zajęć będą 2 testy cząstkowe składające się z części teoretycznej (pytania testowe) i praktycznej (samodzielne wykonanie analiz na komputerze i ich opis). Do każdego testu przysługuje Państwu jedna poprawka, przy czym jej wyniki będą liczone jako średnia ważona z pierwszego (waga 0,3) i drugiego podejścia (waga 0,7). W przypadku pisania testu w drugim terminie jego wynik jest mnożony przez wagę 0,9. Na każdym teście można mieć jedną kartkę A4 własnoręcznych notatek. Podstawą oceny końcowej będzie średnia z testów cząstkowych. Do średniej z testów cząstkowych będą doliczane punkty dodatkowe uzyskane w trakcie zajęć za prace domowe i aktywne uczestnictwo. Dopuszczone są dwie nieobecności w semestrze. Aktywne uczestnictwo jest mile widziane i nagradzane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.