Demokracja i jej wrogowie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01DIJW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Demokracja i jej wrogowie |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student/ka powinien/na znać historię powszechną czasów nowożytnych, co umożliwi mu/jej zrozumienie omawianych zagadnień, a także posiadać podstawową orientację w dziedzinie współczesnych procesów społecznych, politycznych oraz ekonomicznych. Powinien/na znać również w odpowiednim stopniu problematykę związaną z europejską cywilizacją i kulturą. Ważna jest także znajomość podstawowych koncepcji filozoficznych starożytności, średniowiecza i czasów nowożytnych, które można poznać na następujących zajęciach: • Historia idei (kurs ogólny w ramach studiów w ISNS) • Wielcy myśliciele polityczni i wielcy politycy Student/ka powinien/na wykazywać się umiejętnością myślenia analitycznego i syntetycznego, krytycznym podejściem do omawianych zagadnień, a także sprawnie posługiwać się słowem pisanym (jednym z elementów zaliczenia jest napisanie eseju na wybrany temat). Student/ka powinna posługiwać się językiem angielskim na tyle, aby móc przeczytać i zrozumieć fragmenty prac w tym języku. |
Skrócony opis: |
Po opisaniu głównych zasad demokracji jako ustroju i jako formy życia nastąpi prezentacja rozmaitych form nowożytnego ataku na demokrację (XIX –XXI wiek). Mowa będzie zarówno o atakach intelektualnych jak i realizowanych w działaniu politycznym. Przedmioty i zagadnienia powiązane: • Historia myśli politycznej • Historia idei • Historia polityki XVII-XX wiek • Historia powszechna • Socjologia życia politycznego • Kształtowanie tego, co określamy mianem „nowożytności” i "współczesności" |
Pełny opis: |
Demokracja od pierwszych nowożytnych prób realizacji była stale atakowana. Ataki te przyjmowały rozmaite formy. Omówione zostaną ataki z pozycji konserwatywnych, liberalnych, anarchistycznych i lewicowych. Przedmiotem zajęć będą głównie ataki przeprowadzane w ramach Zachodu (Europy i Ameryki Północnej), ale pojawią się także problemy demokracji w nawiązaniu do studiów postkolonialnych. Poruszone zostaną także kwestie elitaryzmu, związku religii z demokracją oraz nowoczesnych technologii. Zajęcia podzielone zostały na trzy główne części: I - Wprowadzenie i sposoby rozumienia demokracji II - Problemy i krytyki XIX- i XX-wiecznej demokracji III - Problemy współczesne Ilość czasu, jaką student/ka musi poświęcić na opanowanie wyżej wymienionych zagadnień, zależy od jego/jej indywidualnych predyspozycji, a także wiedzy, jaką posiadał/a przed rozpoczęciem przedmiotu. |
Literatura: |
Wybrana literatura (dokładne informacje na temat fragmentów do przeczytania zostaną podane w sali): - Robert A. Dahl, "Demokracja i jej krytycy", Warszawa 2012 - Robert A. Dahl, "O demokracji", Warszawa 2000 - Thomas Hobbes, "Lewiatan", Warszawa 2012 - Jan Sowa, "Solidarność 2.0, czyli demokracja jako forma życia" Warszawa 2019 - Adam Leszczyński, "Ludowa historia Polski", Warszawa 2020. - Joseph de Maistre, "Wieczory petersburskie", Warszawa 2011 - Isaiah Berlin, "Pokrzywione drzewo człowieczeństwa", Warszawa 2004 - Howard Zinn, "Ludowa historia Stanów Zjednoczonych", Warszawa 2016 - Edward Said, "Orientalizm" - Magdalena Środa, "Obcy, inny, wykluczony", Gdańsk 2020 - Alan S. Kahan "Aristocratic Liberalism: The Social and Political Thought of Jacob Burkhardt, John Stuart Mill,and Alexis de Tocqueville", London 2001 - Patrick J. Deneen, "Dlaczego liberalizm zawiódł?", Warszawa 2022 - Carl Schmitt, “Kryzys demokracji parlamentarnej": w tenże, "Teologia polityczna i inne pisma", Kraków 2000 - H.D. Thoreau, "Obywatelskie nieposłuszeństwo", Poznań 2006 - Hannah Arendt, "Nieposłuszeństwo obywatelskie" [w:] tejże, "Kryzys republiki", Warszawa 2022. - Jan-Werner Muller, "Przeciw demokracji", Warszawa 2016 - Mark Lilla, "Bezsilny Bóg", Warszawa 2009 - David Runciman, "Jak kończy się demokracja", Warszawa 2019 - Jason Hickel, "Mniej znaczy lepiej", Warszawa 2021 - Chantal Mouffe, "Paradoks demokracji", Wrocław 2005 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student/ka: • Potrafi przedstawić główne idee demokracji • Potrafi wyjaśnić istotę sporu między jej zwolennikami a przeciwnikami • Potrafi wskazać aktualne zagrożenia dla demokracji • Potrafi zrekonstruować przebieg procesu krytyki demokracji i jej wewnętrzne elementy podlegające krytyce • Potrafi dokonać samodzielnej analizy tekstów autorstwa wybitnych przeciwników demokracji i wskazać na podstawowe elementy ich krytyki • Potrafi dokonać interpretacji wybranych tekstów, zagadnień, wysnuć wnioski dotyczące roli relacji między myślą polityczną a polityką |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność podczas zajęć (w tym również możliwe referaty), praca pisemna |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Kamiński | |
Prowadzący grup: | Bartosz Kamiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.