Zombie, terminatory i obcy. Dyskursy kultury popularnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL632 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zombie, terminatory i obcy. Dyskursy kultury popularnej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. seminaria 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Bierna znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Kultura popularna zyskuje na znaczeniu jako źródło metafor, wyobrażeń o życiu społecznym, stylów życia i projektów tożsamościowych. Jednocześnie intensywnie zmienia się pod wpływem rewolucji internetowej i cyfrowej oraz globalizuje się. Istnieje wiele paradygmatów analizy kultury popularnej. Na zajęciach wykorzystana zostanie socjologiczna analiza dyskursu, dzięki której odtworzyć można główne zworniki tematyczne, kompleksy i strategie dyskursywne kultury popularnej, a także jej wpływ na mieszkańców późnej nowoczesności. Kurs opiera się na założeniu, że teksty kultury popularnej jako złożony system, w tym zwłaszcza filmy, są źródłem potocznych wyobrażeń społecznych o świecie. Kultura popularna jest jednocześnie społeczną świadomością i nieświadomością. Źródłem do rekonstrukcji popularnych wyobrażeń będą zróżnicowane teksty kultury popularnej (filmy, powieści, komiksy, gry komputerowe itd.). Następnie zaś zrekonstruowane zostaną kulturowe źródła tych wyobrażeń. |
Pełny opis: |
Kultura popularna zyskuje na znaczeniu jako źródło metafor, wyobrażeń o życiu społecznym, stylów życia i projektów tożsamościowych. Jednocześnie intensywnie zmienia się pod wpływem rewolucji internetowej i cyfrowej oraz globalizuje się. Istnieje wiele paradygmatów analizy kultury popularnej. Na zajęciach wykorzystana zostanie socjologiczna analiza dyskursu, dzięki której odtworzyć można główne zworniki tematyczne, kompleksy i strategie dyskursywne kultury popularnej, a także jej wpływ na mieszkańców późnej nowoczesności. Społeczeństwo późnej nowoczesności, to także „społeczeństwo ryzyka”, gdzie tradycyjne mechanizmy zarządzania niepewnością i ryzykiem okazują się coraz mniej zadowalające. Rodzi to nieustające napięcie w indywidualnych projektach tożsamości i wpływa na rozwój nieokreślonego lęku konkretyzowanego w wizjach kultury popularnej, w tym zwłaszcza wizjach apokaliptycznych. Kurs opiera się na założeniu, że teksty kultury popularnej jako złożony system, w tym zwłaszcza filmy, są źródłem potocznych wyobrażeń społecznych o świecie. Kultura popularna jest jednocześnie społeczną świadomością i nieświadomością. Źródłem do rekonstrukcji popularnych wyobrażeń będą zróżnicowane teksty kultury popularnej (filmy, powieści, komiksy, gry komputerowe, internetowe hiperteksty itd.). Następnie zaś zrekonstruowane zostaną kulturowe źródła tych wyobrażeń. Podstawą teoretyczną i metodologiczną analiz będą przede wszystkim prace R. Wodak i N. Fairclougha (krytyczna analiza dyskursu), L. Manovicha (język nowych mediów), R. Barthesa (mitologie codzienności), N. Denzina (hermeneutyka kultury popularnej), G. Lakoffa (ramowanie) i M. Foucaulta (koncepcja rasizmu i biowładzy). Całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych efektów uczenia się: 1) uczestnictwo w seminarium = 15 x 2 godziny akademickie; 2) lektura i analiza tekstów obowiązkowych = 15 x 3 godziny akademickie; 3) Praca samodzielna (analiza dodatkowej materiałówki, synteza materiału) = 10 godzin akademickich; 4) przygotowanie tekstu referatu = 5 godzin akademickich Razem = 90 godzin akademickich. |
Literatura: |
N.K. Denzin, The Cinematic Society. The Voyeur’s Gaze; M. Billig, Ideology and Opinions. Studies in Rhetorical Psychology; M. Eliade, Aspekty mitu; S.N. Eisenstadt, Nowoczesność jako odrębna cywilizacja; A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności; U. Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności; A. Duszak, N., Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej; M. Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976; W. Stoczkowski, Ludzie, bogowie i przybysze z kosmosu; M. Czerwiński, Kultura elitarna a kultura masowa; B. Jung (red.), Wokół mediów ery Web 2.0; D. Wojcik, Embracing Doomsday: Faith, Fatalism, and Apocalyptic Beliefs in the Nuclear Age; E.C. Williams, Combined and Uneven Apocalypse; W. Godzic, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”; U. Eco, Nieobcena struktura; A.M. Winkler, The "Atom" and American Life; Ch. Godin, Koniec ludzkości; H.G. Wells, Historia świata; J.Wang, Scientists and the Problem of the Public in Cold War America, 1945-1960; J. Szacki, Spotkania z utopią; P. Sawicki, Odrażające, brudne, złe. 100 filmów gore; R. Donica, Frankenstein 100 lat w kinie. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student powinien: 1. Znać podstawowe pojęcia i terminy socjologicznej analizy dyskursu oraz socjologii kultury popularnej. 2. Znać i umieć zastosować podstawowe narzędzia analizy dyskursu publicznego. 3. Znać podstawową charakterystykę rodzajów i gatunków tekstów kultury popularnej. 4. Znać i umieć scharakteryzować podstawowe przemiany technik komunikacyjnych w XX i XXI wieku oraz ich wpływ na treści kultury popularnej. 5. Znać podstawy teoretyczne analizy kultury popularnej jako krytyki społecznej. 6. Znać i umieć scharakteryzować podstawowe źródła wyobrażeń rozpowszechnionych w kulturze popularnej w XX wieku. 7. Mieć umiejętność postrzegania języka jako narzędzia władzy i dominacji. 8. Mieć umiejętność rekonstruowania dyskursywnej produkcji i reprodukcji bytów społecznych. 9. Mieć umiejętność diagnozowania i opisu cech przekazów w dyskursie publicznym oraz długofalowych tendencji w obszarze komunikacji publicznej. 10. Umieć przeanalizować obieg tekstów kultury popularnej w Internecie, w tym zjawisko wtórnej oralności. 11. Akceptować, że teksty kultury popularnej jako system są odwzorowaniem świadomości społecznej i pełnią ważne funkcje egzystencjalne i moralne dla zwykłych ludzi. 12. Akceptować konieczność szczególnej dbałości o język przekazów publicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek konieczny zaliczenia: obecność na zajęciach (do dwóch nieobecności w semestrze – w tym zwolnienia lekarskie; nadliczbowe nieobecności należy zaliczyć na dyżurze). Składowe oceny końcowej: Wygłoszenie referatu na podstawie wskazanej lektury – 20% Aktywność na zajęciach (merytoryczny udział w dyskusji) – 40% Egzamin ustny – 40% Student wygłaszając referat ujawnia zdolność do krytycznej analizy tekstu, powiązania nowych informacji z posiadaną wiedzą oraz syntezy i prezentacji głównych tez i danych zawartych w tekście. Student uczestnicząc w dyskusji ujawnia: • wiedzę (zdobytą dzięki lekturze wskazanej obowiązkowej literatury oraz ogólnej erudycji), • kompetencję argumentowania za i przeciw prezentowanym w debacie stanowiskom, • postawy wobec opisywanych zjawisk i projektów sanacji sytuacji społecznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.