Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zombie, terminatory i obcy. Dyskursy kultury popularnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL632
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zombie, terminatory i obcy. Dyskursy kultury popularnej
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. seminaria 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Bierna znajomość języka angielskiego

Skrócony opis:

Kultura popularna zyskuje na znaczeniu jako źródło metafor, wyobrażeń o życiu społecznym, stylów życia i projektów tożsamościowych. Jednocześnie intensywnie zmienia się pod wpływem rewolucji internetowej i cyfrowej oraz globalizuje się. Istnieje wiele paradygmatów analizy kultury popularnej. Na zajęciach wykorzystana zostanie socjologiczna analiza dyskursu, dzięki której odtworzyć można główne zworniki tematyczne, kompleksy i strategie dyskursywne kultury popularnej, a także jej wpływ na mieszkańców późnej nowoczesności. Kurs opiera się na założeniu, że teksty kultury popularnej jako złożony system, w tym zwłaszcza filmy, są źródłem potocznych wyobrażeń społecznych o świecie. Kultura popularna jest jednocześnie społeczną świadomością i nieświadomością. Źródłem do rekonstrukcji popularnych wyobrażeń będą zróżnicowane teksty kultury popularnej (filmy, powieści, komiksy, gry komputerowe itd.). Następnie zaś zrekonstruowane zostaną kulturowe źródła tych wyobrażeń.

Pełny opis:

Kultura popularna zyskuje na znaczeniu jako źródło metafor, wyobrażeń o życiu społecznym, stylów życia i projektów tożsamościowych. Jednocześnie intensywnie zmienia się pod wpływem rewolucji internetowej i cyfrowej oraz globalizuje się. Istnieje wiele paradygmatów analizy kultury popularnej. Na zajęciach wykorzystana zostanie socjologiczna analiza dyskursu, dzięki której odtworzyć można główne zworniki tematyczne, kompleksy i strategie dyskursywne kultury popularnej, a także jej wpływ na mieszkańców późnej nowoczesności.

Społeczeństwo późnej nowoczesności, to także „społeczeństwo ryzyka”, gdzie tradycyjne mechanizmy zarządzania niepewnością i ryzykiem okazują się coraz mniej zadowalające. Rodzi to nieustające napięcie w indywidualnych projektach tożsamości i wpływa na rozwój nieokreślonego lęku konkretyzowanego w wizjach kultury popularnej, w tym zwłaszcza wizjach apokaliptycznych.

Kurs opiera się na założeniu, że teksty kultury popularnej jako złożony system, w tym zwłaszcza filmy, są źródłem potocznych wyobrażeń społecznych o świecie. Kultura popularna jest jednocześnie społeczną świadomością i nieświadomością. Źródłem do rekonstrukcji popularnych wyobrażeń będą zróżnicowane teksty kultury popularnej (filmy, powieści, komiksy, gry komputerowe, internetowe hiperteksty itd.). Następnie zaś zrekonstruowane zostaną kulturowe źródła tych wyobrażeń.

Podstawą teoretyczną i metodologiczną analiz będą przede wszystkim prace R. Wodak i N. Fairclougha (krytyczna analiza dyskursu), L. Manovicha (język nowych mediów), R. Barthesa (mitologie codzienności), N. Denzina (hermeneutyka kultury popularnej), G. Lakoffa (ramowanie) i M. Foucaulta (koncepcja rasizmu i biowładzy).

Całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych efektów uczenia się:

1) uczestnictwo w seminarium = 15 x 2 godziny akademickie;

2) lektura i analiza tekstów obowiązkowych = 15 x 3 godziny akademickie;

3) Praca samodzielna (analiza dodatkowej materiałówki, synteza materiału) = 10 godzin akademickich;

4) przygotowanie tekstu referatu = 5 godzin akademickich

Razem = 90 godzin akademickich.

Literatura:

N.K. Denzin, The Cinematic Society. The Voyeur’s Gaze; M. Billig, Ideology and Opinions. Studies in Rhetorical Psychology; M. Eliade, Aspekty mitu; S.N. Eisenstadt, Nowoczesność jako odrębna cywilizacja; A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności; U. Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności; A. Duszak, N., Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej; M. Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976; W. Stoczkowski, Ludzie, bogowie i przybysze z kosmosu; M. Czerwiński, Kultura elitarna a kultura masowa; B. Jung (red.), Wokół mediów ery Web 2.0; D. Wojcik, Embracing Doomsday: Faith, Fatalism, and Apocalyptic Beliefs in the Nuclear Age; E.C. Williams, Combined and Uneven Apocalypse; W. Godzic, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”; U. Eco, Nieobcena struktura; A.M. Winkler, The "Atom" and American Life; Ch. Godin, Koniec ludzkości; H.G. Wells, Historia świata; J.Wang, Scientists and the Problem of the Public in Cold War America, 1945-1960; J. Szacki, Spotkania z utopią; P. Sawicki, Odrażające, brudne, złe. 100 filmów gore; R. Donica, Frankenstein 100 lat w kinie.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student powinien:

1. Znać podstawowe pojęcia i terminy socjologicznej analizy dyskursu oraz socjologii kultury popularnej.

2. Znać i umieć zastosować podstawowe narzędzia analizy dyskursu publicznego.

3. Znać podstawową charakterystykę rodzajów i gatunków tekstów kultury popularnej.

4. Znać i umieć scharakteryzować podstawowe przemiany technik komunikacyjnych w XX i XXI wieku oraz ich wpływ na treści kultury popularnej.

5. Znać podstawy teoretyczne analizy kultury popularnej jako krytyki społecznej.

6. Znać i umieć scharakteryzować podstawowe źródła wyobrażeń rozpowszechnionych w kulturze popularnej w XX wieku.

7. Mieć umiejętność postrzegania języka jako narzędzia władzy i dominacji.

8. Mieć umiejętność rekonstruowania dyskursywnej produkcji i reprodukcji bytów społecznych.

9. Mieć umiejętność diagnozowania i opisu cech przekazów w dyskursie publicznym oraz długofalowych tendencji w obszarze komunikacji publicznej.

10. Umieć przeanalizować obieg tekstów kultury popularnej w Internecie, w tym zjawisko wtórnej oralności.

11. Akceptować, że teksty kultury popularnej jako system są odwzorowaniem świadomości społecznej i pełnią ważne funkcje egzystencjalne i moralne dla zwykłych ludzi.

12. Akceptować konieczność szczególnej dbałości o język przekazów publicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunek konieczny zaliczenia: obecność na zajęciach (do dwóch nieobecności w semestrze – w tym zwolnienia lekarskie; nadliczbowe nieobecności należy zaliczyć na dyżurze).

Składowe oceny końcowej:

Wygłoszenie referatu na podstawie wskazanej lektury – 20%

Aktywność na zajęciach (merytoryczny udział w dyskusji) – 40%

Egzamin ustny – 40%

Student wygłaszając referat ujawnia zdolność do krytycznej analizy tekstu, powiązania nowych informacji z posiadaną wiedzą oraz syntezy i prezentacji głównych tez i danych zawartych w tekście.

Student uczestnicząc w dyskusji ujawnia:

• wiedzę (zdobytą dzięki lekturze wskazanej obowiązkowej literatury oraz ogólnej erudycji),

• kompetencję argumentowania za i przeciw prezentowanym w debacie stanowiskom,

• postawy wobec opisywanych zjawisk i projektów sanacji sytuacji społecznej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)