Zwierzęta w sztuce i literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-KON206-CLASS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta w sztuce i literaturze |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student ma podstawową wiedzę na temat: dziejów sztuki i kultury ogólnego charakteru sztuki współczesnej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat problematyki zwierząt w sztukach wizualnych i literaturze oraz zapoznanie ich z perspektywą human-animal studies w badaniach nad kulturą. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest a) przedstawienie ikonografii zwierząt w sztuce począwszy od prehistorycznych malowideł naskalnych po współczesność ze szczególnym uwzględnieniem sztuki ostatniego dwudziestolecia; b) zrozumienie zachodzących zmian statusu zwierząt w sztuce i ich związku z pozaartystycznymi uwarunkowaniami kulturowymi ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących od lat 90. XX w. i ich genezy w latach 60. i 70.; c) przemyślenie relacji człowiek-zwierzę w sztuce zarówno w sferze wizualnej reprezentacji, jak i bezpośredniej obecności zwierząt w sferze rzeczywistości pozaobrazowej. Podstawowe problemy związane z relacjami między ludźmi a zwierzętami nie-ludzkimi obecne w sferze dzieł wizualnych zostaną umieszczone w kontekście twórczości performatywnej i literackiej. Zajęcia mają dać studentom podstawy do rozumienia i interpretowania wymienionych zjawisk w perspektywie human-animal studies. W ramach kursu planowane są zajęcia terenowe w Muzeum Narodowym w Warszawie i w Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa. Gościnnie zajęcia o literaturze współprowadzić będą zaproszeni goście: prof. Katarzyna Marciniak i dr Anna Barcz. |
Literatura: |
Lektury dot. sztuk wizualnych: Fragmenty: Giovanni Aloi, Art & Animals, London and New York: I.B. Tauris & Co., 2012; Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań, 2012; Steve Baker, Artist|Animal, Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2014; Steve Baker, The Postmodern Animal, London: Reaction Books, 2000; The Animal Studies Group, Killing Animals, Urbana and Chicago: the Board of Trustees of the University of Illinois, 2006 Lektury dot. literatury: Carolyn L. Burke, Joby G. Copenhaver, Animals as People in Children’s Literature, „Language Arts” 81 (2004), pp. 205-213; Ursula Le Guin, Cheek by Jowl, Aqueduct Press, 2009; Linda Kalof, ed., A Cultural History of Animals in Antiquity, Berg Publishers, 2008; Fragmenty: T.H. White, pięcioksiąg The Once and Future King (1938-1958; pierwodruk całości: 1977); Erich Käastner, Die Konferenz der Tiere (1949); Luis Sepúlveda, Historia de una gaviota y del gato que le enseñó a volar(1996) oraz włoski film animowany na podstawie tej książki: La Gabbianella e il Gatto (1998) w reż. Enzo D’Alò; Weil Kari, A report on the Animal Turn, “A Journal of Feminist Cultural Studies”, vol. 21, no 2/2010, Brown University and Differences, p. 1-23; Wybór tekstów literackich; Wybór tekstów źródłowych. |
Efekty uczenia się: |
Student: -zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej -zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją -zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej -zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego -rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym -potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych -potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych i naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac -potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym -posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury i nauki współczesnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium będzie obecność i aktywność na zajęciach oraz krótka praca pisemna będąca interpretacją wybranej pracy artystycznej (uzgodnionej z wykładowcą) w perspektywie human-animal studies. Praca zaliczeniowa ma być analizą dzieła sztuk wizualnych, lecz dzieła literackie mogą posłużyć jako istotny kontekst interpretacyjny. Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze - praca zaliczeniowa na zakonczenie kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.