University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) (C ) Dydaktyka Szkoły Wyższej: Zajęcia obywatelskie – czy potrzebne w edukacji akademickiej?

General data

Course ID: 0000-SZD-DSW-C-Ro
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: (C ) Dydaktyka Szkoły Wyższej: Zajęcia obywatelskie – czy potrzebne w edukacji akademickiej?
Organizational unit: University of Warsaw
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

10 godzinny warsztat online (Google Meet)

stosowane metody dydaktyczne:

w trakcie zajęć prowadzona będzie dyskusja, uczestnicy proszeni będą o przygotowanie krótkich prezentacji / projektów,

Full description: (in Polish)

Zajęcia są jednym z trzech modułów przedmiotu „Dydaktyka szkoły wyższej”. Celem jest podsumowanie poprzednich zajęć (wykładów, warsztatów) i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności. Tematem zajęć będzie problematyka wprowadzania kompetencji społecznych i obywatelskich do zajęć ze studentami I i II stopnia. Czy powinno się tę tematykę uwzględniać w edukacji akademickiej? Jeśli tak – to w jaki sposób? Jakie powinny być treści merytoryczne, jakie metody dydaktyczne, jak powinna przebiegać ich ewaluacja?

10 godz. (5 spotkań)

1. Wstępna dyskusja wokół tematu warsztatów i celu prowadzenia zajęć obywatelskich w uczelni wyższej. Zajęcia realizujące kompetencje społeczne i obywatelskie jako zadanie Uniwersytetu. Definiowanie efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych. Zasady tworzenia sylabusów, realizacji efektów uczenia się i ich ewaluacji. Ustalenie szczegółowego planu spotkań z uwzględnieniem zainteresowań uczestników, ew. podział uczestników na zespoły.

2. formy zajęć dla studentów I i II stopnia, w trakcie których realizowane są kompetencje społeczne. Przykłady (m. in. zajęcia realizowane w Katedrze im. T. Mazowieckiego UW https://ktm.uw.edu.pl/zajecia-2/, zajęcia i konwersatoria na WPiA). Metody dydaktyczne możliwe do wykorzystania w tego typu zajęciach. Ćwiczenia, warsztaty, indywidualna praca ze studentem (tutoring na przykładzie studiów w Kolegium MISH).

3. Trudna sztuka popularyzacji. Czy i jak można wykorzystać popularyzację nauki do rozwijania kompetencji społecznych? (przykład Festiwalu Nauki)

4. i 5 prezentacje przygotowanych w grupach pomysłów zajęć „obywatelskich”. Dyskusja nad ich oceną i ewaluacją.

Bibliography: (in Polish)

• Edukacja dla przyszłości – jakość kształcenia. Ewa Chmielecka, Natalia Kraśniewska (red.) Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2019. https://www.frp.org.pl/images/publikacje/publication/edukacja_dla_przyszlosci_jakosc_ksztalcenia.pdf

• Anna Rosner, Festiwal Nauki na Wydziale Prawa i Administracji UW. Pięć lat doświadczeń w popularyzacji nauki, w: Studia Iuridica XLII / 2003

• Anna Rosner, Jak uczyć historii prawa czyli o trudnej sztuce dialogu ze studentem. CPH T.LIV, z. 1, s. 407 – 428

• Anna Rosner, Istota nauczania w duchu GAJE. Przykład zajęć „Prawa na co dzień” w: Fajna sprawa, uczę prawa. „Prawo na co dzień”. Nowe tendencje w metodologii nauczania prawa – idea, organizacja, doświadczenia. Red. Monika Płatek Warszawa 2008 s. 8 – 15.

• Anna Rosner, Nowoczesność i tradycja w uniwersyteckiej dydaktyce. O Student – Centered Learning (SCL) i PBL (Problem – Based Learning) w praktyce w: „Uczenie się przez całe życie a dydaktyka szkoły wyższej na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego” Warszawa 2014, s. 31- 38

• Anna Rosner, Andrzej Zakrzewski, Czemu służy historia prawa w nauce i dydaktyce? w: Misja publiczna. Wspólnota. Państwo. Księga dedykowana pamięci Profesora Michała Kuleszy, Warszawa, 2016 t. II s. 479 - 487

Learning outcomes: (in Polish)

• Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.

• Potrafi inicjować debatę.

• Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób.

• Potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich studentów i studentek zainteresowanych problematyką edukacji obywatelskiej. Dopuszczona jest jedna nieobecność.

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności i przygotowanego - wspólnie z grupą studentów – własnego projektu.

metody weryfikacji efektów uczenia się:

• Przygotowanie krótkiego projektu / warsztatu / prezentacji dotyczącego edukacji obywatelskiej dla grupy studentów lub dla celów popularyzacji. (Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych Potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób, Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych) .

• Poprowadzenie dyskusji na temat prezentacji innej grupy (Potrafi inicjować debatę, potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć)

kryteria oceniania

Zaliczenie bez oceny

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)