University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wystąpienia publiczne w nauce (warsztat naukowca) – sztuka prezentacji

General data

Course ID: 0000-SZD-WYP-T
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wystąpienia publiczne w nauce (warsztat naukowca) – sztuka prezentacji
Organizational unit: University of Warsaw
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

8 godzin zajęć w języku polskim i angielskim

o Blok 1 – zajęcia w sali (Wydział Zarządzania, ul. Szturmowa 1/3)

o Blok 2 i 3 – zajęcia online (zoom)

o Blok 4 – zajęcia w sali (Wydział Zarządzania, ul. Szturmowa 1/3)

stosowane metody dydaktyczne

• Wykład

• Interakcyjna wymiana informacji

• Opracowanie prac pisemnych i prezentacji

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zasadami i technikami prezentacji mających na celu przekonywanie kogokolwiek do czegokolwiek oraz kreowanie pozytywnego wizerunku w oczach odbiorcy. Zasady te służą temu, aby przyciągnąć uwagę odbiorców, wzbudzić w nich zainteresowanie i zrobić jak najlepsze wrażenie służące przekonaniu do prezentowanych treści. Kluczowe elementy zajęć dotyczą takich zagadnień, jak analizowanie odbiorców, przygotowanie prezentacji, przygotowanie osobiste prezentera oraz prowadzenie prezentacji i stosowanie określonych technik prezentacyjnych.

1. Zaplanowanie prezentacji

• Analiza audytorium – ich motywacji, celów, zaangażowania

• Zrozumienie sytuacji odbiorcy i spojrzenie na temat prezentacji jego oczami - intersubiektywizacja

• Cele prezentacji – informacyjne i motywacyjne

• Ramowy układ prezentacji

• Przygotowanie argumentacji

• Dobór pomocy prezentacyjnych (m.in.: prezentacja w programie Power Point)

2. Motywowanie i wpływ

• Motywowanie pozytywne i negatywne

• Zasady wywierania wpływu

• Techniki wywierania wpływu

• Wpływ a manipulacja

3. Przygotowanie się do prezentacji

• Nastawienie prezentera i praca nad sobą

• Metody zwalczania tremy (która może wystąpić w trudnych sytuacjach)

• Wygląd prezentera

• Przygotowanie materiałów prezentacyjnych

• Organizacja spotkania

4. Start prezentacji - swobodne nawiązywanie kontaktu z odbiorcami

• Sposoby polecane na dobry początek

• Zachowania prezentera osłabiające dobre pierwsze wrażenie

• Metody przyciągania uwagi audytorium

• Elementy perswazji

• Komunikacja nieinwazyjna jako sposób wywoływania refleksji u odbiorców

5. Komunikacja werbalna

• Style retoryczne

• Język i sposób mówienia

• Głos prezentera

• Intonacja

• Frazowanie

• Tempo i emisja głosu

6. Mowa ciała

• Jak komunikować wiarygodnie?

• Zachowania mowy ciała a docelowy wizerunek mówcy

• Właściwa postawa ciała

• Gestykulacja

• Interpretacja zachowań słuchaczy

• Spójność komunikacyjna – podstawa wiarygodnego przekazu

• Wybór najkorzystniejszego miejsca dla mówcy

7. Samokontrola - panowanie nad sobą w trudnych sytuacjach

• Znudzone audytorium

• Niechętne zachowania słuchaczy

• Awarie i sytuacje nieprzewidziane

• Odpowiadanie na pytania i obiekcje słuchaczy

• Słuchanie

• Metody odpowiadania na zastrzeżenia słuchaczy

• Odpowiadanie na trudne pytania i ataki

• Posługiwanie się pomocami

• Zakończenie prezentacji

8. Prezentacja w języku angielskim – użyteczne zwroty wyrażenia

Bibliography: (in Polish)

• M. Trojanowski, Prezentacje i wystąpienia w biznesie. Istota, uwarunkowania, badania, Wydawnictwo Nauko- we PWN, Warszawa 2019

• W. Niedzicki, Sztuka prezentacji w nauce, biznesie, polityce, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia się związane są z pozyskaniem określonej wiedzy, umiejętności i kompetencji.

W wymiarze wiedzy studenci poznają zasady konstruowania wypowiedzi retorycznej, czyli komunikatu, którego celem jest zrozumiałe dla odbiorców, interesujące i przekonujące przekazanie określonych treści. Dowiadują się, jakie reguły rządzą komunikacją między nadawcą i grupowym odbiorcą oraz co jest specyficzne dla wystąpień publicznych. Z tej specyfiki wynikają określone zalecenia praktyczne związane z planowaniem i wykonaniem prezentacji publicznej. Wiedza obejmuje poznanie szczegółów dotyczących tego, co powinno być poddane analizie na etapie przygotowywania prezentacji, z zaakcentowaniem charakterystyki odbiorców i ich typowych zachowań podczas spotkania prezentacyjnego. Studenci poznają istotne techniki i zachowania prezentacyjne osoby prezentującej związane z takimi elementami, jak komunikowanie werbalne, komunikowanie niewerbalne, używanie pomocy prezentacyjnych, argumentowanie perswazyjne. Ważnym elementem wiedzy jest poznanie zasad odpowiadania na pytania audytorium.

Efektem realizacji zajęć jest także pozyskanie przez studentów określonych umiejętności. Szczególnie warto zwrócić uwagę na umiejętność komunikowania osobistego do grupy odbiorców. Studenci uczą się nie tylko przygotować, ale też wygłosić przemówienie prezentacyjne. Poznają techniki operowania głosem, zmieniania tempa mówienia i intonacji, konstruowania argumentów i ich przedstawiania. Studenci rozpoznają sposoby komunikowania niewerbalnego ze szczególnym naciskiem na spójność komunikowania werbalnego i niewerbalnego. Do pozyskiwanych w trakcie zajęć umiejętności należy zaliczyć poznanie sposobów odpowiadania na trudne pytania audytorium oraz zachowania się w innych trudnych sytuacjach, typu znudzone czy odwrotnie, zbyt rozkojarzone audytorium.

Uczestnicy zajęć pozyskują kompetencje osobowościowe, których łączne występowanie wzmacnia pozytywne efekty komunikowania się z otoczeniem i budowania z nim relacji. Kształtowane są tutaj postawy studentów charakteryzujące się otwartością na zmiany, otwartością na problemy i ludzi, asertywnością, pozytywnym myśleniem i podejściem do otoczenia oraz orientacją na otoczenie. Podczas zajęć zwraca się uwagę na inne kluczowe kompetencje służące skutecznemu prowadzeniu prezentacji, takie, jak ekstrawersja i wspomniana wcześniej otwartość oraz dobra samoocena. Kluczowe kompetencje związane są z wdrażaniem w życie pozyskanej wiedzy i umiejętności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach

kryteria oceniania

Uczestnictwo w zajęciach

Wykonanie zadań formułowanych podczas wykładu (zadania domowe)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)