Trening uważności – ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0508-TU2-OG-ZIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening uważności – ZIP |
Jednostka: | Biuro Programu ZIP i Innowacji Dydaktycznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie w ramach ZIP dla doktorantów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia. |
Skrócony opis: |
Praktyka uważności (mindfulness) daje możliwość spotkania ze sobą w życzliwej i pełnej spokoju atmosferze. Regularna praktyka zmniejsza stres, poprawia pamięć i koncentrację, a także bardzo pomaga w samoregulacji, zwłaszcza w sytuacjach trudnych. Na zajęciach będziemy: - praktykować uważność na wiele różnych sposobów - przyglądać się swoim odczuciom, emocjom, myślom, nawykowym sposobom działania, automatycznym schematom myślowym - poznawać w jaki sposób uważność wspiera pamięć, koncentrację, dobre samopoczucie - fizyczne i psychiczne |
Pełny opis: |
Praktyka uważności (mindfulness) daje możliwość spotkania ze sobą w życzliwej i pełnej spokoju atmosferze. Ludzie na całym świecie praktykują uważność i doświadczają jej dobroczynnych konsekwencji. Kolejne kraje wprowadzają mindfulness do szkół i przedszkoli jako antidotum na stres i agresję wśród dzieci. Na wielu uczelniach mindfulness stanowi obowiązkowy kurs dla nowych studentów, ponieważ regularna praktyka zmniejsza stres, poprawia pamięć i koncentrację, a także bardzo pomaga w samoregulacji, zwłaszcza w sytuacjach trudnych Na zajęciach będziemy: - praktykować uważność na wiele różnych sposobów - przyglądać się swoim odczuciom, emocjom, myślom, nawykowym sposobom działania, automatycznym schematom myślowym - poznawać w jaki sposób uważność wspiera pamięć, koncentrację, dobre samopoczucie - fizyczne i psychiczne Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP są dostępne na stronie: www.zip.uw.edu.pl. Ludzie na całym świecie praktykują uważność i doświadczają jej dobroczynnych konsekwencji. Kolejne kraje wprowadzają mindfulness do szkół i przedszkoli jako antidotum na stres i agresję wśród dzieci. Na wielu uczelniach mindfulness stanowi obowiązkowy kurs dla nowych studentów, ponieważ regularna praktyka zmniejsza stres, poprawia pamięć i koncentrację, a także bardzo pomaga w samoregulacji, zwłaszcza w sytuacjach trudnych. W czasie tego wakacyjnego kursu będziesz mieć okazję do zatrzymania i uważnego przyjrzenia się sobie Poznasz różne sposoby praktykowania uważności i doświadczysz medytacji mindfulness. Nauczysz się obserwować swoje nawykowe sposoby działania i automatyczne schematy myślowe. Dr Agnieszka Wojnarowska jest psychoterapeutką, psycholożką i wykładowczynią na Wydziale Psychologii UW. Prowadzi badania naukowe oraz zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, wspierające kontakt ze sobą i rozwój samoświadomości. Fascynuje się związkami ciała i psychiki. Pracuje również w Instytucie Psychiatrii i Neurologii oraz w gabinecie psychoterapeutycznym. Zakres tematów 1) 1 lutego, 9.30-16.00 – Początki praktyki uważności, Uważny kontakt z ciałem 2) 2 lutego, 9.30-16.00 – Jak poradzić sobie z gonitwą myśli? Po co nam emocje? 3) 8 lutego, 9.30-16.00 – Twój stosunek do siebie - akceptacja i szacunek dla swoich potrzeb i uczuć. Twoje wartości i cele. 4) 9 lutego, 9.30-16.00 Jak zachować kontakt ze sobą na co dzień? Podsumowanie treningu i zakończenie grupy. |
Literatura: |
Jon Kabat-Zinn „Praktyka uważności dla początkujących” lub „Gdziekolwiek jesteś, bądź” |
Efekty uczenia się: |
Studentki i studenci po ukończeniu kursu: • Znają sposoby praktykowania uważności • Mają wiedzę na temat korzyści praktykowania uważności • Umieją praktykować uważność na różne sposoby, zarówno formalne jak i nieformalne • Mają nawyk uważnej i świadomej obserwacji siebie |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.