Newtonian Revolution. Mathematics and astronomy XVII century
General data
Course ID: | 1000-1S20RN |
Erasmus code / ISCED: |
11.1
|
Course title: | Newtonian Revolution. Mathematics and astronomy XVII century |
Name in Polish: | Rewolucja Newtonowska. Matematyka i astronomia XVII wieku |
Organizational unit: | Faculty of Mathematics, Informatics, and Mechanics |
Course groups: |
Seminars for Mathematics |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective seminars |
Short description: |
(in Polish) Na naszym seminarium omówimy wybrane zagadnienia rewolucji Newtonowskiej, która w przeciągu kilku dekad za pomocą niezwykłej mieszanki matematyki greckiej i głębokich nowych idei wprowadziła naukę w erę nowożytną. |
Full description: |
(in Polish) Celem seminarium jest przybliżenie (studentom wydziałów matematyki i fizyki) matematyki w szerszym kontekście nauki XVII wieku, na podstawie wybranych osiągnięć matematycznych tamtego okresu, poprzez przestudiowanie wybranych oryginalnych prac, uzupełnionych współczesnymi komentarzami. Wiek XVII to czas rewolucji Newtonowskiej, stąd rozważana tematyka jest ściśle powiązana z astronomią. Pokażemy fascynujące powiązania tradycji geometrii Euklidesa, geometrii analitycznej Kartezjusza, rachunku różniczkowego i teorii grawitacji Newtona, w świetle sporów o właściwe paradygmaty, dopuszczalne metody badania i istotę prawdy naukowej. Nasze rozważania będą swoistymi śledztwami naukowymi pokazującymi, że nasze często powierzchowne rozumienie rozwoju matematyki i fizyki przeczą faktom historycznym. Przykładowe tematy: -- Twierdzenie Kartezjusza--Eulera o wielościanach. Kształtowanie się twierdzenia, śledztwo historyczne. -- Newton i pojęcie granicy. Czy Newton już znał i używał naszego pojęcia granicy? Geometria i dynamika. -- Principia. Dlaczego w języku geometrii? Walka o paradygmaty i istotę dowodu. Tradycja syntetyczna i nowa analiza. -- Prawa Keplera, a prawo powszechnej grawitacji. Związki nieoczywiste, niełatwa droga do akceptacji nowej fizyki. -- Drugie prawo Keplera, słynny Lemat 28 o owalach w Principiach i kontrowersje wokół niego. Prawdziwy czy fałszywy? Czy w swoim "dowodzie" Newton korzysta z "topologii powierzchni Riemanna"? |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura książkowa: I.Lakatos: Dowody i refutacje. Logika odkrycia matematycznego, Warszawa 2005. V.I.Arnold: Huygens and Barrow, Newton and Hooke. Pioneers in mathematical analysis and catastrophe theory from evolvents to quasicrystals, Birkhauser, 1990. B.Cohen: Newtonian Revolution. With illustrations of the transformation of scientific ideas, CUP 1980. N.Guicciardini: Isaac Newton on Mathematical Certainty and Method, MIT 2009. S.Chandrasekhar: Newton's Principia for the common reader, OUP 1995. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student -- potrafi dyskutować o teoriach matematycznych w szerszym społeczno-historycznym kontekście. -- docenia wartość pracy z materiałem źródłowym, -- dostrzega wspólne korzenie różnych dziedzin wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnik przedmiotu zobowiązany jest wygłosić jedną prezentację w trakcie roku akademickiego i napisać esej na wybrany temat. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W SEM-MON
TH FR |
Type of class: |
Monographic seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Łukaszewicz | |
Group instructors: | Grzegorz Łukaszewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Monographic seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Grzegorz Łukaszewicz | |
Group instructors: | Grzegorz Łukaszewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.