University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Newtonian Revolution. Mathematics and astronomy XVII century

General data

Course ID: 1000-1S20RN
Erasmus code / ISCED: 11.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0541) Mathematics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Newtonian Revolution. Mathematics and astronomy XVII century
Name in Polish: Rewolucja Newtonowska. Matematyka i astronomia XVII wieku
Organizational unit: Faculty of Mathematics, Informatics, and Mechanics
Course groups: Seminars for Mathematics
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

elective seminars

Short description: (in Polish)

Na naszym seminarium omówimy wybrane zagadnienia rewolucji

Newtonowskiej, która w przeciągu kilku dekad za pomocą niezwykłej

mieszanki matematyki greckiej i głębokich nowych idei wprowadziła naukę

w erę nowożytną.

Full description: (in Polish)

Celem seminarium jest przybliżenie (studentom wydziałów matematyki i

fizyki) matematyki w szerszym kontekście nauki XVII wieku, na podstawie

wybranych osiągnięć matematycznych tamtego okresu, poprzez

przestudiowanie wybranych oryginalnych prac, uzupełnionych współczesnymi

komentarzami.

Wiek XVII to czas rewolucji Newtonowskiej, stąd rozważana tematyka jest

ściśle powiązana z astronomią. Pokażemy fascynujące powiązania tradycji

geometrii Euklidesa, geometrii analitycznej Kartezjusza, rachunku

różniczkowego i teorii grawitacji Newtona, w świetle sporów o właściwe

paradygmaty, dopuszczalne metody badania i istotę prawdy naukowej.

Nasze rozważania będą swoistymi śledztwami naukowymi pokazującymi, że

nasze często powierzchowne rozumienie rozwoju matematyki i fizyki

przeczą faktom historycznym.

Przykładowe tematy:

-- Twierdzenie Kartezjusza--Eulera o wielościanach. Kształtowanie się

twierdzenia, śledztwo historyczne.

-- Newton i pojęcie granicy. Czy Newton już znał i używał naszego

pojęcia granicy? Geometria i dynamika.

-- Principia. Dlaczego w języku geometrii? Walka o paradygmaty i istotę

dowodu. Tradycja syntetyczna i nowa analiza.

-- Prawa Keplera, a prawo powszechnej grawitacji. Związki nieoczywiste,

niełatwa droga do akceptacji nowej fizyki.

-- Drugie prawo Keplera, słynny Lemat 28 o owalach w Principiach i

kontrowersje wokół niego. Prawdziwy czy fałszywy?

Czy w swoim "dowodzie" Newton korzysta z "topologii powierzchni

Riemanna"?

Bibliography: (in Polish)

Literatura książkowa:

I.Lakatos: Dowody i refutacje. Logika odkrycia matematycznego, Warszawa

2005.

V.I.Arnold: Huygens and Barrow, Newton and Hooke. Pioneers in

mathematical analysis and catastrophe theory from evolvents to

quasicrystals, Birkhauser, 1990.

B.Cohen: Newtonian Revolution. With illustrations of the transformation

of scientific ideas, CUP 1980.

N.Guicciardini: Isaac Newton on Mathematical Certainty and Method, MIT 2009.

S.Chandrasekhar: Newton's Principia for the common reader, OUP 1995.

Learning outcomes: (in Polish)

Student

-- potrafi dyskutować o teoriach matematycznych w szerszym

społeczno-historycznym kontekście.

-- docenia wartość pracy z materiałem źródłowym,

-- dostrzega wspólne korzenie różnych dziedzin wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Uczestnik przedmiotu zobowiązany jest wygłosić jedną prezentację w trakcie roku akademickiego i napisać esej na wybrany temat.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic seminar, 60 hours more information
Coordinators: Grzegorz Łukaszewicz
Group instructors: Grzegorz Łukaszewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic seminar, 60 hours more information
Coordinators: Grzegorz Łukaszewicz
Group instructors: Grzegorz Łukaszewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)