University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Programowanie grafiki w systemie Windows

General data

Course ID: 1000-2M24PGW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Programowanie grafiki w systemie Windows
Organizational unit: Faculty of Mathematics, Informatics, and Mechanics
Course groups: Elective courses (tools for programming) for Computer Science
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy i umiejętności w zakresie programowania grafiki 2D i 3D w systemie Windows z wykorzystaniem biblioteki DirectX 12.

Full description: (in Polish)

Główny nacisk kładziony będzie na tworzenie aplikacji wyświetlających grafikę komputerową w czasie rzeczywistym. W tym celu wykorzystywane będzie środowisko programistyczne Visual Studio i język C++ w połączeniu z Direct2D i Direct3D, czyli dwoma podstawowymi składnikami DirectX 12, pozwalającymi na wykorzystanie wsparcia obliczeniowego nowoczesnych kart graficznych do wydajnego wyświetlania geometrii, map bitowych i napisów. W szczególności, zaprezentowany zostanie język HLSL (High Level Shading Language) służący do programowania poszczególnych jednostek cieniujących (ang. shader) procesora graficznego. Elementem dodatkowym zajęć będzie zapoznanie z programami do obróbki grafiki komputerowej (Blender i Gimp), które wykorzystywane będą do tworzenia geometrii i map bitowych na potrzeby pisanych programów.

Zagadnienia:

- Wprowadzenie do programowania w Windows w środowisku Visual Studio

- Animacja i interaktywność w grafice komputerowej

- Biblioteka Direct2D

- Biblioteka Direct3D

- Język HLSL

- Programy Blender i Gimp

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryterium zaliczenia:

- Program zaliczeniowy 2D - 20 pkt.

- Program zaliczeniowy 3D - 40 pkt.

- Zadania domowe - 10 pkt.

Progi ocen:

0 - 34 2

35 - 42 3

43 - 49 3.5

50 - 56 4

57 - 63 4.5

64 - 70 5

--

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lab, 30 hours more information
Coordinators: Przemysław Rutka
Group instructors: Przemysław Rutka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)