University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of contact with the patient and first aid

General data

Course ID: 1100-3BF14
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of contact with the patient and first aid
Name in Polish: Psychologia kontaktów z pacjentem i pierwsza pomoc
Organizational unit: Faculty of Physics
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with the basic terms and issues in the field of general psychology, psychology of contact with the patient, and psychopathology. The lecture discusses the contemporary psychological theories and research on the processes of emotion and motivation, individual differences, psychopathology, and methods of work with the patient. During the lectures applicability of the presented information in practice are indicated. Content classes are contained in three blocks - the basics of psychology, psychopathology, and methods of working with a patient

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej, psychologii kontaktu z pacjentem oraz psychopatologii. W ramach wykładu omawiane są współczesne teorie i badania psychologiczne dotyczące procesów emocji i motywacji, różnic indywidualnych, psychopatologii oraz metod pracy z pacjentem. W trakcie wykładów wskazywane są możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce. Treści zajęć zawarte są w trzech blokach - podstawy psychologii, psychopatologia oraz metody pracy z pacjentem

Tematy wykładów

1. Definicja pomocy psychologicznej i jej formy

2. Współczesne kierunki psychologiczne: kierunek psychodynamiczny, behawioryzm, podejście humanistyczne i kierunek poznawczy

3. Psychologia emocji.

4. Motywacja. Co to jest "motywacja"? Podstawowe teorie motywacji.

5. Stres. Strategie radzenia sobie ze stresem

6. Procesy uczenia się.

7. Pomoc psychologiczna a wsparcie społeczne

8. Psychoterapia - podejście behawioralne

9. Psychoterapia - podejście poznawcze

10. Psychoterapia - podejście humanistyczno-egzystencjalne

11. Psychoterapia systemowa.

12. Interwencja kryzysowa

13. Rehabilitacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością

14. Psychoprofilaktyka i edukacja w zakresie zdrowia

Bibliography: (in Polish)

literatura obowiązkowa:

1. Sęk, H., Brzezińska A. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, t.2. Gdańsk: GWP.

2. Rakowska, J.M. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Scholar.

3. Sęk, H., Cieślak R. (2006). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacyjna. Warszawa: WAiP.

5. Prigatano G.P. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa PWN; cz. 2.

6. Linley, P.A., Joseph S. (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Grzesiuk L. (red). 2005. Psychoterapia .Teorie. Warszawa: Eneteia. (Rozdziały: Sokolik, Z. Psychoanaliza, s. 25-128; Rakowska, J. Terapia behawioralno-poznawcza, s. 133-174; Grzesiuk L. i Jakubowska U. Terapia humanistyczno-egzystencjalna, s. 177-189; Grzesiuk L. i Jakubowska U. Terapia systemowa, s. 189-195).

8. Pilecka, B. (2005). Kryzys psychologiczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 9. Zimbardo, P.G. Psychologia i życie. Warszawa, 2004; Wydawca: PWN (wybrane fragmenty)

Strelau, J. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk, 2000; Wydawca: GWP (wybrane fragmenty)

literatura uzupełniająca:

1. Brzeziński, J., Chyrowicz, Poznaniak W., Toeplitz -Winiewska, M. ( 2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Scholar.

2. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 681-734.

4. Gałkowski, T. i Pisula, E. (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

5. Kriese , M. (2005). Smutek , strata, żałoba. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.

6. Kubacka-Jasiecka, D., Budyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

7. Kubler-Ross, E. (2005). Życiodajna śmierć. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha Sp. z o.o.

8. Łojek E. i Bolewska A.(2008, red.). Wybranie zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR.

9. Pąchalska M.(2008). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

10. Rakowska, J.M. (2000). Terapia krótkoterminowa. Warszawa: PWN.

11. Shepherd, G.( 1999). Rehabilitacja w psychiatrii. Pruszków: Towarzystwo Amici di Tworki.

12. Woolfe, R. i Dryden, W. (red). (2003). Handbook of Counselling Psychology. London: Sage. Fragmenty zostaną przetłumaczone i będą dostępne w czytelni.

13. Yalom, I., Leszcz, M. (2005). Psychoterapia grupowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

14. Zalewska , M i Schier K. (2005). Psychoterapia dzieci i młodzieży. W: L. Grzesiuk (red). Psychoterapia. Praktyka. Warszawa. Eneteia.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student zna:

podstawowe kierunki w psychologii

mechanizmy emocji oraz motywacji

metody pracy z pacjentem

Postawy

Student widzi związek między posiadaniem wiedzy z zakresu psycholiogii a nawiązaniem oraz utrzymaniem profesjonalnej relacji z pacjentem

Umiejętności

Student rozpoznaje podstawowe mechanizmy funkcjonowania emocjonalnego oraz potrafi nawiązać profesjonalny kontakt z pacjentem

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium - Kryterium oceniania:

poniżej 60% poprawnych odpowiedzi - 2

60-69% - 3

70 - 74% - 3,5

75 - 84% - 4

85 - 89% - 4,5

90 - 100% - 5

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)