Psychology of contact with the patient and first aid
General data
Course ID: | 1100-3BF14 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of contact with the patient and first aid |
Name in Polish: | Psychologia kontaktów z pacjentem i pierwsza pomoc |
Organizational unit: | Faculty of Physics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic terms and issues in the field of general psychology, psychology of contact with the patient, and psychopathology. The lecture discusses the contemporary psychological theories and research on the processes of emotion and motivation, individual differences, psychopathology, and methods of work with the patient. During the lectures applicability of the presented information in practice are indicated. Content classes are contained in three blocks - the basics of psychology, psychopathology, and methods of working with a patient |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej, psychologii kontaktu z pacjentem oraz psychopatologii. W ramach wykładu omawiane są współczesne teorie i badania psychologiczne dotyczące procesów emocji i motywacji, różnic indywidualnych, psychopatologii oraz metod pracy z pacjentem. W trakcie wykładów wskazywane są możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce. Treści zajęć zawarte są w trzech blokach - podstawy psychologii, psychopatologia oraz metody pracy z pacjentem Tematy wykładów 1. Definicja pomocy psychologicznej i jej formy 2. Współczesne kierunki psychologiczne: kierunek psychodynamiczny, behawioryzm, podejście humanistyczne i kierunek poznawczy 3. Psychologia emocji. 4. Motywacja. Co to jest "motywacja"? Podstawowe teorie motywacji. 5. Stres. Strategie radzenia sobie ze stresem 6. Procesy uczenia się. 7. Pomoc psychologiczna a wsparcie społeczne 8. Psychoterapia - podejście behawioralne 9. Psychoterapia - podejście poznawcze 10. Psychoterapia - podejście humanistyczno-egzystencjalne 11. Psychoterapia systemowa. 12. Interwencja kryzysowa 13. Rehabilitacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością 14. Psychoprofilaktyka i edukacja w zakresie zdrowia |
Bibliography: |
(in Polish) literatura obowiązkowa: 1. Sęk, H., Brzezińska A. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, t.2. Gdańsk: GWP. 2. Rakowska, J.M. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Scholar. 3. Sęk, H., Cieślak R. (2006). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacyjna. Warszawa: WAiP. 5. Prigatano G.P. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa PWN; cz. 2. 6. Linley, P.A., Joseph S. (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Grzesiuk L. (red). 2005. Psychoterapia .Teorie. Warszawa: Eneteia. (Rozdziały: Sokolik, Z. Psychoanaliza, s. 25-128; Rakowska, J. Terapia behawioralno-poznawcza, s. 133-174; Grzesiuk L. i Jakubowska U. Terapia humanistyczno-egzystencjalna, s. 177-189; Grzesiuk L. i Jakubowska U. Terapia systemowa, s. 189-195). 8. Pilecka, B. (2005). Kryzys psychologiczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 9. Zimbardo, P.G. Psychologia i życie. Warszawa, 2004; Wydawca: PWN (wybrane fragmenty) Strelau, J. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk, 2000; Wydawca: GWP (wybrane fragmenty) literatura uzupełniająca: 1. Brzeziński, J., Chyrowicz, Poznaniak W., Toeplitz -Winiewska, M. ( 2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Scholar. 2. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 681-734. 4. Gałkowski, T. i Pisula, E. (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. 5. Kriese , M. (2005). Smutek , strata, żałoba. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne. 6. Kubacka-Jasiecka, D., Budyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 7. Kubler-Ross, E. (2005). Życiodajna śmierć. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha Sp. z o.o. 8. Łojek E. i Bolewska A.(2008, red.). Wybranie zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR. 9. Pąchalska M.(2008). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 10. Rakowska, J.M. (2000). Terapia krótkoterminowa. Warszawa: PWN. 11. Shepherd, G.( 1999). Rehabilitacja w psychiatrii. Pruszków: Towarzystwo Amici di Tworki. 12. Woolfe, R. i Dryden, W. (red). (2003). Handbook of Counselling Psychology. London: Sage. Fragmenty zostaną przetłumaczone i będą dostępne w czytelni. 13. Yalom, I., Leszcz, M. (2005). Psychoterapia grupowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 14. Zalewska , M i Schier K. (2005). Psychoterapia dzieci i młodzieży. W: L. Grzesiuk (red). Psychoterapia. Praktyka. Warszawa. Eneteia. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student zna: podstawowe kierunki w psychologii mechanizmy emocji oraz motywacji metody pracy z pacjentem Postawy Student widzi związek między posiadaniem wiedzy z zakresu psycholiogii a nawiązaniem oraz utrzymaniem profesjonalnej relacji z pacjentem Umiejętności Student rozpoznaje podstawowe mechanizmy funkcjonowania emocjonalnego oraz potrafi nawiązać profesjonalny kontakt z pacjentem |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium - Kryterium oceniania: poniżej 60% poprawnych odpowiedzi - 2 60-69% - 3 70 - 74% - 3,5 75 - 84% - 4 85 - 89% - 4,5 90 - 100% - 5 |
Copyright by University of Warsaw.