Digital accessibility of website portals
General data
Course ID: | 1100-DCI-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Digital accessibility of website portals |
Name in Polish: | Dostępność cyfrowa portali/stron internetowych |
Organizational unit: | Faculty of Physics |
Course groups: |
General university courses General university courses improving digital competences useful in science and on the labor market General university subjects |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | Podstawowe umiejętności korzystania z przeglądarek internetowych. W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie: • studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, • pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich, • czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Zajęcia dofinansowane zostały ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa jej wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: • wypełnienie najpóźniej na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP, • wypełnienie pre-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji). Warunkiem akceptacji grupy na etapie początku zajęć jest min. 10 studentów, którzy wypełnią powyższą deklarację i pre-test. |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
Podstawowym celem przedmiotu jest wyposażenie studentów, w szczególności kierunków nieinformatycznych, w podstawowe umiejętności informatyczne z zakresu badania dostępności cyfrowej portali/stron internetowych, pozwalające wykonywać zawód specjalisty ds. dostępności. Zajęcia dofinansowane zostały ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa jej wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Full description: |
Zawartość portali/stron internetowych stanowi podstawowe źródło informacji dla osób korzystających z Internetu. Niestety, często portale/strony zaprojektowane są w sposób uniemożliwiający użytkownikom szybkie odnalezienie oczekiwanych informacji, nie zawsze też mogą z nich skorzystać osoby o szczególnych potrzebach (np. słabowidzące, niedosłyszące, seniorzy). Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów różnych kierunków w podstawowe umiejętności informatyczne z zakresu dostępności cyfrowej. Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem prostych narzędzi informatycznych i metod, niewymagających uprzedniego przygotowania informatycznego, pozwalających analizować dostępność stron/portali internetowych, prowadząc do uzyskania wyróżniających studenta na rynku pracy kompetencji informatycznych (znajomość oprogramowania badającego dostępność cyfrową), analitycznych (umiejętność analizy dostępności cyfrowej) i komunikacyjnych (umiejętność tworzenia przekazu informacyjnego, w tym dla osób o nietypowych potrzebach). Wartością dodaną jest również umiejętność stworzenia własnej dostępnej cyfrowo strony internetowej studenta czy profilu w portalach społecznościowych. Zakres realizowanych zagadnień: • 1h - Wprowadzenie do dostępności cyfrowej, informacja elektroniczna, co to jest dostępność? • 2h - Kogo dotyka brak dostępności? Rodzaje niepełnosprawności i różne postrzeganie informacji • 2h - Technologie asystujące - rodzaje, przykłady, demonstracja • 2h - Prawo a dostępność - obowiązujące przepisy i wymagania • 2h - Standardy dostępności, w tym omówienie wytycznych standardu WCAG 2.1 • 1h - Omówienie kryteriów sukcesu projektowania dostępnych cyfrowo portali/stron w oparciu o przykłady z raportów z badań dostępności serwisów • 3h - Podstawy tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych • 3h - Podstawy tworzenia dostępnych treści w mediach społecznościowych • 1h - Podstawy badania dostępności, jak poprawiać dostępność • 6h - Narzędzia wspomagające badanie dostępności (Non Visual Desktop Access, W3C Markup Validation Service, Adobe Acrobat Pro, PDF Accessibility Checker, Kalkulator kontrastu, YouDescribe, Logios, Lupa) • 1h - Dobre i złe praktyki dostępności |
Bibliography: |
• Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej, rekomendowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, 2021, • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, • Wytyczne dla dostępności treści internetowych (WCAG) 2.1, wersja w języku polskim, 2021, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. |
Learning outcomes: |
Wiedza: • student zna wymogi informatyczne dostępności cyfrowej, określone standardami dostępności, • posiada wiedzę z zakresu wymogów prawnych regulujących dostępność cyfrową, • identyfikuje potrzeby z zakresu dostępności cyfrowej osób o nietypowych uwarunkowaniach. Umiejętności: • student projektuje i redaguje treści portali/stron internetowych zgodnie ze standardami dostępności, zasadami komunikacji cyfrowej, wymogami prawnymi i potrzebami użytkowników, • potrafi wykorzystać oprogramowanie do analizy dostępności cyfrowej portali/stron internetowych, • wykorzystuje rekomendowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji listę kontrolną badającą dostępność. Kompetencje społeczne: • student ma świadomość potrzeb użytkowników portali/stron internetowych, ułatwiających komunikację cyfrową, • rozumie specyfikę funkcjonowania osób o szczególnych potrzebach (np. seniorów, osób z niepełnosprawnością). |
Assessment methods and assessment criteria: |
Warunki zaliczenia zajęć: • obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań, • wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć). Warunkiem finalnej akceptacji grupy jest wypełnienie wszystkich w/w wymagań przez co najmniej 10 studentów. • wykonanie projektu analizy wskazanej strony internetowej i sporządzenie syntetycznego raportu z wykonania analizy, podlegającego ocenie punktowej. |
Copyright by University of Warsaw.