University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Digital accessibility of website portals

General data

Course ID: 1100-DCI-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Digital accessibility of website portals
Name in Polish: Dostępność cyfrowa portali/stron internetowych
Organizational unit: Faculty of Physics
Course groups: General university courses
General university courses improving digital competences useful in science and on the labor market
General university subjects
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

Podstawowe umiejętności korzystania z przeglądarek internetowych.


W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie:

• studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich,

• pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich,

• czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich.


Zajęcia dofinansowane zostały ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa jej wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.


Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem:

• wypełnienie najpóźniej na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP,

• wypełnienie pre-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji).


Warunkiem akceptacji grupy na etapie początku zajęć jest min. 10 studentów, którzy wypełnią powyższą deklarację i pre-test.

Mode:

Remote learning

Short description:

Podstawowym celem przedmiotu jest wyposażenie studentów, w szczególności kierunków nieinformatycznych, w podstawowe umiejętności informatyczne z zakresu badania dostępności cyfrowej portali/stron internetowych, pozwalające wykonywać zawód specjalisty ds. dostępności.

Zajęcia dofinansowane zostały ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa jej wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć.

Full description:

Zawartość portali/stron internetowych stanowi podstawowe źródło informacji dla osób korzystających z Internetu. Niestety, często portale/strony zaprojektowane są w sposób uniemożliwiający użytkownikom szybkie odnalezienie oczekiwanych informacji, nie zawsze też mogą z nich skorzystać osoby o szczególnych potrzebach (np. słabowidzące, niedosłyszące, seniorzy).

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów różnych kierunków w podstawowe umiejętności informatyczne z zakresu dostępności cyfrowej. Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem prostych narzędzi informatycznych i metod, niewymagających uprzedniego przygotowania informatycznego, pozwalających analizować dostępność stron/portali internetowych, prowadząc do uzyskania wyróżniających studenta na rynku pracy kompetencji informatycznych (znajomość oprogramowania badającego dostępność cyfrową), analitycznych (umiejętność analizy dostępności cyfrowej) i komunikacyjnych (umiejętność tworzenia przekazu informacyjnego, w tym dla osób o nietypowych potrzebach). Wartością dodaną jest również umiejętność stworzenia własnej dostępnej cyfrowo strony internetowej studenta czy profilu w portalach społecznościowych.

Zakres realizowanych zagadnień:

• 1h - Wprowadzenie do dostępności cyfrowej, informacja elektroniczna, co to jest dostępność?

• 2h - Kogo dotyka brak dostępności? Rodzaje niepełnosprawności i różne postrzeganie informacji

• 2h - Technologie asystujące - rodzaje, przykłady, demonstracja

• 2h - Prawo a dostępność - obowiązujące przepisy i wymagania

• 2h - Standardy dostępności, w tym omówienie wytycznych standardu WCAG 2.1

• 1h - Omówienie kryteriów sukcesu projektowania dostępnych cyfrowo portali/stron w oparciu o przykłady z raportów z badań dostępności serwisów

• 3h - Podstawy tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych

• 3h - Podstawy tworzenia dostępnych treści w mediach społecznościowych

• 1h - Podstawy badania dostępności, jak poprawiać dostępność

• 6h - Narzędzia wspomagające badanie dostępności (Non Visual Desktop Access, W3C Markup Validation Service, Adobe Acrobat Pro, PDF Accessibility Checker, Kalkulator kontrastu, YouDescribe, Logios, Lupa)

• 1h - Dobre i złe praktyki dostępności

Bibliography:

• Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej, rekomendowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, 2021,

• Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,

• Wytyczne dla dostępności treści internetowych (WCAG) 2.1, wersja w języku polskim, 2021, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.

Learning outcomes:

Wiedza:

• student zna wymogi informatyczne dostępności cyfrowej, określone standardami dostępności,

• posiada wiedzę z zakresu wymogów prawnych regulujących dostępność cyfrową,

• identyfikuje potrzeby z zakresu dostępności cyfrowej osób o nietypowych uwarunkowaniach.

Umiejętności:

• student projektuje i redaguje treści portali/stron internetowych zgodnie ze standardami dostępności, zasadami komunikacji cyfrowej, wymogami prawnymi i potrzebami użytkowników,

• potrafi wykorzystać oprogramowanie do analizy dostępności cyfrowej portali/stron internetowych,

• wykorzystuje rekomendowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji listę kontrolną badającą dostępność.

Kompetencje społeczne:

• student ma świadomość potrzeb użytkowników portali/stron internetowych, ułatwiających komunikację cyfrową,

• rozumie specyfikę funkcjonowania osób o szczególnych potrzebach (np. seniorów, osób z niepełnosprawnością).

Assessment methods and assessment criteria:

Warunki zaliczenia zajęć:

• obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań,

• wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć).

Warunkiem finalnej akceptacji grupy jest wypełnienie wszystkich w/w wymagań przez co najmniej 10 studentów.

• wykonanie projektu analizy wskazanej strony internetowej i sporządzenie syntetycznego raportu z wykonania analizy, podlegającego ocenie punktowej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)