University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Engineering geology for prospecting geology

General data

Course ID: 1300-OGINZCW-GEP
Erasmus code / ISCED: 07.303 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Engineering geology for prospecting geology
Name in Polish: Geologia inżynierska dla geologii poszukiwawczej
Organizational unit: Faculty of Geology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiazkowe na III roku studiów pierwszego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description:

Engineering geology is solving engineering and environmental problems which may arise as a results of interaction of a subsoil and an engineering structure or spatial development, as well as forecasting and preventing of geological hazards.

The program includes: introduction to the characteristics and classification of engineering geological environment, classification of soils and rock for engineering purposes, basic concepts of soil science, basic concepts of soil mechanics, selected physical-mechanical properties of soils and rocks, theory of geostatic stresses in a soil mass, geohazards in engineering geological environment.

Full description:

The lecture is designed to acquaint a student with:

• defining the role of engineering geology as a science,

• the history and origins of engineering geology in the world and in Poland,

• the place and role of engineering geology in the science and geological practice,

• relationship between buildings and their engineering-geological environment,,

• fundamentals of documentation of engineering-geological environment,

• fundamentals of soil science,

• parameters to describe physical and mechanical properties of soil,

• parameters to describe geomechanical properties of rock,

• selected field and laboratory tests of soil and rock,

• the concept and meaning of geological hazards for assessing engineering-geological environment,

• examples of failures and disasters of civil structures due to incorrect evaluation or the use of geo-engineering environment,

• concept of geostatic stresses in soils.

The classes are concentrated on:

• fundamental of soil studies: macroscopic description, plasticity of soil, state of soil, size particle analysis,

• determination of basic physical parameters of soils: moisture content, density and weights of soil,

• calculation of the basic physical parameters of soil,

• geostatic stresses calculation: total stress, effective stress and pore water pressure,

• basic field geomechanical tests of rocks,

• basic laboratory destructive and non-destructive tests of rocks,

• calculation of elastic and deformation parameters of rocks,

Bibliography: (in Polish)

BELL, F. G., (2007) Engineering geology. Elsevier.

BELL, F. G., (2003) Geological hazards. Their Assessment, Avoidance and Mitigation. Taylor & Francis.

KOWALSKI, W.C., (1988) Geologia inżynierska. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa.

MYŚLIŃSKA, E., (2006) Laboratoryjne badania gruntów. BEL Studio, Warszawa.

OBRYCKI, M., PISARCZYK, S., (2002) Zbiór zadań z mechaniki gruntów. Wyd. PW.

PISARCZYK, S., (2001) Gruntoznawstwo inżynierskie. PWN, Warszawa,

PRICE, D. G., (2009) Engineering Geology: Principles and Practice. Springer-Verlag.

WIŁUN Z. (2000) Zarys geotechniki. Wydawnictwa WKiŁ.

WALTHAM T., (2009) Foundations of Engineering Geology. Spon Press.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W03 student rozpoznaje podstawowe zjawiska fizyczne, analizuje je w oparciu o prawa fizyki oraz wyjaśnia ich przebieg w nawiązaniu do procesów geologicznych

K_W16 student zna podstawowe regulacje prawne, które warunkują działalność geologiczno-inżynierską w Polsce, zna metody badań terenowych oraz zasady działania aparatury terenowej do badań geologiczno-inżynierskich, zna procesy geodynamiczne oraz potrafi oszacować ich wpływ na warunki geologiczno-inżynierskie, wie jak wygląda proces przygotowania projektu i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz zna zawartość takich dokumentów

K_U17 student rozpoznaje różne rodzaje sprzętu wiertniczego, ich przeznaczenie i sposób wykorzystania; określa przydatność różnych typów technologii wiertniczych do rozwiązywania zadań geologicznych; określa warunki geologiczno-techniczne do projektu wykonywania otworów wiertniczych;

K_U18 student potrafi w sposób liczbowy opisać stan naprężeń występujący w podłożu budowlanym, potrafi obliczyć nośność gruntu i osiadanie oraz odnieść otrzymane wartości do pojęcia stanu granicznego gruntu, potrafi posługiwać się normami, aby zastosować standardowe procedury oznaczeń właściwości fizyczno-mechanicznych gruntów

K_K01 student współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych

K_K03 student realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania

K_K04 student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych

Assessment methods and assessment criteria:

The assessment of the course is based on the sum of the points obtained from:

- all the reports from the classes,

- a written test on the classes,

- a written test on the lectures.

The written test consist of closed (optional), open and problematic questions. In case of a failure, there is a possibility of to re-take each test.

Requirements:

- classes' reports need to be realise timely and correctly, the written test on the classes can be started after completing the classes' reports.

- attendance at the classes - a maximum of three absences during the whole semester are allowed, a fourth absence causes the student to fail the classes ,

- to pass the course, a minimum of 51% of the sum of all points (possible to obtain from the reports, the test on the classes and the test on the lecture colloquium) is required to pass the class.

Practical placement:

none

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 13 places more information
Lecture, 30 hours, 13 places more information
Coordinators: Anna Bąkowska
Group instructors: Anna Bąkowska, Waldemar Granacki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - No assessment
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)