Crystallochemistry and X-ray diffraction
General data
Course ID: | 1300-OKRG4C |
Erasmus code / ISCED: |
07.304
|
Course title: | Crystallochemistry and X-ray diffraction |
Name in Polish: | Krystalochemia i rentgenografia |
Organizational unit: | Faculty of Geology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student powinien przed rozpoczęciem nauki przedmiotu posiadać podstawową wiedzę z matematyki, chemii, fizyki i mineralogii, szczególnie w zakresie obejmującym: budowę atomu i cząsteczek, geometrię przestrzenną, trygonometrię, promieniowanie elektromagnetyczne, podstawy krystalografii geometrycznej. |
Short description: |
(in Polish) Podstawy krystalografii strukturalnej (budowa wewnętrzna kryształów, podstawowe typy struktur krystalicznych, defekty kryształów), metody dyfrakcyjne i ich wykorzystanie w mineralogii, struktury minerałów z grupy SiO2. Przedmiot ten jest oparty na wybranych zagadnieniach z dziedziny fizyki, chemii i matematyki. Przedmiot ten jest powiązany z wieloma naukami przyrodniczymi i technicznymi. Wśród dziedzin związanych z omawianym przedmiotem należy wymienić mineralogię, petrologię, badania surowców mineralnych, badania ekologiczne, ceramikę, inżynierię materiałową, farmakologię. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia obejmują naukę studentów w kierunku interpretacji wyników badań rentgenodyfrakcyjnych, w szczególności rozpoznawania faz krystalicznych. Zajęcia polegają w dużej mierze na matematycznych przeliczeniach uzyskanych wyników. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci uczą praktycznych zastosowań badań rentgenodyfrakcyjnych. Podczas zajęć studenci poznają podstawowe zasady BHP, szczegółowo zapoznają się z budową dyfraktometru rentgenowskiego, uczą się obsługi zaawansowanego oprogramowania do sterowania dyfraktometrem i interpretacji jakościowych wyników badań rentgenodyfrakcyjnych. Ważną częścią zajęć laboratoryjnych jest również nauka właściwego zaplanowania przebiegu eksperymentu dyfrakcyjnego: doboru właściwych warunków pomiarowych w stosunku do planowanych rodzaju badań. Studenci uczą się także różnych sposobów przygotowania preparatów do badań. |
Bibliography: |
(in Polish) D.M. Moore, R.C. Reynolds: „X-Ray Diffraction and the identification and Analysis of Clay Minerals”, Oxford University Press, 1989 Bloss F. D. 2000 - Crystallography and Crystal Chemistry; An Introduction, Mineralogical Society of America, Washighton D. C., wyd. II, 1-545 Bojarski Z., Łagiewka E. 1988 - Rentgenowska analiza strukturalna, PWN, Warszawa, 1-424 Bojarski Z., Gigla M., Stróż K., Surowiec M. 1996 - Krystalografia. Podręcznik wspomagany komputerowo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1-445 Chojnacki J. 1973 - Elementy krystalografii chemicznej i fizycznej, PWN, Warszawa, wyd. III, 1-463 Cullity B. D. 1978 - Elements of X-ray Diffraction (II wydanie), Addison-Wesley Publishing Co., Reading, MA, 1-555 Griffen D. T. 1992 - Silicate Crystal Chemistry, Oxford University Press New York - Oxford, 1-442 Hammond C. 1997 - The Basics of Crystallography and Diffraction, International Union of Crystallography, Oxford Science Publications, Oxford University Press Inc., New York, 1-249 Kelly A., Groves G. W. 1980 - Krystalografia i defekty kryształów, PWN, Warszawa, 1-414 Meersche M. van, Feneau-Dipont J. 1984 - Krystalografia i chemia strukturalna, PWN, 1-664 Putnis A. 1992 - Introduction to Mineral Sciences, Cambridge University Press, 1-437 Whittaker E. J. W. 1981 - Crystallography. An Introduction for Earth Science (and other Solid State) Students, Pergamon Press Silica: Physical Behaviour, Geochemistry and Materials Applications, 1994, Reviews in Mineralogy, v. 29, eds. P. J. Heaney, C. T. Prewitt and G. V. Gibbs, Mineralogical Society of America |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student posiada również podstawową wiedzę z zakresu BHP pracowni dyfrakcji rentgenowskiej, co jest warunkiem dopuszczenia do cyklu zajęć praktycznych. Po zakończeniu cyklu zajęć student powinien umieć poprawnie interpretować wyniki badań rentgenodyfrakcyjnych, posiadać wiedzę o przygotowaniu różnego rodzaju próbek do badań oraz o możliwych błędach i ograniczeniach wynikających m. in. z natury zjawiska dyfrakcji rentgenowskiej, konfiguracji sprzętu i sposobu przygotowania próbek. Student powinien rozpoznawać podstawowe fazy mineralne, jakie zostały zarejestrowane na dyfraktogramie rentgenowskim. Ważną umiejętnością nabytą na zajęciach powinna być zdolność do poprawnego zaplanowania badania dyfrakcyjnego dla różnych celów (badań jakościowych, ilościowych, strukturalnych itp.) oraz dla różnych rodzajów materiałów geologicznych. K_W01 – zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego K_W02 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej K_W10 – zna zastosowanie technik komputerowych do modelowania i rozwiązywania problemów geologicznych K_W16 – zna budowę strukturalną minerałów i jej wpływ na właściwości substancji K_W20 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej K_U01 – umie zaplanować tok analityczny właściwy dla danego materiału badawczego i zinterpretować otrzymane wyniki K_U02 – umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i podstawową aparaturą badawczą K_U05 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować wyniki i wyciągnąć stosowne wnioski K_U10 – umie wybrać określone techniki komputerowe do rozwiązywania zagadnień w zakresie geologii K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty uczenia się studentów są oceniane na podstawie dwuczęściowego kolokwium. Pierwsza część, testowa, obejmuje sprawdzenie wiedzy studenta nabytej podczas ćwiczeń i podczas zajęć laboratoryjnych. Druga część to sprawdzenie umiejętności studenta przy stanowisku pracy w pracowni badań rentgenodyfrakcyjnych. Sprawdzian ten polega w głównej mierze na ocenie posługiwania się przez studenta oprogramowaniem i przedstawieniu właściwej interpretacji przykładowych wyników badań. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.