Recultivation and reshaping the environment
General data
Course ID: | 1300-OKSR5C |
Erasmus code / ISCED: |
07.305
|
Course title: | Recultivation and reshaping the environment |
Name in Polish: | Kształtowanie środowiska i rekultywacja |
Organizational unit: | Faculty of Geology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Postrzeganie szerokiego spektrum problemów kształtowania i rekultywacji środowiska ułatwi studentowi wcześniej przyswojona wiedza z zakresu: geologii dynamicznej, geochemii, hydrogeologii, geoinżynierii środowiska, gruntów antropogenicznych, monitoringu, ochrony i kształtowa środowiska. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot omawia globalne problemy środowiska, wpływ czynnika antropogenicznego na procesy w powierzchniowych warstwach litosfery, problemy prawne w ochronie środowiska oraz zagadnienia ochrony, rekultywacji, rewitalizacji i renaturalizacji obszarów zdegradowanych i zdewastowanych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Mapa sozologiczna zadanego obszaru. 2. Złoża kopalin i obszary prognostyczne. 3. Chronione elementy środowiska przyrodniczego’ 4. Analiza składników środowiska przyrodniczego. 5. Ocena wpływu eksploatacji kopalin na elementy chronione środowiska. 6. Projektowanie alternatywnych sposobów rekultywacji terenów pogórniczych. |
Bibliography: |
(in Polish) Bojakowska I., 1994 – Wpływ czynnika antropogenicznego na procesy geochemiczne w powierzchniowych warstwach litosfery. Instrukcje i metody badań geologicznych. PIG; Warszawa. Kozłowski S., 2002 – Ekorozwój wyzwanie XXI wieku PWN;Warszawa. Maciak F.,1996 – Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW; Warszawa. Siuta J., 1998 – Rekultywacja gruntów – poradnik. Wyd. Instytutu Ochrony Środowiska. Warszawa. Ustawa z dnia 27.04.2001 Prawo Ochrony Środowiska. Ustawa z dnia 3.10.2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Weizsacker von U.E., 1999 - Mnożnik cztery – raport Klubu Rzymskiego. Wydawnictwo Rolewski; Toruń. Zadroga B., Olańczuk – Neyman K., 2001 – Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego. Aspekty geochemiczno – budowlane.; Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. WIEDZA: K_W01 dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska K_W03 zna narzędzia zarządzania ochroną środowiska K_W05 przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze K_W08 rozumie miejsce polityki ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym K_W10 zna zasady korzystania z przestrzeni K_W11 rozumie biotransformacje ksenobiotyków w środowisku K_W12 dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych K_W13 rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie ochrony środowiska 2. UMIEJĘTNOŚCI: K_U01 wykonuje oraz opisuje proste i zaawansowane zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo K_U03 stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej samodzielnie i w zespole K_U10 łączy informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez K_U11 identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych K_U12 tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska stosując poprawną dokumentację K_U13 sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych K_U14 ocenia skutki środowiskowe w planach przestrzennego zagospodarowania K_U15 planuje zawodową karierę i stosuje zasady rozwoju zrównoważonego w pracy własnej K_U16 planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązania zadanego problemu w ochronie środowiska 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: K_K01 skutecznie komunikuje się w mowie i na piśmie ze społeczeństwem i specjalistami z różnych dziedzin w zakresie ochrony środowiska K_K02 docenia rolę edukacji ekologicznej i zdrowotnej K_K04 jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z ochroną środowiska K_K07 jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska K_K09 rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii K_K10 rozwija świadomość ekologicznąą u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego K_K11 wskazuje słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań K_K13 dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy naukowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Końcowe zaliczenie ustne. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie oceny uzyskanej za wykonaną mapę sozologiczną i merytorycznej rozmowy ustnej dotyczącej zawartości mapy. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.