Recultivation and reshaping the environment
General data
Course ID: | 1300-OKSR5W |
Erasmus code / ISCED: |
07.305
|
Course title: | Recultivation and reshaping the environment |
Name in Polish: | Kształtowanie środowiska i rekultywacja |
Organizational unit: | Faculty of Geology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Postrzeganie szerokiego spektrum problemów kształtowania i rekultywacji środowiska ułatwi studentowi wcześniej przyswojona wiedza z zakresu: geologii dynamicznej, geochemii, hydrogeologii, geoinżynierii środowiska, gruntów antropogenicznych, monitoringu, ochrony i kształtowa środowiska. |
Short description: |
(in Polish) Wykład omawia globalne problemy środowiska, wpływ czynnika antropogenicznego na procesy w powierzchniowych warstwach litosfery, problemy prawne w ochronie środowiska oraz zagadnienia ochrony, rekultywacji, rewitalizacji i renaturalizacji obszarów zdegradowanych i zdewastowanych. |
Full description: |
(in Polish) - ekologizm – nowa postać humanizmu, -globalne problemy środowiska: globalna analiza środowiska w ujęciu modelowym, Raporty Rzymskie – „Granice wzrostu”, „Mnożnik cztery”, -ustawodawstwo polskie dla środowiska przyrodniczego, -źródła zanieczyszczenia środowiska, -zagrożenia środowiska, -źródła i skutki zanieczyszczenia powietrza: degradacja i ubytek użytków rolnych, niedobory i zanieczyszczenia wód, zagrożenia lasów – koncepcja zielonych płuc, -klasyfikacja terenów zdegradowanych i zdewastowanych, -rekultywacja – wiadomości wprowadzające i podstawy prawne, -metody rekultywacji, -rewitalizacja i renaturalizacja obszarów, -rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdegradowanych wskutek działalności : górnictwa podziemnego, odkrywkowego i otworowego, przemysłu energetycznego, chemicznego, spożywczego i rolnictwa, - społeczne narzędzia wprowadzania zrównoważonego rozwoju, -edukacja ekologiczna. |
Bibliography: |
(in Polish) Bojakowska I., 1994 – Wpływ czynnika antropogenicznego na procesy geochemiczne w powierzchniowych warstwach litosfery. Instrukcje i metody badań geologicznych. PIG; Warszawa. Kozłowski S., 2002 – Ekorozwój wyzwanie XXI wieku PWN;Warszawa. Maciak F.,1996 – Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW; Warszawa. Siuta J., 1998 – Rekultywacja gruntów – poradnik. Wyd. Instytutu Ochrony Środowiska. Warszawa. Ustawa z dnia 27.04.2001 Prawo Ochrony Środowiska. Ustawa z dnia 3.10.2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Weizsacker von U.E., 1999 - Mnożnik cztery – raport Klubu Rzymskiego. Wydawnictwo Rolewski; Toruń. Zadroga B., Olańczuk – Neyman K., 2001 – Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego. Aspekty geochemiczno – budowlane.; Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu przedmiotu student posiada umiejętność i kompetencje z zakresu: - identyfikacji form degradacji gruntów, gleb i wód oraz ich źródeł - oceny stanu środowiska i stopnia jego degradacji - doboru optymalnych kierunków rekultywacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych - doboru odpowiednich metod remediacji i rekultywacji w zależności od projektowanego sposobu zagospodarowania terenu - oceny projektów zabiegów rekultywacyjnych i remediacji - zasad prowadzenia renaturalizacji rzek, jezior i mokradeł K_W01 - dostrzega wielorakie związki między elementami składowymi środowiska i rozumie procesy zachodzące w środowisku na różnych poziomach organizacji przyrody; K_W03 - ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych; K_W05 - przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze; K_W07- zna i rozpoznaje podstawowe geozagrożenia związane z procesami naturalnymi i antropogenicznymi, rozumie związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy procesami geologicznymi, a katastrofami przyrodniczymi; K_W10 - posiada wiedzę dotyczącą metod remediacji, rekultywacji i renaturyzacji środowiska; K_W11 - rozumie biotransformacje ksenobiotyków w środowisku K_W12 - dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych K_W13 - zna podstawy prawne oraz istotę ocen oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w zakresie metodyki badań i procedur wymaganych w Polsce oraz rodzaje dokumentacji sporządzanych w ramach opracowań środowiskowych; K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo K_U03 - stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej samodzielnie i w zespole K_U10 - łączy informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez K_U11 - identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych; K_U13 - umie analizować plany zagospodarowania przestrzennego i dobierać, z uwzględnieniem geologicznych uwarunkowań, optymalne dla środowiska naturalnego kierunki rozwoju różnych obszarów, identyfikuje zagrożenia środowiskowe wynikające z procesu inwestycyjnego; K_U14 - potrafi zidentyfikować zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności gospodarczej; K_U15 - wyjaśnia związki między budową geologiczną a możliwością wystąpienia geozagrożeń; K_U16 - potrafi wykorzystać w praktyce metody geochemiczne oraz bioindykacyjne stosowane w ocenie stopnia zanieczyszczenia środowiska; K_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; K_K02 - potrafi współdziałać i pracować w zespołach zarówno w laboratorium, jak i w trakcie prac terenowych, przyjmując w niej różne role; K_K03 - doskonali swoje umiejętności zawodowe; K_K07 - jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska; K_K09 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych; K_K10 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z ochroną środowiska; K_K11 - wskazuje słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań K_K13 - rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekt opanowania powyższej wiedzy jest oceniony poprzez: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanej mapy sozologicznej, a następnie w wyniku zdanego egzaminu pisemnego obejmującego całość omawianego materiału. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.