Kurs terenowy z geologii strukturalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OKTGS4L |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Kurs terenowy z geologii strukturalnej |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada wiedzę na temat tektoniki i metod kartowania geologicznego. |
Skrócony opis: |
Kurs terenowy z geologii strukturalnej odbywa się w strefie przeddukielskiej w Karpatach zewnętrznych (Bieszczady). W czasie kursu studenci prowadzą samodzielne badania terenowe przy merytorycznym wsparciu osoby prowadzącej. Podczas prac terenowych studenci uczą się identyfikować wydzielenia litostratygraficzne, rozpoznawać, klasyfikować oraz określać względny wiek struktur tektonicznych. Na podstawie obserwacji zgromadzonych podczas prac terenowych studenci wykonują mapę geologiczną oraz przekroje geologiczne w skali 1:10000 pracując w grupie. |
Pełny opis: |
Kurs terenowy z geologii strukturalnej jest kursem dedykowanym studentom I roku studiów II stopnia specjalności Tektonika i Kartografia Geologiczna. Kurs odbywa się w rejonie łuski Bystrego znajdującej się w obrębie płaszczowiny śląskiej w Karpatach zewnętrznych (Bieszczady). Podczas zajęć terenowych studenci w dwóch grupach prowadzą samodzielne badania kartograficzne ze szczególnym uwzględnieniem elementów tektonicznych – tzw. kartowanie strukturalne – przy wsparciu merytorycznym osoby prowadzącej. Obserwacje terenowe prowadzone są w odsłonięciach wzdłuż potoków oraz w kamieniołomach. Podczas zajęć terenowych studenci nabywają umiejętności lokalizacji w trudnych warunkach terenowych. Stopień zalesienia kartowanego obszaru wymaga od osoby kartującej dobrej orientacji w terenie oraz nierzadko wymusza zastosowanie tradycyjnych metod lokalizacyjnych (kompas, mapa topograficzna w skali 1:10000) w zastępstwie odbiornika GPS. W trakcie badań terenowych studenci uczą się identyfikować jednostki litostratygraficzne występujące na opracowywanym obszarze, rozpoznawać struktury tektoniczne w skali odsłonięcia takie jak fałdy, spękania, uskoki i struktury opierzające z nimi związane, wykonywać pomiary podstawowych parametrów tych struktur rozpoznawać styl deformacji tektonicznych (kruchy, podatny) oraz określać względny wiek deformacji skał. Znaczne kontrasty litologiczne kartowanych na opracowywanym obszarze wydzieleń litostratygraficznych umożliwiają studentom obserwację zróżnicowania stylu oraz intensywności deformacji w zależności od podatności badanych utworów. Zróżnicowaną litologię doskonale odzwierciedla morfologia badanego obszaru dając duże pole do interpretacji oraz stanowiąc cenną informację podczas tworzenia mapy geologicznej. Podczas prac kameralnych wykonywana jest mapa geologiczna odkryta oraz przekroje geologiczne w skali 1:10000 stanowiące, poza aktywnością podczas zajęć terenowych, podstawę oceny z przedmiotu. Studenci uczą się korelować dane zgromadzone wzdłuż sąsiadujących ze sobą potoków uzupełniając obserwacje terenowe o interpretację morfologii oraz lineamentów z mapy topograficznej, zdjęć satelitarnych, czy cyfrowego modelu terenu. Studenci uczą się zasad podziału badanego obszaru na domeny oraz przygotowania zgromadzonych danych do analizy strukturalnej wykonywanej za pomocą specjalistycznego oprogramowania komputerowego podczas Praktikum z analizy strukturalnej odbywającego się w następnym semestrze (semestr 9). W trakcie 6-dniowego kursu przewidziano 8 h na prace terenowe. Przewidywany czas na prace kameralne (samodzielna i grupowa praca poza zajęciami terenowymi) szacuje się na 2 h. Studenci mają możliwość konsultowania postępów prac z osobami prowadzącymi na bieżąco. |
Literatura: |
Mastella L. 1975. Budowa i ewolucja okna tektonicznego Mszany Dolnej, polskie Karpaty zewnętrzne. Annales Societatis Geologorum Poloniae 58: 53-173 Mastella L. 1995. Mapa tektoniczna jednostki przeddukielskiej (między Roztokami Dolnymi a Ustrzykami Górnymi) w skali 1:25000 Mastella L. 1995. Objaśnienia do mapy tektonicznej jednostki przeddukielskiej (między Roztokami Dolnymi a Ustrzykami Górnymi) w skali 1:25000 Mierzejewski M.P. (ed.) 1992. Badania elementów tektoniki na potrzeby kartografii wiertniczej i powierzchniowej. Państwowy Instytut Geologiczny. Rubinkiewicz J. 2007. Fold-thrust-belt geometry and detailed structural evolution of the Silesian nappe – eastern part of the Polish Outer Carpathians (Bieszczady Mts). Acta Geologica Polonica 57:479-508 Ślączka A. 1959. Stratygrafia serii śląskiej łuski Bystrego na południe od Baligrodu. Z badań geologicznych w Karpatach, t. 2. Biuletyn Instytutu Geologicznego 131: 203-250 Ślączka A. 1968. Objaśnienia do szczegółowej mapy geologicznej Polski 1: 50000, arkusz Bukowsko. Wydawnictwa Geologiczne Ślączka A. 1971. Geologia jednostki dukielskiej. Prace PIG t. 63. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć terenowych student będzie umiał: - opisać budowę geologiczną i tektonikę Karpat zewnętrznych na obszarze Bieszczadów, - rozpoznawać jednostki litostratygraficzne skał na badanym obszarze, - rozpoznawać i klasyfikować struktury tektoniczne (fałdy, uskoki, spękania), - wykonać interpretację danych kartograficznych, - wykonać mapę geologiczną ze szczególnym uwzględnieniem elementów tektoniki w oparciu o dane kartograficzne i morfotektoniczne, - wykonać analizę drobnych struktur tektonicznych. K_W05 - zna główne struktury tektoniczne, strukturę i ewolucję kontynentów i oceanów oraz terminologię dotyczącą opisu basenów sedymentacyjnych współczesnych i kopalnych K_W16 - zna metodykę prowadzenia geologicznych prac terenowych K_W22 - zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie K_U22 - potrafi prowadzić samodzielnie geologiczne prace terenowe (poszukiwawcze, kartograficzne, dokumentacyjne) K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest w oparciu o: - aktywność, samodzielność i umiejętność pracy w grupie studenta podczas zajęć (50% oceny końcowej), - ocenę pracy zaliczeniowej wystawionej przez osoby prowadzące (50% oceny końcowej). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.