Micropaleobotany
General data
Course ID: | 1300-OMPB5W |
Erasmus code / ISCED: |
07.305
|
Course title: | Micropaleobotany |
Name in Polish: | Mikropaleobotanika |
Organizational unit: | Faculty of Geology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wskazane jest posiadanie wiedzy z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej. |
Short description: |
(in Polish) Wykład z mikropaleobotaniki zajmuje się problematyką związaną z mikroszczątkami roślinnymi spotykanymi w stanie kopalnym – ziarnami pyłku i sporami, fitolitami, okrzemkami, kokolitami oraz bruzdnicami. |
Full description: |
(in Polish) Na wykładach omawiane są grupy mikroskamieniałości roślinnych reprezentowane w stanie kopalnym. Fitolity. Okrzemki, kokolity i silikoflagellaty: budowa szkieletów, znaczenie skałotwórcze, stratygraficzne i w rekonstrukcjach paleośrodowiska. Palinologia jako metoda paleobotaniczna. Budowa cyst bruzdnic i znaczenie stratygraficzne. Morfologia ziaren pyłku i spor. Klucze pyłkowe, kolekcje pyłkowe. Produkcja i rozprzestrzenianie się pyłku i spor – współczesny deszcz pyłkowy. Zachowanie ziarn pyłku i zarodników w różnych środowiskach sedymentacyjnych. Sposoby pozyskiwania materiału do badań palinologicznych. Procedury laboratoryjne. Przygotowanie preparatów. Metody zliczania ziarn pyłku. Spektrum pyłkowe. Diagram pyłkowy. Idea analizy pyłkowej jako metody statystycznej. Zastosowanie analizy pyłkowej w badaniach czwartorzędu i trzeciorzędu. Analiza pyłkowa osadów paleozoicznych i mezozoicznych. Inne zastosowania metody analizy pyłkowej – analizy opadu pyłkowego, analizy miodu. |
Bibliography: |
(in Polish) Jansonius J., McGregor D.C 1996. Palynology: principles and applications. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu cyklu wykładów student powinien znać budowę podstawowych mikroszczątków spotykanych w stanie kopalnym. Znać procedury palinologiczne prowadzące do uzyskania spektrów pyłkowych i konstrukcji diagramu pyłkowego oraz jego interpretacji. Powinien być zorientowany z potencjalnymi możliwościami wykorzystania mikroszczatków do badań stratygraficznych i paleoekologicznych. K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości K_W04 - zna metody statystyczne dla celów korelacji, rozpoznania cykliczności, klasyfikacji zespołów skamieniałości, biometrii skamieniałości K_W05 - zna mechanizmy kierujące ewolucją, poznaje przykłady procesów ewolucyjnych przebiegających w liniach rodowych wybranych grup organizmów, poznaje przyczyny wymierań organizmów K_W07 - zna metodykę prac laboratoryjnych i dokumentacyjnych w celu pozyskania materiałów do badań K_W12 - zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej, zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie poszczególnych etapów maceracji w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk K_U06 - stosuje metody statystyczne dla celów korelacji, rozpoznania cykliczności, klasyfikacji zespołów skamieniałości oraz biometrii skamieniałości K_U08 - potrafi konstruować diagramy pyłkowe i zastosować w badaniach osadów K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zdobycie co najmniej 60% punktów z egzaminacyjnej pracy pisemnej i semestralnego testu kontrolnego skutkuje zaliczeniem zajęć. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.