Paleobotany, as based on Botany
General data
Course ID: | 1300-OPBB4C |
Erasmus code / ISCED: |
07.304
|
Course title: | Paleobotany, as based on Botany |
Name in Polish: | Paleobotanika z elementami botaniki |
Organizational unit: | Faculty of Geology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wskazane jest posiadanie wiedzy z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot w oparciu o podstawowe zagadnienia z dziedziny botaniki zaznajamia studentów z ewolucyjnymi zmianami świata roślinnego – od prekambru po okres współczesny. Szczególny nacisk położony jest na ewolucję makroflory. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia rozpoczynają zajęcia komputerowe zaznajamiające studentów z metodami poszukiwania informacji z dziedziny paleobotaniki (dostępne bazy danych), programami komputerowymi używanymi podczas badań botanicznych/paleobotanicznych oraz zaznajamiają z budową podstawowych elementów morfologicznych budujących roślinę: budową pędu, korzenia, systemu przewodzącego, liści, strukturami rozmnażania roślin zarodnikowych i nasiennych (preparaty mikroskopowe). Studenci analizują budowę roślin kopalnych: pierwsze rośliny lądowe, rośliny zarodnikowe i nagonasienne flory paleofitycznej (drzewiaste widłakowe, skrzypowe, paprocie, kordaity, paprocie nasienne), flory mezofitycznej (benetyty, sagowce, miłorzębowe, szpilkowe) oraz flory kenofitycznej (szczątki nasiennych roślin górnej kredy, paleogenu, neogenu i czwartorzędu). W trakcie ćwiczeń studenci wykonują również samodzielnie preparaty z drewien kopalnych oraz preparaty kopalnych i współczesnych skórek liściowych. |
Bibliography: |
(in Polish) SZWEYKOWSKA, A., SZWEYKOWSKI, J. 1993. Botanika - systematyka. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa Taylor T., Taylor E., Krings M. 2009 PALEOBOTANY The Biology and Evolution of Fossil Plants, Second Edition Elsevier Steward and Rothwell 1993. Paleobotany and the Evolution of Plants. Cambridge. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studenci po cyklu ćwiczeniowym powinni nauczyć się rozpoznawać anatomiczną budowę podstawowych organów roślin wyższych – budowę pędu, korzenia, liścia, a także organów rozrodczych ,,mszaków”, ,,paprotników” i roślin nasiennych. Studenci powinni być w stanie rozpoznać grupy roślin pojawiające się w zapisie kopalnym i rozpoznać podstawowe elementy budowy: pierwszych roślin lądowych, roślin zarodnikowych i nagonasiennych flory paleofitycznej (drzewiaste widłakowe, skrzypowe, paprocie, kordaity, paprocie nasienne), flory mezofitycznej (benetyty, sagowce, miłorzębowe, szpilkowe) oraz flory kenofitycznej (szczątki nasiennych roślin górnej kredy, paleogenu, neogenu i czwartorzędu). Studenci powinni być w stanie wykonać preparaty z drewien kopalnych/skórki kopalnych liści i zinterpretować je w podstawowym zakresie. K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk K_U08 - potrafi konstruować diagramy pyłkowe i zastosować w badaniach osadów K_U10 - uzyskuje praktyczne umiejętności wykorzystywania aparatury i narzędzi, jak również wiedzę nt. rodzajów niezbędnych odczynników pozwalających na macerację rozmaitego typu skał K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Semestralne testy kontrolne. Udzielenie 60% prawidłowych odpowiedzi zaliczą zajęcia w stopniu podstawowym. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.