Advanced petrology
General data
Course ID: | 1300-OPTC4ZC |
Erasmus code / ISCED: |
07.304
|
Course title: | Advanced petrology |
Name in Polish: | Petrologia II |
Organizational unit: | Faculty of Geology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | Students should have the proper skills to handle the microscope and to recognize rock-forming minerals and rocks before they start the “Petrology II” subject. Therefore, they are advised to familiarize themselves with the following subjects and issues: Mineralogy – properties of rock-forming minerals. Dynamic geology – geotectonics, processes forming igneous, sedimentary and metamorphic rocks, igneous and post-igneous processes, sedimentary environments. Petrology – recognizing rock-forming minerals with the use polarizing microscope, recognizing main rock types. Paleontology – recognizing fossils, habitat and age of main fossil groups. |
Short description: |
(in Polish) Słowo „Petrologia” pochodzi z greckiego petros – skała, logos – nauka. Przedmiot ten wyjaśnia studentom problematykę powstawania i różnicowania się różnorodnych skał. Składa się z trzech równorzędnych, ściśle ze sobą związanych działów: Petrologia skał magmowych zajmuje się genezą i procesami różnicowania się najważniejszych typów skał magmowych – zarówno głębinowych jak i wylewnych. Określa ich składy fazowe i geochemiczne, tekstury i możliwe środowiska powstawania. Petrologia skał osadowych poświęcona jest problematyce genezy skał osadowych na tle ich nowoczesnej klasyfikacji. Omawia etapy powstawania skał, poczynając od wietrzenia skał wyjściowych, poprzez transport materiału detrytycznego, jego depozycję a następnie diagenezę i wietrzenie. Petrologia skał metamorficznych wyjaśnia procesy geologiczne prowadzącymi do powstania skał w warunkach metamorfizmu. Przedstawia różne środowiska i geotektoniczne i facje metamorficzne oraz utwory z nimi związane. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia z petrologii skał osadowych polegają na samodzielnej pracy przy mikroskopie polaryzacyjnym. Studenci oglądają preparaty następujących grup skał osadowych: okruchowych, węglanowych, krzemionkowych, żelazistych, fosforanowych, organicznych i ewaporatów. Uczą się dokonywać pełnego ich opisu uwzględniającego skład mineralny i teksturę, aby je rozpoznawać i właściwie klasyfikować. Ponadto, uczą się rozpoznawać efekty pierwotnych procesów, które doprowadziły do powstania skał i dokonują szczegółowej interpretacji środowiska ich depozycji. Poznają także sposoby identyfikacji przemian wtórnych, aby potrafić odtwarzać historię diagenetyczną tych skał. Na ćwiczeniach z petrologii skał osadowych studenci zapoznają się przede wszystkim z następującymi zagadnieniami: • Metody identyfikacji minerałów, mineraloidów i innych składników skał osadowych. • Rozpoznawanie efektów różnych procesów wtórnych (w tym procesów diagenetycznych) przy zastosowaniu kompleksowych metod analitycznych (mikroskop polaryzacyjny i skaningowy, rentgenografia, katodoluminescencja, mikrosonda, itp.). • Różne rodzaje spoiw w skałach detrytycznych - masa wypełniająca (matriks) a cement. • Mikroskopowe metody rozpoznawania skał piroklastycznych. • Analiza minerałów ciężkich – różne metody separacji minerałów, sporządzania z nich preparatów mikroskopowych oraz identyfikacji. • Badania efektów procesów wtórnych w skałach osadowych wykorzystanych w budownictwie i sztuce. Ćwiczenia z petrologii skał metamorficznych prowadzone są również w laboratorium mikroskopowym, gdzie skały w formie specjalnie przygotowanych płytek cienkich obserwowane są w świetle spolaryzowanym. Dzięki tej metodzie studenci rozwijają nabyte wcześniej umiejętności rozpoznawania minerałów i skał typowych dla warunków metamorfizmu oraz uczą się opisywać skały (rozpoznawać skład mineralny, tekstury, charakterystyczne zespoły mineralne definiujące warunki powstawania skały, selekcjonować materiał do dalszych badań oraz wyciągać podstawowe wnioski dotyczące powstawania badanej skały). |
Bibliography: |
(in Polish) 1). MACKENZIE W. S., GUILFORD C., 1996: Atlas of rock forming minerals in thin section. Longman. 10th edition. YARDLEY B. W. D., MACKENZIE W. S., GUILFORD C., 1990: Atlas of metamorphic rocks and their textures. Longman Scientific & Technical. 1st edition. 2/3). ADAMS A.E., MAC KENZIE W.S. AND GUILFORD C., 1995: Atlas of Sedimentary Rocks under the Microscope. Longman Scientific & Technical, New York. BOGGS, S. JR., 2009: Petrology of Sedimentary Rocks. Cambridge University Press. KOZŁOWSKI, K., ŁAPOT, W., 1989; Petrologia skał osadowych. Skrypty Uniwersytetu Śląskiego, 440; Katowice. PETTIJOHN F.J., POTTER P.E., SIEVER R., 1972: Sand and Sandstone. Springer Verlag, Berlin – Heidelberg – New York. RYKA W., MALISZEWSKA A., 1991: Słownik petrograficzny. Wyd. Geol., Warszawa. 4). HIBBARD, M., J.1995. Petrography to petrogenesis. Prentice-Hall; New Jersey. |
Learning outcomes: |
1). After completing a part dedicated to metamorphic petrology students are able to recognize under the microscope constituents of the studied metamorphic rock (rock-forming minerals) both main and accessory (altogether a few dozens of minerals), to classify and name rocks on the basis of recognized mineral phases and using classification diagrams, to recognize metamorphic processes leading to the present rock state (reactions between the minerals, alterations, deformations), recognizing under the microscope main phases and textures describes metamorphic rock, approximately determine physical conditions of the rock formation using characteristic equilibrium assemblages. 2/3). The practical training in sedimentary petrology allow the students to acquire the necessary experience to recognize various sedimentary rock types and to interpret their formation, geotectonic settings, diagenetic evolution, provenance of clastic material, and potential practical use. These effects of teaching should be accomplished after the entire cycle of lectures (30 hours per semester) and classes (45 hours per semester). 4).Classes on igneous petrology are devoted to an advanced recognition of igneous rocks and magmatic processes based on microanalysis. Students perform detailed analyses of textures and relationships between rock-forming minerals in thin sections. The aim of this is to reconstruct P-T conditions of magma generation and the following evolution of magma from which the rock was formed. |
Assessment methods and assessment criteria: |
1). Acquired skills are monitored during exercises by constant interaction between teacher and students. Final assesment of skills acquired during classes on metamorphic petrology is done by examination of thin sections under a polarizing microscope and describing mineral composition and texture, naming the rocks, assessing conditions of their formation, and identifying the effects of other important processes. Student activity during classes is also taken into account in the final marking. Indispensable condition for participation in this course is a passed exam of the subject Petrology I. 2/3). After classes on sedimentary petrology students are evaluated/rated on the basis of a colloquium consisting of the examination of thin sections and a full petrographic description of two different sedimentary rock samples. This description encompasses the determination of mineral composition, texture, rock type, precise classification, and naming of the rock. Then, students have to characterize processes of deposition and sedimentary environment. Moreover, they are to identify the effects of diagenesis and arrange them into a diagenetic sequence. Student activity during classes is also taken into account in the final marking. 4). Igneous petrology - credit points are given to a student on a basis of individual analysis of igneous processes as recognized in a thin section (microscopic identification of phase mineralogy, analysis of phase diagrams), as well as rock classification. |
Practical placement: |
none |
Copyright by University of Warsaw.