University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Petrology I

General data

Course ID: 1300-OTRW3C1
Erasmus code / ISCED: 07.302 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Earth science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Petrology I
Name in Polish: Petrologia I
Organizational unit: Faculty of Geology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Przedmiot pokazuje genezę skał, najważniejszych ich typów (magmowych, metamorficznych, osadowych) poprzez procesy prowadzące do ich powstawania. Określa ich skład fazowy i geochemiczny, teksturę, możliwe środowiska ich powstawania. Ma on ścisłe powiązania z geodynamiką, geologią strukturalna (w szczególności tektoniką płyt), sedymentologią (w szczególności z analizą basenów sedymentacyjnych), geochemia procesów magmowych i metamorficznych, termodynamiką petrogenetyczną, szeroko pojęta mineralogią.

Full description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie wprowadzić w możliwie szerokim zakresie procesy skałotwórcze. Pokazuje on w zakresie genezy skał magmowych, procesy tworzenia stopów płaszczowych i krustalnych; ich dalszą dyferencjację; produkty tej dyferencjacji z punktu widzenia składu geochemicznego jak i fazowego. Wprowadza przy tym wiedzę z minerałów skałotwórczych, ich składu, tekstur uzależnionych od środowiska krystalizacji. Pokazuje relacje pomiędzy środowiskami geotektonicznymi a składem i typem stopu/skały. Wprowadza elementy modelowania procesów prowadzących do powstawania skal magmowych.

Skały metamorficzne są prezentowane w podobnym ujęciu w połączeniu we środowiskami geodynamicznymi. Ich paragenezy (skład minerałów) ukazane są w połączeniu z procesami równowagowymi zależnymi of ciśnienia i temperatury. Ich tekstury pokazywane są jako źródło odtworzenia dynamiki procesu. Identyfikacja protolitu dla skał metamorficznych jest wykładana jako zajęcie interaktywne. Równie praktyczne zadania do interaktywnych zajęć na wykładach obejmują identyfikację faz procesów, ścieżek metamorfizmu na podstawie składu i tekstury skał.

W procesy powstawania skał osadowych najwięcej informacji dostarczanych jest na temat procesów depozycji i lityfikacji skał. Pokazane są kolejne stadia diagenezy (od wczesnej do późnej) w poszczególnych typach środowisk. Praktyczne zadania do interaktywnych zajęć na wykładach obejmują identyfikację faz procesów diagenetycznych.

Wykłady pokazują nie tylko procesy, i ich produkty; podają wiedzę z zakresu warsztatu badawczego przydatnego do badań wskaźników petrogenetycznych; najnowocześniejsze metody, zakres ich stosowania.

Ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów pracy ze skałami (rozpoznawanie składników skały, tekstur, pełny opis skały) pod mikroskopem polaryzacyjnym, który jest podstawowym narzędziem do selekcji materiału przed dalszymi badaniami specjalistycznymi. Studenci zapoznawani są z podstawowymi rodzajami skał magmowych (zarówno plutonicznych, wulkanicznych i żyłowych), osadowych (okruchowych, węglanowych, krzemionkowych, mieszanego pochodzenia) i zmetamorfizowanych różnych rodzajów metamorfizmu (regionalny, kontaktowy, dyslokacyjny) i facji (różne warunki ciśnienia i temperatury powstawania). Prezentowane są rózne procesy wpływające na zmiany skał po ich krystalizacji czy konsolidacji (diagenezie).

Bibliography: (in Polish)

HIBBARD, M. J. 1995. Petrography to petrogenesis. Prentice Hall; Englewood Cliffs-New Jersey.

BEST M. G., 2003: Igneous and metamorphic petrology. 2nd edition. Blackwell Publishing, 729 pp.

Learning outcomes: (in Polish)

Student pojawiając się w terenie i badając formacje skalne powinien potrafić:

– zanalizować proces prowadzący do powstania skały

– rozpoznać wszystkie typy skał,

– wyjaśnić ich ewolucję.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student otrzymuje bank pytań (złożony z kilkuset pytań i zadań do rozwiązania), jako pomoc do samooceny swojej wiedzy i jej weryfikacji; przedmiot kończy egzamin testowy.

Practical placement: (in Polish)

brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)