Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ewolucja paleogeograficzna strefy szwu transeuropejskiego (TESZ) w paleozoiku na tle najnowszych koncepcji tektogenezy obszaru Polski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-TEPSST
Kod Erasmus / ISCED: 07.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ewolucja paleogeograficzna strefy szwu transeuropejskiego (TESZ) w paleozoiku na tle najnowszych koncepcji tektogenezy obszaru Polski
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: Tutorial do wyboru na I semestrze I roku st. na kierunku geologia poszukiwawcza
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z geologii regionalnej Polski; bierna znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej B2.

Skrócony opis:

Tutorial (zindywidualizowana dyskusja pomiędzy studentem a tutorem) dotyczy ewolucji paleogeograficznej strefy szwu transeuropejskiego (TESZ) na tle najnowszych koncepcji tektonicznych Polski. Zestawienie danych pozyskanych z przeglądu literatury dla wybranego segmentu TESZ pozwoli na krytyczną dyskusję istniejących poglądów o terranowej budowie tej strefy oraz ich analizę na tle najnowszych koncepcji tektogenezy obszaru Polski. W czasie zajęć dyskusja może ewoluować zgodnie z zainteresowaniami studentów biorących udział w tutorialu.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studenta z rozwojem poglądów dotyczących ewolucji paleogeograficznej strefy szwu transeuropejskiego (TESZ) na tle współczesnych koncepcji tektonicznych dla Polski. Student ma możliwość skupienia się na dowolnym segmencie TESZ, np. obszarze Gór Świętokrzyskich, kaledonidach pomorskich, południowej Lubelszczyźnie, czy pograniczu bloku małopolskiego i górnośląskiego. Po przeprowadzeniu obszernego studium literaturowego, student sporządzi zestawienie różnorodnych danych geologicznych, takich jak: dane litologiczno-batymetryczne, biogeografia wybranych grup organizmów, proweniencja materiału detrytycznego skał osadowych, geochemiczne sygnatury wybranych skał osadowych, wiek modelowy materiału źródłowego na podstawie izotopów neodymu, czy dane pochodzące z głębokiej sejsmiki. Ponadto, student będzie mógł pozyskać informacje o metodyce pozyskiwania poszczególnych typów danych analitycznych. Krytyczna analiza zestawionych danych oraz metod ich pozyskiwania pozwoli na ewaluację poglądów o terranowej budowie TESZ na tle najnowszych koncepcji tektogenezy obszaru Polski.

Literatura:

Przykładowa literatura:

Aleksandrowski, P. i Mazur, S. 2017. O nowych rozwiązaniach tektonicznych w „Atlasie geologicznym Polski”. Przegląd geologiczny, 65, 1499-1510.

Belka, Z., Valverde-Vaquero, P., Dörr, W., Ahrendt, H., Wemmer, K., Franke, W. i Schäfer, J. 2002. Accretion of first Gondwana-derived terranes at the margin of Baltica. W: Winchester, J.A. et al. (red.), Paleozoic Amalgamation of Central Europe. Geological Society of London, Special Publication, 201, 19-36.

Berthelsen, A. 1992. From Precambrian to Variscan Europe. W: Blundell, D.J. et al. (red.), A continent revealed: the European geotraverse. Cambridge University Press, New York, 153-164.

Kozłowski, W., Domańska-Siuda, J. i Nawrocki, J. 2014. Geochemistry and petrology of the Upper Silurian greywackes from the Holy Cross Mountains (central Poland): implications for the Caledonian history of the southern part of the Trans-European Suture Zone (TESZ). Geological Quarterly, 58, 311-336.

Matyja, H. i Poprawa, P. (red.) 2006. Ewolucja facjalna, tektoniczna i termiczna pomorskiego segmentu szwu transeuropejskiego oraz obszarów przyległych. Prace PIG, 186, 5-293.

Nawrocki, J., Dunlap, J., Pecskay, Z., Krzemiński, L., Żylińska, A., Fanning, M., Kozłowski, W., Salwa, S., Szczepanik, Z. i Trela, W. 2007. Late Neoproterozoic to Early Palaeozoic palaeogeography pf the Holy Cross Mountains (Central Europe): An integrated approach. Journal of the Geological Society, 164, 405-423.

Żelaźniewicz, A., Aleksandrowski, P., Buła, Z., Karnkowski, P.H., Konon, A., Oszczypko, N., Ślączka, A., Żaba, J. i Żytko, K. 2011. Regionalizacja Geologiczna Polski. Komitet Nauk Geologicznych PAN, Wrocław.

Efekty uczenia się:

W czasie tutorialu student realizuje co najmniej 4 z poniższych efektów (w zależności od przyjętego sposobu zaliczenia i zakresu tutorialu):

- zna wykształcenie paleozoiku wybranego segmentu TESZ w Polsce i potrafi wskazać najbardziej charakterystyczne elementy jego ewolucji geologicznej;

- umie zdefiniować podstawowe metody odtwarzania pozycji paleogeograficznej badanego obszaru;

- zna podstawy biogeografii wybranych grup organizmów;

- zna podstawy interpretacji danych geochemicznych;

- potrafi zinterpretować przekroje sejsmiczne w stopniu podstawowym;

- umie krytycznie analizować literaturę naukową;

- ma umiejętności językowe wystarczające do czynnego korzystania z angielskojęzycznej literatury naukowej;

- potrafi graficznie przedstawić zebrane dane;

- potrafi napisać i odpowiednio zilustrować esej naukowy na podstawie literatury na temat uzgodniony z opiekunem naukowym;

- potrafi syntetycznie zaprezentować zebrane dane i ich krytyczną analizę w formie prezentacji multimedialnej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto na ocenę końcową składa się przygotowanie przynajmniej jednego załącznika graficznego (zestawienie zgromadzonych danych) i przynajmniej jednego eseju, oraz ocena pracy na zajęciach i zaangażowanie studenta. Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany.

W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.

Praktyki zawodowe:

nie są wymagane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)