(in Polish) Praktikum z analizy instrumentalnej geomateriałów
General data
Course ID: | 1300-WPAIG-GEP |
Erasmus code / ISCED: |
07.304
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praktikum z analizy instrumentalnej geomateriałów |
Organizational unit: | Faculty of Geology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmiot sugerowany do wyboru II roku na stud. II st. GEP na spec. Gmpgz (in Polish) Przedmioty sugerowane do wyboru na I semestrze I roku st. na kierunku geologia poszukiwawcza |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Student zostaje zapoznany z wyposażeniem i technikami pracy w laboratorium chemicznym, z metodami pobierania i przygotowywania próbek minerałów i skał do analizy chemicznej, z etapami procesu analitycznego, ze sposobami separacji minerałów, ze sposobami rozkładu minerałów i skał, z aktualnie stosowanymi metodami analitycznymi w analizie minerałów i skał, metodami zatężania i rozdzielania pierwiastków, ze sposobami interpretacji wyników, metodami przeliczania wyników analiz minerałów na wzory krystalochemiczne. Na ćwiczeniach z tego przedmiotu student wykorzystuje w praktyce zdobytą na wykładzie wiedzę. Praktikum dotyczy zagadnień związanych z przygotowywaniem próbek do analiz chromatograficznych oraz spketrofotometrycznych. Obejmuje ćwiczenia laboratoryjne pozwalające zapoznać się z podstawowymi metodami instrumentalnymi stosowanymi w laboratoriach z zakresu geochemii, analizy minerałów i skał, a także analizy skażeń środowiska przyrodniczego. |
Full description: |
(in Polish) Część teoretyczna Główne cele prowadzonych zajęć. Algorytm geochemicznego procesu badawczego, schemat drogi analitycznej. Pobór próbek w terenie (metody szurfowa, kopertowa itd.), przechowywanie, transport, próbka pierwotna a próbka laboratoryjna, zmniejszanie i homogenizacja próbki, przygotowanie próbki do badań (różnica między rozpuszczaniem a roztwarzaniem) wskazanie na możliwe źródła błędów w procesie analitycznym. Analiza chemiczna, podstawowe pojęcia (dokładność, precyzja itd.), specjacja analityczna. Straty prażenia, oznaczanie wody ‘-‘ i ‘+’, rurki penfilda. Różnice pomiędzy tymi wodami zawartymi w skałach i minerałach. Analiza miareczkowa, ługowanie rud miedzi, oznaczanie Cu i Fe. Oznaczanie węglanów w gruntach. Rodzaje gleb występujących w Polsce, struktura gleby, składowe gleby, poziomy glebowe. Pobór próbki gleb, przygotowanie próbki gleb do pomiaru pH w H2O i KCl, obsługa pHmetrów, rodzaje pHmetrów, inne możliwości pomiaru pH w laboratorium i terenie. Kwasowość potencjalna i aktywna. Oznaczanie węgla organicznego metodą Turina, usuwanie materii organicznej, jakie straty mogą się z tym wiązać. Błędy w analizie chemicznej. Źródła błędów, rodzaje i ich wpływ na wynik końcowy. Statystyka błędów i ich eliminowanie w procesie analitycznym. Przeliczanie analiz na wzór chemiczny minerałów. Po co to robimy, jakie informacje w ten sposób uzyskujemy. Interpretacja wyników analiz. Możliwe sposoby prezentacji wyników, zasadność wykorzystania określonych typów wykresów i wpływ ich typów na interpretację analiz. Część laboratoryjna Bezpieczeństwo w laboratorium (oznakowanie odczynników i materiałów niebezpiecznych, obsługa sprzętu i aparatury). Szkło oraz naczynia laboratoryjne (typy materiałów z jakich wykonano naczynia, ich zastosowanie), typy odczynników, wody używanych w laboratorium. Sporządzanie i mieszanie roztworów. Reguła krzyżowa, obliczenia niezbędne do przygotowania roztworów. Różnice między rozpuszczaniem a roztwarzaniem próbki, roztwarzanie próbek w różnych mediach. Oznaczanie laboratoryjne wody ‘-‘ w próbkach laboratoryjnych, nauka obsługi wag analitycznych, precyzyjnego odważania i ważenia próbek laboratoryjnych, zapoznanie się z naczyniami wagowymi, eksykatorem itd. Straty prażenia, oznaczanie wody ‘+’, rurki penfilda. Analiza miareczkowa, ługowanie rud miedzi, oznaczanie Cu i Fe (2-3 ćwiczenia). Oznaczanie węglanów w gruntach dwoma wybranymi metodami. Pobór próbki gleb, przygotowanie próbki gleb do pomiaru pH w H2O i KCl, obsługa pHmetrów. Pomiar pH gleby metodą terenową. Oznaczanie węgla organicznego metodą Turina, usuwanie materii organicznej. Oznaczanie zawartości krzemionki (2-3 ćwiczenia). Interpretacja wyników wybranych danych uzyskanych w trakcie badań przy pomocy wybranego przez studenta programu. Prezentacja wizualna wyników, interpretacja. Celem praktikum jest zapoznanie studentów z elementami metod instrumentalnych stosowanych w analizie chemicznej. Zakres prezentowanego na ćwiczeniach laboratoryjnych materiału obejmuje zestaw podstawowych metod przygotowywania próbek środowiskowych do analiz chromatograficznych i spektrofotometrycznych takich jak różne rodzaje ekstrakcji analitów z matryc, ekstrakcja ciecz-ciecz, ekstrakcja do fazy stałej, oczyszczanie analitów, zatężanie oraz derywatyzacja. Prezentowane na ćwiczeniach metody analiz jakościowych i ilościowych obejmują chromatografię gazową, chromatografię cieczową, oraz metody oparte na spektrofotometrii i spektrofluorymetrii. Podczas zajęć z przedmiotu studenci wykonują przykładowe oznaczenia wielopierścieniowych i monopierścieniowych węglowodorów aromatycznych oraz związków alifatycznych w próbkach. |
Bibliography: |
(in Polish) Bielański A., 2007 – Podstawy chemii nieorganicznej, tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Cygański A., 2005 - Chemiczne metody analizy ilościowej. Wydawnictwo Naukowo –Techniczne, Warszawa. Cygański A., Ptaszyński B., Krystek J., 2000 - Obliczenia w chemii analitycznej. Wydawnictwo Naukowo –Techniczne, Warszawa. Holland H.D., Turekian K.K., (eds.) 2003 – Treatise on geochemistry, vol. 1-9. Elsevier, Oxfrord. Marczak M., 1980 – Wstęp do chemicznej analizy minerałów i skał; Wydawnictwo Uniwersytet Śląski, Katowice. Marczenko, Z. 1979 – Spektrofotometryczne oznaczanie pierwiastków. PWN, Warszawa. Minczewski, J., Marczenko, Z. 1980 – Chemia analityczna, tom 1-3. PWN, Warszawa. Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., 2000 – Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa. Myślińska E., 1998 – Laboratoryjne badania gruntów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Peters K.E., Moldowan J.M., 1993 – Biomarkers guide. Interpreting molecular fossils in petroleum and ancient sediments. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J. Pinta, M. 1977 – Absorpcyjna spektrometria atomowa. Zastosowanie w analizie chemicznej. PWN, Warszawa. Szczepaniak W. – 2008 - Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. vanLoon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska. PWN 2008. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN 2011. Witkiewicz Z., Chromatografia gazowa. WNT 2009. Galus Z. (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. PWN 2011. Jóźwiak Z., Bartosz G. (red.), Biofizyka, wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami. PWN 2012. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: - umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i podstawową aparaturą pomiarową, - potrafi pobrać materiał geologiczny do badań analitycznych; - potrafi wybrać i prawidłowo zastosować metody analityczne do rozwiązywania problemów geologicznych, - potrafi graficznie przedstawić uzyskane dane geochemiczne oraz wykonać ich interpretację; - potrafi przeliczyć uzyskane wyniki analiz chemicznych minerałów na wzory krystalochemiczne. Po zakończeniu praktikum student powinien posiadać praktyczną wiedzę dotyczącą najważniejszych metod przygotowywania i oznaczania różnych próbek środowiskowych do analizy instrumentalnej. Powinien także posiadać umiejętności wykonywania oznaczeń ilościowych metodami chromatografii powszechnie stosowanymi w laboratoriach analitycznych. K_W01 – ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż K_W02 – zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych K_W06 – zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod , zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych K_W08 – ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych K_W09 – ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał K_W11 – zna sposoby pozyskiwania i rozliczania funduszy na realizację badań;. zna regulacje prawne w zakresie poszukiwania i wydobywania kopalin oraz wykonywania prac geologicznych, unormowanych prawem geologicznym i górniczym, ustawą o ochronie i kształtowaniu środowiska, prawem wodnym i innymi aktami prawnymi, zna zasady procesu koncesyjnego oraz zasady postępowania administracyjnego w zakresie działalności geologicznej, zna skutki nieprzestrzegania zasad ochrony praw własności intelektualnej; zna metody rozwoju własnej przedsiębiorczości K_W13 – posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_U02 – korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą K_U03 – umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych K_U04 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe K¬_U06 – potrafi zwięźle scharakteryzować warunki geologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i skalnych, potrafi wyjaśnić genezę w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej K_U07 – umie opisać budowę wewnętrzną skały, zanalizować procesy prowadzące do jej powstania, środowisko geotektoniczne i procesy przeobrażeń, umie określić termodynamiczne warunki konieczne do powstawania określonych typów skał K_U09 – zna i stosuje prawo geologiczne i górnicze oraz akty prawne związane z działalnością geologiczną, wykazuje umiejętność projektowania prac w celu obliczania zasobów złóż kopalin użytecznych, zna podstawy prawidłowej gospodarki surowcowej i jej aspekty ekonomiczne K_U10 – planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik K_U11 – ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej K_K01 – Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych K_K04 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych K_K07 – wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych K_K09 – jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybranym kierunkiem |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zajęciach student oceniany jest zarówno pod kątem zaangażowania w zajęcia jak i wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć. Na końcu przewidziane jest kolokwium sprawdzające w praktyce uzyskane umiejętności. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.