(in Polish) Człowiek i biosfera
General data
Course ID: | 1400-111CB |
Erasmus code / ISCED: |
13.3
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Człowiek i biosfera |
Organizational unit: | Faculty of Biology |
Course groups: |
Requisite subjects for first-year students of Environmental Protection |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie do współczesnych zagrożeń środowiska i mechanizmów antropopresji, skutkujących globalnymi, regionalnymi i lokalnymi zmianami w środowisku i przyrodzie. Konwersatorium ma formułę dyskusji panelowych w oparciu o lektury czytane przez wszystkich uczestniczących studentów. Główne poruszane tematy: antropocen jako epoka wykładniczego wzrostu wskaźników zagrożenia środowiska, skutki wykorzystania paliw kopalnych, kurczenie się zasobów, odpady i zanieczyszczenia, zaburzenie cykli biogeochemicznych, wymieranie gatunków, zmiany klimatu, świadomość społeczna i dostęp do informacji w zakresie stanu środowiska. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w problematykę współczesnych zagrożeń środowiska i zapoznać ich z głównymi mechanizmami antropopresji, skutkującej globalnymi, regionalnymi i lokalnymi zmianami w środowisku i przyrodzie. Przedmiot trwa pół semestru i jest prowadzony jako konwersatorium, w oparciu o lektury czytane przez wszystkich studentów i dyskutowane na zajęciach. Podstawową lekturą są rozdziały książki M. Popkiewicza „Świat na Rozdrożu”, uzupełnione artykułami popularnonaukowymi. Spotkania odbywają się co dwa tygodnie i trwają dwie godziny akademickie. Każde spotkanie ma formułę dyskusji panelowej, w której kilkoro studentów dyskutuje na temat zadanej tezy lub problemu – w oparciu o przeczytaną zadaną lekturę oraz odwołując się do własnej wiedzy, przekonań i doświadczeń. Pierwsza część spotkania poświęcona jest na przedstawienie stanowisk przez uczestników panelu, w drugiej części do dyskusji włączani są pozostali studenci („publiczność”). Osoby prowadzące konserwatorium (moderatorzy dyskusji) starają się aktywizować wszystkich uczestników do czynnej wymiany poglądów, kierując się przekonaniem, że rozmowa i otwarta dyskusja jest najlepszym kluczem do znalezienia rozwiązań trudnych problemów. Chcemy też pokazać, że efektywne działanie w dziedzinie ochrony środowiska i przyrody wymaga zrozumienia i odpowiedniego zaadresowania nie tylko skutków, ale przede wszystkim problemów na styku przyroda – cywilizacja, a także odwagi w zadawaniu trudnych pytań i szukaniu prawdziwych odpowiedzi. Główne dyskutowane tematy to: antropocen jako epoka wykładniczego wzrostu wskaźników zagrożenia środowiska, skutki eksploatacji i wykorzystania paliw kopalnych, kurczenie się zasobów nieodnawialnych i odnawialnych, odpady i zanieczyszczenia, zaburzenie cykli biogeochemicznych i eutrofizacja, antropogeniczne wymieranie gatunków, zmiany klimatu, świadomość społeczna i dostęp do rzetelnej informacji w zakresie stanu środowiska. W przypadku dużej liczby studentów wprowadzany jest podział na dwie grupy (w pierwszej i w drugiej połowie semestru). |
Bibliography: |
(in Polish) Popkiewicz M. 2011. Świat na Rozdrożu. 2012. Wyd. Sonia Draga. Artykuły popularnonaukowe przekazane przez prowadzącego. www.naukaoklimacie.pl, www.naukadlaprzyrody.pl |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W05 Zna globalne problemy środowiskowe. K_W06 Opisuje aktualne problemy cywilizacyjne związane z koniecznością godzenia rozwoju gospodarczego z wymogami ochrony środowiska i identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery. K_U06 Analizuje przyczyny zagrożeń środowiska i różnorodności biologicznej. K_U08 Potrafi rozpoznać i wyjaśnić, na podstawie różnych źródeł, podstawowe problemy związane z gospodarowaniem zasobami naturalnymi. K_U12 Potrafi przygotować i zaprezentować zagadnienia związane z ochroną środowiska. K_K02 Wykazuje potrzebę poszerzania i stałego aktualizowania wiedzy z zakresu o środowisku. K_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony środowiska i przyrody. K_K04 Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym oraz gospodarce. K_K05 Potrafi współpracować w grupie podczas wykonywania zadań badawczych i prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z wykonywaną pracą. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie na ocenę |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Wiktor Kotowski | |
Group instructors: | Ewa Jabłońska, Wiktor Kotowski, Łukasz Kozub | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Wiktor Kotowski | |
Group instructors: | Ewa Jabłońska, Wiktor Kotowski, Łukasz Kozub | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.